Förstår lite av den uppenbara förvirringen kring detta, att samma förlag släpper ett nytt rollspel inom en setting som i mångt och mycket är precis samma som ett rollspel de redan ger ut, men jag tycket det är fullt logiskt.
Min gissning är att det finns i vart fall två tunga skäl till det:
Varumärke
GW, ett av spelvärldens absolut största företag, pushar varumärket "The Old World" extremt hårt just nu.
Varumärket "Warhammer Fantasy" har de övergett för länge sedan, och det är egentligen bara inom rollspel det har levt kvar med aktuell utgivning. Den dragningskraften är verkligen inte obetydlig. Inget rollspelsförlag i världen (förutom WotC) har ens i närheten av de marknadsföringsresurser som GW har, att då välja att fokusera på "Warhammer: The Old World Roleplaying" är väldigt mycket bättre business än att fokusera på "Warhammer Fantasy Roleplaying" och rida på det varumärket.
Spelsystem och regler
Jag skulle bli väldigt förvånad om Cubicle 7 använder regelmotorn från WFRP till The Old World. Snarare tror jag att ett stort motiv till att ge ut Warhammer: The Old World som ett eget spel är att det ger dem möjlighet att bygga det på en helt annan regelmotor än den som används i WFRP.
Cubicle 7 har utvecklat en egen regelmotor som kallas C7D6, som de använder i Age Of Sigmar: Soulbound och W40K Wraith & Glory.
Min gissning är att de vill använda den i Warhammer: The Old World.
När man ger ut ett spel som WFRP, som har en lång historik och etablerad fanbase, är man tvungen att förhålla sig till denna fanbase förväntningar på bland annat hur reglerna skall fungera. Lanserar man ett nytt spel under ett nytt varumärke, har man mycket större frihet att göra förändringar just eftersom spelet inte är det gamla spelet.