DoD Äventyrskrok Ereb Altor

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Oasen Sista Vilan
Mellan två stora klippor i öknen, en bit bort från den stora handelsvägen ligger oasen Sista Vilan. En plats som inger lugn till dem som söker den. Mellan klipporna finns en damm. Med friskt kallt vatten. På den västra sidan av dammen växer frodigt gräs och på den östra sidan sju dadelpalmer. För den vildmarkskunnige är detta ingen naturlig plats utan ett försök att efterlikna naturen. Här finns inga fåglar eller flygande varelser. Dammen saknar växter och varelser, inte en groda eller ens en fluga återfinns i oasen. Dock betar en handfull getter i det frodiga gräset. Och myror kan ses, liksom andra kryp som saknar vingar.

Vid den västra klippans fot står ett vackert tält uppställt. Det är mörkt lila i färgen och har silvriga himlakroppar broderade över sig. Framför tältet är en eldstad uppbyggd där en omkullvält kopparkittel ligger i en sedan länge slocknad glödbädd.

I tältet finns spår efter två personer. Det finns två sovfällar, två mörkgröna resemantlar med huva och en kista. Kistan är olåst och innehåller En halv säck mjöl, en bytta med teblad, en påse med gryn och en liten sammetsbörs med salt. Söker man igenom tältet grundligt hittar man tretton silvermynt, ett guldörhänge med en rödsten, en liten plunta med vätska( knark +1 i smi, -1 i int i tre timmar, därefter ont i huvudet. Om missat fys slag -1 på alla int färdigheter i 24 timmar), ett bryne, en vacker träask med vapenfett och en putsduk.

Vid den östra klippans fot finns en trappa som löper uppåt. Längs med klippväggen står namn inristade i stenen. Följer man trappan uppåt kommer man efter tvåhundra trappsteg till en lite större avsats där en tämligen död faunisk yngling återfinns. Han har dött av svärdshugg, troligen inte på denna plats och han är arrangerad efter döden så att han blickar mot söder och har båda sina händer hållandes i ett svärd( mästersmitt med svärdsknapp av guld).

Fortsätter man uppåt når man efter sexhundratjugotre trappsteg en sandbeströdd platå. Vid bortre ändan från trappan sett återfinns en liten vit terrakottabyggnad. Framför sagda byggnad sitter en kvinna i skräddarställning med nerböjt huvud, framför henne på marken ligger tre svärd. Ett i brons, ett i stål och ett i trä.

Om man beträder platån tittar kvinnan upp och betraktar en med ett leende.
”Detta är Trocuspa tempel. Hit söker man sig om man anser sig själv att vara värdig att uppgå i Trocuspas här”, säger hon och reser sig upp med värdighet och utstrålar lugn och en oerhörd kompetens.

Uppe på platån fungerar inga besvärjelser och inga avståndsvapen. Om fler än en spelare beträder platån uppenbarar sig ytterligare en svärdsmästare från huset. Så att alla spelare har en kombattant. Om man inte vill slåss är det bara att lämna platån. Om man vinner anses man vara värdig och får ett hjältepoäng och Trocuspa skriver ditt sanna namn i sin bok vilket gör att du hamnar i den Gudomliga Hären när du så småningom om dör. Segraren kan också ta ett av svärden. Om du dör och har uppvisat skicklighet under striden hamnar du också i den Gudomliga Hären.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Tempeltjänare Trocuspa
Svärd 19
Utstråla värdighet 19
Ripost 15
Kp: 25
Bronssvärd magi - Sänder den man dräper till Trocuspas härläger, antimagi skyddar brukaren av svärdet mot magi
Stålsvärd- mästarsmitt med dvärgiska runor
Magiskt träsvärd: obrytbart, skada 1
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Härligt stämningsfullt! För övrigt heter ju mitt äventyr till Kopparhavets Hjältar också Den Sista Vilan 😊
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Slottsruinen Nästet
Den dragiga borg där kung Uttermark huserar har en sällsam och lite tragisk bakgrundshistoria. Slottet ritades och byggdes av nio dvärgar, alla syskon, alla oerhört stolta och principfasta. Slottet var en lysningsgåva till den Joriska kejsarinnan Cinasta och hennes gemål, som både hann gifta sig, leva och begravas innan slottet stod klart.
De dvärgiska syskonen och deras arbetslag kunde inte enas i vem som var mest lämpad att leda slottsbygget. Så allt slutade med att syskonen trängde ihop nio stycken kärntorn på en bergsknalle bredvid en flod.
Babayar - den Vise: byggde ett torn i vit sten, med många kamrar för studier, platsbyggda hyllor och väggmålningar som beskrev kejsarinnans förfäders historia.
Novos - Botanisten: byggde ett torn med många balkonger och mycket ljusinsläpp så att växter skulle trivas.
Jaran - av Kriget: byggde ett lättförsvarat svart torn. Med ett flertal listiga fällgaller, fångstanordningar och skyttegluggar.
Tuya - av Månen( den hungriga, av sina syskon): byggde ett torn i vit marmor med ett torntak där man kunde studera månens färd över himlavalvet. Och ett väldigt stort kök i tornets botten med vältilltagna skafferier och ölkällare.
Zabrak - Poeten: byggde ett torn i röd granit och grön alabastergnejs för att bevisa att det ovanliga och ordinära kan smälta in i varandra och bilda en utomordentlig enhet.
Saran - Smidesmästarinnan: torn byggdes i svart sten och med ett flertal härdar och ässjor.
Ogotai - den Vördnadsfulle: byggde ett torn i vit och rosa marmor, fullt av alkover och altaren till alla de unga Gudarna och deras närmsta tjänarandar och dessas tjänstehjon.
Badma - Gruvmästarinnan: byggde lågt torn i svart sten men med en väl tilltagen källare som bildade en god grund till slottets alla torn.
Khula - den listiga: byggde ett torn i grå granit med riddarsal och dolt galleri och fler lönngångar och prång in i sina syskons torn än de anade.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Synopsis
Markis Sark har problem, att vara ledare för ett större brottssyndikat kan medföra oerhörda risker med både konkurrenter likväl som med uppkomlingar i den egna organisationen. Men inget av detta är egentligen problemet som Markis Sark brottas med utan det är snarare:

Produkten är på upphällningen.

Kungen är borta och med det nycklarna till valvet.

De fyra största kunderna är högst angelägna om att få fylla sina lager.

Kungens fru är på väg hem efter en lyckad plundringsräd med sina krigare.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Trollsvamp är en svamp som skördas långt inne i Nagursskogar av hugade äventyrare och/eller barbarer från Tisslornas klan. Enligt skogsandarna i Nagur plockas svamparna från den sovande jätten Tusenkliv och hans hird.
Trollsvamp utgör en potent verksam del i många trolldrycker. Om den spisas torkad kan den ge brukaren ett behagligt rus och en spirituell skjuts( + 2t6 viljepoäng). Svampen har dock vissa negativa komponenter som uppkommer om man tar mer än en dos per skift. Ens smidighet sjunker i solljus och man känner sig stel och lite krum - 1t3 smi under dagen( detta beror på att Trollsvamp innehåller blod från den sovande jätten Tusenkliv och hans hird som Sholak sövt med sin blick i Nagurs skogar), men på natten stärker svampen ögat och en långvarig brukare av trollsvamp får nattsyn och förbättrad lukt, vilket i sin tur visar sig av att näsan växer till dubbel storlek.

Markis Sark
Yrke: Kastykeprelat av andra graden, Lönnmördarmäster och Smuggelringsledare Släkte: Anka Ålder 44 år
I över femton år har Kastykekyrkan från Paratorna haft en fjäderklädd näve mitt i syltburken gällande all handel med Trollsvamp från Nagur. Detta tack vare Gobrundius Sark, en fanatisk Kastykeprelat och mycket duglig maktspelare. Som med sina lönnmördaradepter infiltrerat och varit kungen av Latgrad mycket behjälplig. För magiutövare i Kandra, Krilloan, HOXOH och Balsamerarna i Baar är trollsvamp värd mer än guld. Något som även en Parathonrnsk Kastykeprelat kan uppskatta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Trimberra Drottning av Latgrad
Trimberra är en uråldrig skogsande fångad i mänsklig gestalt av shamaner i Tisslornas klan för att få reda på vart svamparna som plockas i lönn tar vägen. Skogsanden och människokvinnan lever dock i sund symbios och de har båda blivit upp överöronen förälskade i kungen av Latgrad vilket resulterat i både giftermål och en tvillingfödsel med blandade andar. Under sommarhalvåret befinner sig Trimberra i Nagurs skogar där hon jagar, och leder ett kompani med skogsvarelser i krig med oknytt, skogskövlare och de som svedjer skog mot jordbruksland. Vinterhalvåret spenderar hon i makens borg mestadels i sovgemaket, köket och riddarsalen. Till shamanernas förtret glömmer Trimberra oftast sitt uppdrag utanför skogarna vilket gör att senhösten är en ypperlig tid för plockning av trollsvamp.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Tallticka, Knävel, Pyrola

Svartalfsshamaner och ulvryttare ur Tisslornas klan. Klanen har sina boplatser i jätten Tusensklivs håligheter.

UMMU av HOXOH

Handelsemisarie, problemlösare och väl bevandrad i knivmördandets konst

Hittin Blodnacke

Minotaurisk problemlösare från Baar som arbetar åt balsamerargillet. Rustad i full plåt, hjälm och tvåhandsyxa. Ett smittsamt skratt och en vinnande personlighet är hans främsta egenskap sty 17 kar 17

Simsippra di Baradoccia

Krilloansk svanmö och apotekarmästress med fäbless för syltkakor och giftkokning

Boldar Väderklint af Kandra

Jovalisk berendisk lustmördare utan skrupler som åtagit sig att tillförskansa tjuvarnas gille i Kandra ensamrätt på trollsvampshandeln i Ereb.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Latgrad
Följer man floden som löper från Ragamagusa norr över kommer man så småningom till Aciabergens fot och sjön Sotvatten. I detta vatten rinner tre älvar från bortom bergen ut. Följer du den mittersta av älvarna kommer du till ett högt vattenfall, här börjar Uttermarken.Ett förrädiskt stråk med dödliga virvlar, vattenfall och forsar som gör att man kan inte ta sig till Latgrad medelst båt från söder. Dock kan man passera Uttermarksforsen till fots längs slippriga och såphala stigar, trappor och språng. Gör man så når man fram till det mycket lilla kungadömet Latograd. Som styrs av den nyrike Konungen Ursus av Uttermark.

Landet Latgrad är en avkrok, till det mesta består det av en trögflytande fiskrik älv, ett klippigt landskap av bergknallar, raviner och snårskogklädda stränder och en dvärgisk borgruin byggd som lysningsgåva till en sen länge död kejsarinna.
Staden Latograd har kommit att bli en viktig knutpunkt i handeln mellan Nagur och Edsförbundet. Trollsvamp, drakhornsbär, vitpäls, och andra skogsörter utgör de lyxvaror som passerar Latograd och tullas hårt. Kungen av Latgrad, Ursus Uttermark, tog över tronen från sin döde onkel för över tjugo år sedan( i de senaste femton åren har han varit i händerna på Markis Sark).

Trollsvampen är så eftertraktad av trolldomskunniga att den betingar ett synnerligen högt pris och det har gjort att de främsta lärdomssätena i Ereb har skickat egna handelsemisarier för att tillgodose och få tillgång på produkten


Latgrad består av en klippa som skjuter halvvägs ut i älven på klippans topp tronar nästet en borgruin av rang. Vid klippans fot löper en ringmur kring det som en gång var den yttre borggården. Staden ryms innanför den yttreborgårdens mur.

I den yttre ringmuren av fästet lever Vasstand en vargmatrona och hennes storfamilj av systrar, kusiner och bryllingar som på eget bevåg men med Kung Uttermarks välsignelse står för uprätthållandet av ordning i Latgrad. I porthuset huserar änkefru Hultram, tunnbindarmästern och hennes nitton gesäller. De är tillsammans med markis Sark och kungen de viktigaste personerna i Latgrad. Allt av vikt som skeppas söderut görs så i tunnor. Som slängs i forsen och plockas upp i Sotvattnet nedanför Uttermarksfallen.

Vid brunnstorget återfinns gästgivargården, där de fyra handelsemisarierna huserar. I de stora stallbyggnader och uthus som dvärgarna byggde huserar nu Latgrads befolkning. Bärare, hamnsjåare, stuvare och hjon. Fast Latgrad skiljer sig från många andra bosättningar runt om i Ereb. Här har till och med hjonen en tjock silverkedja och arbetar inte på soliga dagar till Sholaks ära.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Drottning Trimberra del II
Latgrads drottning går alltid barfota och hennes fötter är smutsiga av jord och blod. Hon älskar klänningar och att klä upp sig i silke, sammet och glitter. För att vara människa är hon ovanligt lång och spensligt byggd med tjockt blont hår som drar åt mossgrönt. Hennes rygg är täckt av ärrtatueringar.
Trädanden som svartalferna bundit i henne var en plågsam ritual där eld och smärta var närvarande under lång tid. Vilket resulterar i att Trimberra är rädd för okontrollerad eld.
Hennes krigare som hon driver runt med under sommarhalvåret är vargmän, skogsorcher, resar, ulvar och andra varelser som kan födas upp av kött och vatten.
Trimberra behöver inte äta utan lever av solljus och vatten. Fast hon älskar öl, mjöd och sött vin precis som sin make.

Till Markis Sarks besvikelse verkar hon vara immun mot gifter.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Skatter
en liten ask i silverlindsträ med pärlemor inläggningar, innehåll ett avhugget finger på en grön sammetsbädd
2. en vackert utformad mask i härdat läder, dekorerad med bladguld föreställande en skrattande människokvinna
3. en vackert broderad sammetsbåse innhållandes grus, om man är kunnig i geologi eller värdesätta ser man att gruset är orikalk malm
4. En katt figurin i mörkt trä av en underarmslängd, smaragdögon( försöker man peta ut ögonen väcks figurien till liv och rusar fräsande iväg, om man inte fångar in den kommer den att återvända för att försöka peta ut ögat på den som utsatte den för behandlingen nästa gång den personen sover)
5. en diamant värde 4t6 guldmynt
6. en smäcker kniv i jade med tillhörande skida i vacker bearbetat lindormsskinn. Kniven har tio vp som kan nyttjas för eget bruk, kniven kan oxå laddas genom att man skär sig själv med den ett kp per vp. fungerar dock bara om man ger sitt blod av fri vilja.
7. fyra vackra dryckesglas i nästintill okrossbart rött demonglas
8. en brosch i guld med ettsirligt mönster och en vacker blå ädelsten som lyser svagt varje gång bäraren nämner Anxalis
9. ett vackert svärd av mörkt stål + 1 i skada
10. en svärdsskida av yppersta kvalitet mörkt läder med guldbrodyr och guld detaljer dessvärre har skidan en tendens att slöa svärdet som brukas av det. Så om man använder det minskar skadevärdet med 1 om man inte aktivt berättar att man slipar och sköter sitt vapen.
11. en liten börs med blanka silver diskar i mynt storlek 3t6
12. en röd sammetsbörs med 1t4 guld, 1t10 silver och 23 kopparmynt
13. En stridshammare som ger brännskador(+ 1t6) om man skriker en solguds namn under en strid
14. En vacker orikalkplåt som väger som ett nyfött barn, med Gryndiska runor. Ett recept på dvärgbröd som mättar i tvådagar. Gripblod, bålgetingtårar och snövete kan vara lite knivigt att få tag på men i Krilloan finns allt att tillgå.
15. en huggmejsel i orikalk
16. En vacker bok i månsilver vars sidor är tomma förutom i månsken då man kan läsa berättelsen om hur månguddinan stal Sholaks krona och smälte ner den och smidde dolkarna Evigheten och Ljungeld. Studerar man boken noggrant kan man utröna att dolken Evigheten ska finnas i mångudinnans tempel i Entika
17. En magisk ringbrynja för någon med fysik 14 + 2 i abs
18. 1t4 rubiner
19. en dvärgisk ost
20. en kniv som blir osynlig när du drar den ur skidan, den blir synlig när du lägger den i från dig kostar 5vp i timmen att nyttja
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Urverkssoldat
Dvärgisk svartkonst och alkemi en tom dvärgisk plåtrustning fylld av stenkolsgrus. Rör man rustningen vaknar en eldsalamander inuti rustningen och driver hela åbäket om man inte uttalar rätt formel blir man attackerad.
Prio ett för urverkssoldaten är dock att väcka en annan urverkssoldat. Är namnet okej heller skall man kalla det för nått annat?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Varje torn i Nästet innehåller en kejserlig våning och ett annat beskrivet rum. Övriga våningsplan och rum fås fram genom en tabell.

Våningsplan 1t8
  1. Stor sal
  2. Salong med balkong + tjänare utrymme
  3. Två lika stora rum
  4. Tre rum
  5. Fyra rum
  6. Ett stort rum + två mindre utrymmen
  7. Två rum och två förråd
  8. Special rum

Rum 1t10
  1. Fint sovrum
  2. Studiekammare
  3. Ofärdigt rum
  4. Vaktrum
  5. Tomt rum
  6. Tjänares rum
  7. Rådsal
  8. Adelsmans rum

Specialrum 1t10
  1. Laboratorium
  2. Pentagram i golvet sal
  3. Bibliotek
  4. Övningssal för vapenlek
  5. Labyrint
  6. Blodbestänkt rum med skelettlik hållandes rakkniv av orikalk
  7. Fånghåla
  8. Vapenförråd
  9. Spegelsal
  10. Troférum

Monster 1t8
1-3. Inget
4. fladdermus svärm
5. skelett
6. urverkssoldat armborst
7. Urverkssoldat svärd och yxa
8. Golem
 
Top