Frederik J. Jensen
Thoughtful Dane
Ingen som tänker man ska skriva på det språk som ens målgrupp vill läsa/spela på? Och om man skriver för att man tycker det är roligt, då får man göra som man vill?
Älskar när folk gör sammanfattande inlägg som det här.
Bra att du(?) poängterade att det är en större ekonomisk risk.
Haha, jag var nog otydlig; det var mina personliga tankar. Jag gör inte alls anspråk på att sammanfatta allmän konsensus eller lyfta samtliga perspektiv!Nu vill jag göra en tråd som heter TL;DR-tråden som summerar alla trådar med den här typen av inlägg som @ceruleanfive gjorde!
Och jag pekade på något konkret som man kan göra för att se till att trådarna blir mer levande. Att folk (ibland även jag själv) inte håller sig till ämnet är ju vanligt på väldigt många forum, även detta. Att då verkligen svara på trådstartarens frågor tycker jag är ett bra sätt att komma någon vart.Man kan också bara snälltolka lite, mitt inlägg var inte så seriöst och menat med en gnutta humor.
Alltså, det är inte svartvitt, där det antingen bara handlar om att skapa kultur eller tjäna pengar och göra bra affärer. Jag är extremt trött på den inställningen och har sett den i så mycket kultur.Är det inte schysst att bara erkänna att man vill sälja? Jag har svårt för retoriskt fluff och har själv inga problem att erkänna att jag vill ha något (cash alltså) för det jag skapar. Det är därför som mina kommande produkter främst eller bara blir engelskspråkiga. Att jag också tycker att det är kul att vara kreativ och hitta på nya saker tänker jag är en självklarhet.
Det här är verkligen konstigt. Du förklarar av någon anledning branschen för mig, trots att du antagligen (?) vet att jag har skrivit en hel del rollspel (mer än 100 sidor tryckt material till olika spel). Kanske ungefär lika mycket som du? Jag ser det inte som en tävling (jag hade kunnat skriva mycket mer om jag inte också hade forskat), men sidantalet borde ge ett ungefärligt hum. Självklart är jag väl medveten om de ekonomiska ramarna, särskilt i Sverige. Likväl vill jag få hyfsat betalt för min kreativitet - och det är fullt möjligt om man skriver vettiga kontrakt. Det finns pengar. Eller så kör man solo och ser precis var pengarna hamnar om det blir några. Jag föredrar det senare, åtminstone tills jag får ett bättre bud av någon annan. Men den här diskussionen har jag och andra redan fört i andra trådar och den är off topic här.Alltså, det är inte svartvitt, där det antingen bara handlar om att skapa kultur eller tjäna pengar och göra bra affärer. Jag är extremt trött på den inställningen och har sett den i så mycket kultur.
Sanningen är att ofta är det båda? Även professionella rollspel är skapade av folk som började på hobbynivå och vågar iaf säga för egen del att man aldrig helt blir av med känslan av holy shit jag får betalt för det jag älskar att göra!
Och när det gäller större rollspel som kräver mer kommersiell insyn är det ju ofta kopplat till något man själv har en kulturell koppling till. För egen del är ju Call of Cthulhu drömspelet att få jobba med, så jag har extremt mycket känslomässigt och personligt som jag lägger ner på det – och jag har nog aldrig haft så mycket diskussioner för jag bryr mig om att det ska bli bra! På samma gång vet jag ju också att det är ett stort spel som kräver och kostar pengar, så jag kan ju inte ignorera den kommersiella aspekten av det och det är något jag ofta har i åtanke när jag skriver.
Och jag, likt många skapare gör ju också saker för att folk ska ta del av det vi gör. En härlig sak med stora kommersiella produkter är att de når fler!
Här kommer en jätteviktig sak på trådens ämne: jag älskar att få något utgivet på engelska för det betyder maximal potentiell spridning.
Dessutom, som writer for hire kan jag faktiskt säga att ur en ekonomisk aspekt är det ofta tvärtom. Svenska förlag betalar överlag bäst och vissa gånger har jag medvetet gått med på att få mindre betalt bara för att skriva i en produkt på engelska, men jag har gjort det för prestigen att få skriva i en internationell produkt.
Dessutom… rollspel är fel bransch om du ska göra affärer. Till och med de mest framgångsrika drar ju bara in en bråkdel av vad andra branscher.
Marginalerna är pyttesmå. Vi är ju en av de få branscherna där producenter kan sänkas av för stor framgång! Mest riskabelt är de stora spelen med potentiell kommersiell potential (speciellt om de är på licens). Att frilansa ger inte mycket heller.
Så för många av oss som pratar om ekonomisk gångbarhet gör det inte för att vi ska bli rika. Det är för att man inte ska konka, eller som privatperson kunna bo eller äta.
Prestationsångest och idén att man måste vara bra är en barriär mot personlig utveckling.När det kommer till frågor om att som svenskspråkig skriva och spela på engelska tror jag nog ändå någonstans att ens uppfattning om både hur lätt och roligt det är i mångt och mycket färgas av ens relation till språket. Att ju mer tvåspråkig man faktiskt är, ju svårare anser man att det är att göra det bra, och förväntningarna på den egna prestationen blir då sådan att man ser det som en större ansträngning än vad det kanske är för någon som inte har samma relation.
Jag ber om ursäkt om det kändes nedvärderande! Jag ville kunna backa upp mitt argument utifrån mina erfarenheter och framförallt vill jag förklara min syn på det för folk som inte nödvändigtvis är med i branschen.Det här är verkligen konstigt. Du förklarar av någon anledning branschen för mig, trots att du antagligen (?) vet att jag har skrivit en hel del rollspel (mer än 100 sidor tryckt material till olika spel).
Är det någon som sagt att de inte vill sälja? Det är du som ställer upp ett motsatsförhållande mellan att vilja sälja och att vilja gynna svensk rollspelskultur, och antyder att det inte är möjligt att vilja båda sakerna.Är det inte schysst att bara erkänna att man vill sälja?
Bra att du svarar med viss självkritik! Om vi nu talar om just FL - jag tror att det är bra att föra en mer generell diskussion om kontrakt, nytryck och översättningar i annan tråd - så visar ju just reklamkampanjen att det visst finns pengar…Jag ber om ursäkt om det kändes nedvärderande! Jag ville kunna backa upp mitt argument utifrån mina erfarenheter och framförallt vill jag förklara min syn på det för folk som inte nödvändigtvis är med i branschen.
Sedan är frågan om ”konst kontra kommers” en som alltid varit en hjärtefråga. Jag har en bakgrund inom film där det är en fråga som typ diskuterats sedan mediets existens, så jag kan bli rätt passionerad.
Och frågan som det föddes från, om att hymla med ”att man vill göra affärer” så skulle jag väl inte säga att fallet DoD har det inte hymlats jättemycket, om man smackar upp en fet poster med texten ”Sveriges största rollspel är tillbaka!” i t-banan och bussar.
Har någon här påstått att det inte finns pengar?Bra att du svarar med viss självkritik! Om vi nu talar om just FL - jag tror att det är bra att föra en mer generell diskussion om kontrakt, nytryck och översättningar i annan tråd - så visar ju just reklamkampanjen att det visst finns pengar…
Har du förhandlat om arvoden med förlag? Argumentet är ofta att de inte har råd att betala mer.Har någon här påstått att det inte finns pengar?
Vad har det med saken att göra? För att förtydliga, min fråga handlade alltså om någon i tråden här påstått att det inte finns pengar?Har du förhandlat om arvoden med förlag?
Jag ser inte hur det här hänger ihop?Bra att du svarar med viss självkritik! Om vi nu talar om just FL - jag tror att det är bra att föra en mer generell diskussion om kontrakt, nytryck och översättningar i annan tråd - så visar ju just reklamkampanjen att det visst finns pengar…
Jag har varit kulturarbetare i flera årtionden och är otroligt trött på allt gratisjobbande. Det är inget jag gör själv längre, men jag ser hur många, särskilt unga, dras in i hopp om att få jobb. Sorgligt!
Indirekt påstår förlagen att det inte finns pengar när de säger att de inte har råd att betala bättre än vad de gör. Ofta är det inte sant, utan en fråga om prioriteringar.Vad har det med saken att göra? För att förtydliga, min fråga handlade alltså om någon i tråden här påstått att det inte finns pengar?
EDIT: För att inte missförstånd ska uppstå förtydligar jag att frågan är ställd i all välmening
Du pratar om passion och engagemang. För mig räcker inte det. Skapar jag ekonomiskt värde vill jag ha betalt.Jag ser inte hur det här hänger ihop?
Jag förstår fortfarande inte. Vad har detta att göra med att FL’s reklamkampanj? Har de påstått att pengar inte finns? I denna tråd? Om inte, vad var din kommentar ett svar på? Vad har bokbranschen i stort och förläggares månadslöner att göra med engelskspråkiga rollspel i Sverige?Indirekt påstår förlagen att det inte finns pengar när de säger att de inte har råd att betala bättre än vad de gör. Ofta är det inte sant, utan en fråga om prioriteringar.
Jag talar alltså inte här bara om rollspelsbranschen, utan om bokbranschen i stort. Flera av mina kompisar har gett ut böcker på de stora förlagen i Sverige. De får ofta uselt betalt (knappt en månadslön för en hel bok). Samtidigt har förläggarna ofta riktigt bra månadslöner. Tyvärr är den här sortens upplägg en del av systemet. Det som gör att författarna ändå väljer att acceptera dealen har ofta med legitimitet att göra. Det stora förlagets namn ger dem recensioner i de stora tidningarna och i förlängningen ofta stipendier som är betydligt större än arvodena. Men legitimiteten är det som gör att de uppfattas som författare. Jag tycker att de borde göra uppror och sälja sina böcker via Kickstarter istället. Men det är förstås också ett riskabelt kliv.
FL har pengar. De har inte skrivit något i den här tråden. Min kommentar var ett svar på din. Rollspelsförlagen har en del gemensamt med andra förlag - exempelvis ofta dåliga honorar till författare. Det är en rollfördelning som jag inte uppfattar som självklar. Att skriva på engelska är ett sätt för svenskar att få bättre betalt.Jag förstår fortfarande inte. Vad har detta att göra med att FL’s reklamkampanj? Har de påstått att pengar inte finns? I denna tråd? Om inte, vad var din kommentar ett svar på? Vad har bokbranschen i stort och förläggares månadslöner att göra med engelskspråkiga rollspel i Sverige?