Sand.Vad ska vara med?
Vatten.Vad ska inte vara med?
Tvärtom: ingen sand, bara vatten.Vad ska göra det unikt?
Jag skulle säga _båda_ om man bygger regler, eftersom det garanterat kommer finnas de som vill ha dem - men göra det på ett smart sätt så de är lätta klippa loss, eller minimera - tex genom hjälteförmågor, utrustning med fördelar et c.Jag tror att det viktigaste är att man gör ett val om huruvida man vill göra det till en survival-grej där man håller koll på vatten och resurser och sånt, eller om man helst vill ha det som en spännande miljö att rida omkring i och slåss mot mumier och jättestora skorpioner.
Då skulle jag välja att göra en grej som i sitt grundutförande har fokus på öknen som cool miljö och sen göra frivilliga regler för resurshantering och lite mer "crunchy" grejer.Jag skulle säga _båda_ om man bygger regler, eftersom det garanterat kommer finnas de som vill ha dem - men göra det på ett smart sätt så de är lätta klippa loss, eller minimera - tex genom hjälteförmågor, urustning med fördelar et c.
Eller för den delen mumier som rider på jättestora skorpioner!... slåss mot mumier och jättestora skorpioner.
Ja, saltöknar är ju också ett alternativ tex.Kanske värt att nämna att inte alla öknar är sandöknar, tror faktiskt att de är i minoritet, och vi har ju kalla öknar som Gobiöknen.
Jag hade nog ingen grundtanke. Tänkte först att det vore kul med ett DoD-äventyr i öknen. Sen gick min tanke direkt till pyramider, kameler, mumier och jätteskorpioner. Men så tänkte jag att det vore ju kul att tweeka det så att det blir mer DoD och inte så generiskt. Sen tänkte jag ”Hur tusan ska man göra det?” Så kom jag på att jag ju kan fråga alla smarta personer på forumetFör att återkoppla till ursprungsfrågan - då den är väldigt öppet ställd, har du någon grundtanke om det är en typisk fantasyöken du vill ha - eller något med udda?
Av det du nämner skulle jag väva in allt, banditer, hägringar, allt. Sen skulle jag fundera på följande:Fast det måste ju ändå finnas utmaningar och möten och ställs inför. Vad kan det vara? Karavaner? Banditer? Mystiska kulter? Tänker för att anspela på hägringar, en plats som är en illusion?