Jag tycker det är viktigt att ha flera failure states i det läget.
Så jag tycker det ska räcka med ett lyckat slag för att ta sig hela vägen upp till toppen, även om det är lång väg att klättra. Sen får det gärna vara ett svårt slag!
Men, där det räcker med ett slag för att klättra hela vägen upp krävs det flera misslyckade slag för att falla till sin död.
Första misslyckade slaget, du slinter och blir hägnade i fingertopparna! Slå igen för att lyckas häva dig upp och hitta nytt grepp!
Andra misslyckade slaget, du tappar greppet helt och faller flera meter! Slå igen för att grabba tag i en rot eller en utskjutande sten!
Tredje misslyckade slaget, du får fatt i roten men den är för smal och glider ur dina händer. För ett ögonblick är det som att du svävar tyngdlös i luften, innan du ser dina vänner ovanför försvinna längre och längre bort när du faller mot din död.
Självfallet kan andra rollpersoner hoppa in när som helst för att försöka assistera för att antingen ge bonusar, extra chanser, eller för att helt enkelt ersätta den fallande personens slag med ett eget.
Och glöm inte hur fallet påverkar de andra rollpersonerna! Var en fallande fastbunden vid någon? Då behöver de nog slå ett styrkeslag för att inte dras med, men en framgång skulle å andra sidan kunna rädda situationen trots allt!
Jag lovar* att varje tärningaslag efter det första misslyckandet kommer vara superspännande
*inga garantier lämnas, your milage may vary!