Eller ninjasköldpaddor...Klassiska SDoD var ju Mythic Japan typ rätt av, så lite originella inslag hade inte skadat. Fanns väl inte ens ankor i Samuraj!?!?
Eller ninjasköldpaddor...Klassiska SDoD var ju Mythic Japan typ rätt av, så lite originella inslag hade inte skadat. Fanns väl inte ens ankor i Samuraj!?!?
Korrekt, inga ankor. Henrik Strandberg uteslöt nästan alla västerländska fjantasyföreteelser.Klassiska SDoD var ju Mythic Japan typ rätt av, så lite originella inslag hade inte skadat. Fanns väl inte ens ankor i Samuraj!?!?
Exempel HelgeÄr det inte fel exempel att ge eftersom den filmen var en kinesisk samproduktion med kinesisk regissör?
Måste erkänna, fattar inte vad du menar. Så vad menar du?Exempel Helge
Cog.
Att 'The Great Wall' inte var en bra film vare sig som film eller vad gäller kulturell finkänslighet. Och att nya Shogun inte skall följa dess exempel. Typ så...Måste erkänna, fattar inte vad du menar. Så vad menar du?
Gillar iden.Jag skulle nog helst vilja se något i stil som DoD Okko isf, dvs en värld som i den tecknade serien av Hub. Lagom med fantastiska inslag dvs få, låg maginivå, få "monster" som oftast verkar i det dolda; lite onis etc. Okko bygger i sig på tecknarens egna spelande i L5R, men har inga större likheter med just den specifika världen, annat än att det är ett mytiskt Japan som förlaga.
Jag gillade den som film. Och som tidigare sagt är den inte ett bra exempel eftersom 長城 är en kinesisk-samproduktion rulle, det är som att klaga på den kulturella finkänsligheten rörande "setting"-landet i The Big Brawl (d.v.s. USA) som också var en internationell samproduktion.Att 'The Great Wall' inte var en bra film vare sig som film eller vad gäller kulturell finkänslighet. Och att nya Shogun inte skall följa dess exempel. Typ så...
Håller inte med personligen.Tycker för övrigt inte att Paul Bonners stil riktigt passar till just det ändamålet.
Fasansfullt usel film, och lyckades med konststycket att ha sämre militär taktik än Hobbit-filmerna.Att 'The Great Wall' inte var en bra film vare sig som film eller vad gäller kulturell finkänslighet.
Det skulle var på svenska, tillhöra Altor, och ha ankor (något jag tror inget av de andra spelen har).Nja, vad skulle Samuraj tillföra? Finns ju en massa bra fantasy-japanska rollspel redan? Casha in på nostalgin?
Vi får ha skilda åsikter här.Fasansfullt usel film
En gång i tiden räckte det med en kort Sinkadus-artikel för att spela DoD i låtsas-Japan. Så det du beskriver är mer än tillräckligt.Alltså, tänker så här (som tankeexperiment...). Hear me out.
3PP/hack. DoD23 Ronin.
Ingen världsbeskrivning/specifik setting, det kan man välja själv. Inga långa texter om "hur" du simulerar ett pseudo-/semihistoriskt Japan etc det "kan" alla redan. Inga illustrationer som inte är public. Reglerna är precis som DoD23, detsamma vad gäller teknik-/magi-/fantasynivå. Möjligen något om Ära eller så.
Några tillägg i form av passande Hjälteförmågor (snabbdrag, skendöd?) de klassiska vapnen/rustningarna, nya/justerade yrken (ninjor, mm, riddare = samurai osv). Magiskolor som passar bättre; elementarmagi för Shugenjas, animism för munkar? VP =Ki?
Kanske några generiska "klaner" med hjälteförmågor för människorna då dessa är primära spelarval. Möjligen ett antal nya spelbara raser; tänker mig primärt rävfolk Kitsune, kråkfolk Tengu, och råttfolk Nezumi. Resten blir "monster", yokai, onis, kappa, Bakemono, naga osv.
Saknas något som bara måste vara med för att det skall vara ett spelbart "DoD Samuraj"?