Klingonsylt
Swordsman
Såg att Modiphius fått licens att göra nya Discworld-rollspel. Senare i år planerar dom att kickstarta Adventures in Ankh-Morpork
Jag har spelat det gamla Discworld-spelet. Humor är skitsvårt att göra bra i rollspel. Man vill skruva till det, men det är ju inte jätteskoj att saker är skruvade på exakt samma sätt som de var i källmaterialet om och om igen. (Om någon har spelat Monty Python-rollspelet så hör jag gärna om hur skoj det är.)Skivvärlden är en av mina favoritmiljöer och jag har rätt bra koll på världen, men jag har ändå svårt att hitta på egna äventyrsuppslag där av någon anledning.
Inte egentligen. Det finns ju dessutom bra böcker om Ankh-Morpork och Skivvärlden i stort samt annat extramaterial som kartor och dylikt. Jag lär säkert köpa det ändå dock eftersom jag saknar självkontroll.Behövs det ett nytt spel för det?
Ja, jättekul med en världsbok och mer fina bilder. Men behöver vi ett till regelsystem?
En dålig kommedi är bättre än en medelmåttig, eller hur man nu säger? Det räcker ju inte med knasiga namn och dratta-på-ändan utan det krävs ju en set-up och karaktärer. Är det något jag vrider mig i obehag över så är det ju en dålig komiker som tror han är rolig och inte fattar att publiken skrattar åt honom och inte med. Eller inte skrattar alls.Känns som ett Skivvärlden-rollspel borde vara minst 75% hur man lajvar att man är Terry Pratchett som SL. Annars blir det ju mest upprepning av referenser.
Generellt så är jag väldigt svag för settingen men det är som nämnt ovan, ruskigt svårt att göra ett rollspel haha-roligt i sin design. Speciellt eftersom det är en så typiskt litterär värld, jag menar halva nöjet är ju att lösa fotnötterna i böckerna.
Behövs något rollspel alls?Behövs det ett nytt spel för det?
Ja, jättekul med en världsbok och mer fina bilder. Men behöver vi ett till regelsystem?
Nä, vi kan ju alla bo i gråa betongbunkrar l, klä oss i säckväv och äta kraftfoder.Behövs något rollspel alls?
Jag tänker mig att besluten kring hur sådant här blir till utgår ifrån om det är något någon tycker är kul och spännande att jobba med, vägt mot om det har potential att bli ekonomiskt gynnsamt för den som gör det.
Hade rollspelsutgivning varit strikt behovsprövad tror jag inte vi hade haft så många spel alls, och det hade ju varit lite tråkigt.
Nä. Det finns ju inga alver i Ankh-Morpork.För mig är Chronopia och Ankh-Morpork samma.
Om de gör ett nytt regelsystem kommer de åtminstone att undvika angrepp från folk som hatar 5E, YZE, PbtA eller vad det nu råkar vara.Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Just skivvärlden skulle nog faktiskt behöva en egen regelmotor om man vill spela en Terry Pratchett-roman. Skulle man bara ta settingen med regler från exempelvis År Noll-motorn så får man ju snarare Chronopia (utan alverna).Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Plus ett på det.För den som suktar efter ett Discworld-spel kan jag verkligen rekommendera A One In A Million Chance At Adventure. Det är enkelt, fångar verkligen känslan, och är gratis. Gjort av @Jocher games
Jag vet inte det jag... Hur får man in humor i reglerna, liksom? Utan att det blir uppenbara skämt för läsaren snarare än spelaren, som ofta är fallet i Svenil? Jag tror mer på att arbeta in humoristiska situationer i äventyren. Och förstås en synnerligen seriös och korrekt genomgång av vad som gör Pratchetts fantasy / humor / äventyr / böcker till just hans fantasy / humor / äventyr / böcker, en guide till att härma hans stil så att säga. Lite som det alltför korta kapitlet i gamla GURPS Discworld. Fast mer och mer och mer.Just skivvärlden skulle nog faktiskt behöva en egen regelmotor om man vill spela en Terry Pratchett-roman. Skulle man bara ta settingen med regler från exempelvis År Noll-motorn så får man ju snarare Chronopia (utan alverna).