ceruleanfive
Bläckfisk
The Game Design Toolbox är en facklitteraturbok om spelmakande. Det låter torrt, men innehållet är lättsamt, pedagogiskt, och framför allt praktiskt.
Istället för att pladdra en massa teoretiskt och abstrakt babbel ger författaren en uppsjö konkreta och användbara verktyg, 71 stycken närmare bestämt. Dessa verktyg utgörs av rannsakande frågor, praktiska övningar, och klarsynta tips, disponerade enligt spelmakandets olika faser. De kan användas både för att syna de designval du gjort hittills och för att hjälpa dig att komma vidare i designprocessen.
Allt dryper av erfarenhet och insiktsfullhet. För mig som pysslar med att skapa spel ger flera av verktygen hög igenkänning, men jag får även många nya insikter och riktigt bra konkretiseringar av koncept som tidigare känts luddiga. Det är inte 100% som är tillämpbart för rollspel, men helt klart den överväldigande merparten. Bland favoritverktygen är Magic It! – att använda stämningsfulla adjektiv för att göra saker mer särpräglade (något som exempelvis Mörk Borg redan gör föredömligt) – och Stand on Pillars – att konkret etablera de särpräglande grejerna man är ute efter i sitt spel.
Språket är lätt och ledigt; innehållet har även en god dos humor, inte minst i de enkla men effektfulla streckgubbe-illustrationerna som exemplifierar tipsen. Boken är under 200 sidor lång och varje verktyg får ett eget kortfattat uppslag, så man kan både sträckläsa den (vilket jag gjorde) eller bläddra fram något enskilt verktyg när man kört fast i sin speldesign (vilket jag kommer att göra framöver).
Jag köpte främst den här boken för att det är @entomophobiac har skrivit den. Inte för att han är snäll (det är han), utan för att jag alltid upplevt att han har intressanta saker att säga om speldesign. Och det intrycket blev bara bekräftat efter min genomläsning av hans bok.
The Game Design Toolbox kan köpas via bland andra Routledge, Adlibris, Bokus, och Amazon; eventuellt kan man få tag på ett ex via författaren också.