Sluta svär i kyrkan, God45! Det är elegant, snyggt och rejält mycket bättre än det gamla WoD-systemet.Folk har glömt hur dåligt NWOD fungerade. Det är enklare och snabbare men det är inte värt det.
Jag säger inte att det är värre än OWOD, det är bättre än det. Det är bara inte bra!Sluta svär i kyrkan, God45! Det är elegant, snyggt och rejält mycket bättre än det gamla WoD-systemet.
Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig.Jag säger inte att det är värre än OWOD, det är bättre än det. Det är bara inte bra!
Jag har kört två kampanjer i det förra året så det är bra nog att använda, det är bara inte great…
Hunter the Vigil hacket där lägger till vapenskadan efteråt gör saker bättre dock.
Det här börjar nog bli en smula OT så det behöver kanske brytas ut.Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig.
I Hunter the Vigil boken har de ”Vill du göra det dödligare” i en sidebar. Då lägger man inte till vapnens tärningar till att träffa. Men om man träffar gör de hela sin skada.Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig.
Att det inte är flera handlingar längre (om an inte har den där fightingstylen alla bannar) är great!Det här börjar nog bli en smula OT så det behöver kanske brytas ut.
Jag körde en jättelång kampanj (något år, nog flera år) med nWoD som system (Vampire var spelet) och tyckte överlag det funkade bra. Men det störde mig lite hur dåligt Defence var samt att så mycket gick ut på att se till att maxa upp sitt skadeslag så man i stort sett one-shottade sin motståndare. Det var det absolut bästa försvaret.
Samt att man plockade bort extra handlingar (det som främst knäcker WoD gammalt som nytt) från Celerity bara för att föra in det under merparten av alla Fighting Styles. Jag husreglade det ganska snabbt då jag upplevde att det bröt systemet. För samma kostnad (3-4 på en fighting style) som du skulle ge +3 till +4 på ett slag multiplicerade man istället sin pool. Så att bygga upp en fet pool och sen duplicera sina attacker blev en lite för bruten kombo för mitt spelbord. Och ja, jag vet att man förlorade sitt Defence och att det var -1 per attack (men det gjorde väl även Defence iirc så spelade väl mindre roll), men som tidigare nämnts så spelar det inte så stor roll om man tagit ut sin motståndare.
Helt klart en förbättring från oWoD men jag kör nog hellre Savage Worlds exempelvis än nWoD, personligen.
Cog.
Är det ändrat från God Machine Chronicles?Att det inte är flera handlingar längre (om an inte har den där fightingstylen alla bannar) är great!
God Machinr Chronicles är 2ed NWOD. Så det jag refererar till är 1ed, så innan GMC.Är det ändrat från God Machine Chronicles?
Cog.
Ok, fast där fanns ju en bunke olika fighting styles som gav extra attacker. Kung fu och two weapon fighting (och även boxing). Sen blev det väl värre i någon modul där du kunde få flera extra attacker (inte handlingar) med vapen.God Machinr Chronicles är 2ed NWOD. Så det jag refererar till är 1ed, så innan GMC.
Ja, exakt.Ok, fast där fanns ju en bunke olika fighting styles som gav extra attacker. Kung fu och two weapon fighting (och även boxing). Sen blev det väl värre i någon modul där du kunde få flera extra attacker (inte handlingar) med vapen.
Cog.
Mmm, så var det nog ja. Körde asmycket nWoD (pre GMC) men har sen dess släppt det till förmån för annat (ffa att bygga mitt eget system som funkar som jag vill). Så vad som har hänt sen dess har jag dålig koll på.Ja, exakt.
Den boken är Dogs of War som har fightingstyles så som ”Shotgun”
Min erfarenhet är å andra sidan att just strider är betydligt mer ovanligt i det du spelleder än i det jag spelat med andra. Med andra spelledare så blir man förvånad om det går ett helt spelmöte (och då spelar jag normalt inte mer än fyra timmar på ett spelmöte) utan att en strid utbryter, spelar jag med dig så blir jag förvånad om det gör det.Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig.
Förkortat och förenklat.Vad är skillnaden för en oinsatt? Har spelat någon av Warewolf utgåvorna som spelare men har fortfarande svårt att förstå vad skillnaden är mellan OWOD och NWOD. Alla är sura på olika utgåvor men har ingen aning om vad den faktiska skillnaden är.
Plus att ettor inte tar bort lyckade i nWoD, vilket gör det omöjligt att botcha i normala fall (det finns edge cases där det fortfarande går, men det är överkurs). Då botchning var det som fungerade konstigast i oWoD så är det här en viktig skillnad (IIRC så ökade chansen att botcha ju fler tärningar man hade).Förkortat och förenklat.
Båda har d10-pools baserat ffa på grundegenskap och färdighet.
Utanför strid:
oWoD - varierande diff från 3-10, varierande mängd lyckade tärningar krävs
nWoD - statisk diff 8, en succ är alltid minimalt lyckat
Strid:
oWoD - samma som ovan men har även uppdelat i attack-slag och skade-slag där skade-slaget får fler tärningar ju fler lyckade du fått i attack-slaget
nWoD - ett slag för en attack (mot fast diff enligt ovan) och antalet succar i det här slaget är också skadan du gör
Cog.
Höll det medvetet så kort jag bara kunde för att ge en snabb överblick.Plus att ettor inte tar bort lyckade i nWoD, vilket gör det omöjligt att botcha i normala fall (det finns edge cases där det fortfarande går, men det är överkurs). Då botchning var det som fungerade konstigast i oWoD så är det här en viktig skillnad (IIRC så ökade chansen att botcha ju fler tärningar man hade).
Sen finns det en massa mer kosmetiska skillnader också, som att nWoD har mer genomtänkt/tajtare skills och attributes, att virtues är borta, att backgrounds är omgjorda mm.
Übereil
Ja, enda argumentet för oWoD är att man föredrar den gamla Loren. Systemet i sig var mycket, mycket spretigare.Höll det medvetet så kort jag bara kunde för att ge en snabb överblick.
Det här med att ettor tog bort succar skiftade ju beroende på utgåva (och kanske även spel, som werewolf, mage, hunter etc) i oWoD. Vet iaf. att vampire hanterade det olika beroende på utgåva. Det hela var väldigt förvirrande
Med detta sagt, helt klart fanns det många många fler skillnader än de jag listade upp och jag tycker definitivt att nWoD > oWoD.
Cog.
Ja, enda argumentet för oWoD är att man föredrar den gamla Loren. Systemet i sig var mycket, mycket spretigare.
Übereil