Vad var bra med Chronopia?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,529
@Khan har åsikter i frågan.
Ja. Kortversionen kommer här.

1 - Första svenska fantasyn som kändes egen och udda och inbjudande, och inte bara genomsnittlig mellanmjölk-fantasy. Här finns allt, och allt kan hända.

2 - Högteknologi! Luftskepp, pansarvagnar, kloaksystem stora nog att innehålla kungadömen och mycket mer. Cyborcs är hur balltuffa som helst - jag älskar skitig dieselpunks-cybernetik.

3 - Svartgods! Du är inte besatt av en demon, men din inopererade metallfot är det. Riktigt kul koncept.

4 - Väsen i Chronopia! En modul fylld av knasiga varelser som kittlar fantasin så mycket att man direkt vill skriva egna varelser i samma stil. Isbarbarer! Nattländare! Brundusier!

5 - Presentationen av allt i förstaperson, som en berättande guidning med inslag av faktarutor, istället för tvärtom. Det ger en sån ENORM personlighet till världskapitlen i de många böckerna.


Men instämmer i vad @Ymir sade ovan - grundboken är bäst sammansatt och har en tydlig vision. Sen blir det rule of cool och bloat nästan direkt. Det funkar inte. Mycket av det som byggs ut i världen (Lufthamnarna!) är ballt och kul och passar, men lika mycket är bara ett försök att vara balltuffare än förra modulen eller till och med förra kapitlet.

Systemet är heller inte något att hänga i julgranen. Eller bristen på fokus - det är nästan pinsamt hur spretigt spelet är i vad man förväntas göra. I grundboken förväntas man vara en liten spelare i en stor stad, kanske starta ett gatugäng på sin höjd. Men det är inte en femtioelftedel så självklart i nästa modul.

Det Chronopia som släpptes är en bra alfa-version av sig själv. Det går att se kärnan av något fantastiskt där, även efter att de nostalgiska glasögonen tagits av. Men det som är i sig är inte så mycket at hänga i julgranen, hur gärna jag än vill att det ska vara så.

Men Chronopia kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta, och när det är dags att göra en nyversion kommer jag slåss med näbbar, klor och chronos-klinga för att få vara med i projektgruppen.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Instämmer 💯 i vad @Khan skriver oven.

Glömde ta med system-aspekten i min tidigare post. Som andra skrivit så var systemet inte särskilt bra. På plus-sidan var att man minskade kostnaderna för besvärjelser, men om det var tryckfel eller avsiktligt som man tog bort stegrande kostnad för färdigheter eller inte vet jag inte. Men körde man RAW blev det rejäl inflation i höga FV från tidigare utgåvor.

Jag var själv inte särskilt förtjust i den variant av BRP som började med gamla svarta DoD upp till DoD-91 och Chronopia. Ganska klumpigt och saker som statisk abs på 5+ gjorde att vissa saker inte kunde göra skada (annat än i väldiga gränsfall). Så ganska stor (n) för systemet, men inte på något sätt unikt för Chronopia utan det gällde DoD från ganska tidig era för min del.

Jag hade valt ett annat system, sannolikt mitt eget, om jag kört det idag. Ganska enkelt att konvertera andemeningen och man behöver inte detaljera varje liten del av dvärgiska tatueringar, speciella särskilda förmågor för just [den] modulen, varje svartgods osv. Om inte mitt eget hade jag lutat mig mot Savage Worlds. Men det är ju mer en fråga om preferens där Fate, tsoy/solar system och många andra skulle funka utmärkt.

Hade gärna sett, om någon tagit upp chronopia igen, att man haft något samlande för gruppen i stil med MYZ Ark fast i mindre format. Så gruppen har ett tillhåll där de håller till och det kan byggas vidare på. Tillhållet kan vara ett fritt kompani, ett gatugäng, en gata där de hänger och regerar. Det hade gjort gruppen till en del av gatulivet i Chronopia och förhoppningsvis komma med färdiga konflikter med lämpliga spelare i staden.

Cog.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,529
Instämmer 💯 i vad @Khan skriver oven.

Glömde ta med system-aspekten i min tidigare post. Som andra skrivit så var systemet inte särskilt bra. På plus-sidan var att man minskade kostnaderna för besvärjelser, men om det var tryckfel eller avsiktligt som man tog bort stegrande kostnad för färdigheter eller inte vet jag inte. Men körde man RAW blev det rejäl inflation i höga FV från tidigare utgåvor.

Jag var själv inte särskilt förtjust i den variant av BRP som började med gamla svarta DoD upp till DoD-91 och Chronopia. Ganska klumpigt och saker som statisk abs på 5+ gjorde att vissa saker inte kunde göra skada (annat än i väldiga gränsfall). Så ganska stor (n) för systemet, men inte på något sätt unikt för Chronopia utan det gällde DoD från ganska tidig era för min del.

Jag hade valt ett annat system, sannolikt mitt eget, om jag kört det idag. Ganska enkelt att konvertera andemeningen och man behöver inte detaljera varje liten del av dvärgiska tatueringar, speciella särskilda förmågor för just [den] modulen, varje svartgods osv. Om inte mitt eget hade jag lutat mig mot Savage Worlds. Men det är ju mer en fråga om preferens där Fate, tsoy/solar system och många andra skulle funka utmärkt.

Hade gärna sett, om någon tagit upp chronopia igen, att man haft något samlande för gruppen i stil med MYZ Ark fast i mindre format. Så gruppen har ett tillhåll där de håller till och det kan byggas vidare på. Tillhållet kan vara ett fritt kompani, ett gatugäng, en gata där de hänger och regerar. Det hade gjort gruppen till en del av gatulivet i Chronopia och förhoppningsvis komma med färdiga konflikter med lämpliga spelare i staden.

Cog.
Jag tror en nyutgåva av Chronopia måste fokusera hårt på att man ska spela ett litet fritt kompani som gör uppdrag åt de stora spelarna i stan. Kanske med olika typer av skuggspel á la Svavelvinter, där spelarna korta delar av spelmötet tar rollen som alviska furstar / gangsterbossar / andra maktspelare. Men huvudfokus är någon sorts Blades in the Dark / Shadowrun där RP ska spionera på mäktigt folk, slåss om makten i stadsdelar, stjäla hemliga föremål, etc. En blandning av uppdrag och vardag i en myllrande, omöjlig stad proppfull av saker du inte visste fanns.
 

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Mina första tå-stick ner i rollspelssjön var via DoD -91, och Mutant Chronicles, två spel som fortfarande bär ett nostalgiskt skimmer i mina minnen. Chronopia var ett spel som jag aldrig riktigt fick upp ögonen för förrän senare, och fick tyvärr aldrig chansen att spela det. Därför kan jag inte dra från egna erfarenheter av det. Däremot har jag alltid varit intresserad av konceptet, och de moduler jag läst fångade min fantasi, även om det inte alltid kändes som att saker och ting hängde ihop på ett helt naturligt sätt. Men konceptet i sig, med en gigantisk stad där allt verkade vara möjligt, vare sig det kändes logiskt eller inte, kändes väldigt inspirerande för mig.

Jag hoppas det kan komma en ny version av Chronopia någon gång. Kanske inte under DoD baneret, men som sin egen produkt. Vore intressant att se hur det skulle bli ifall någon gjorde en mer sammanhängande grej av det, så att säga, och lite mer fokuserat. Även om jag gillade valmöjligheterna i den mening att det kändes som att man skulle kunna köra nästan vilken typ av kampanj som helst (även om det inte alltid var helt klart (eller egentligen ganska oklart) hur det skulle gå till alla gånger).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
  • Det bröt mönstret. Några har varit inne på det med att det inte var vanilj-fantasy. Själv var jag väldigt trött på Ereb och gillade inte grejorna som kom ut på slutet (med hjältarnas handbok, alver och magi (obs inte magiboxen) som de värsta syndarna) till DoD-91.
Nu vill jag inte vara petig (eller jo...) men de flesta av de sena modulerna till DoD 91, inklusive de du nämner, hade redan lämnat Ereb Altor, och framställdes som generisk fantasy med lite implicit setting som tydligt inte var Ereb.

På rak arm tror jag den Femte Konfluxen var den sista modul som uttryckligen utspelade sig i Ereb Altor, och att Handböckerna skiftade från Ereb Altor till "Generica" typ efter Krigarens Handbok.
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
So with the various expansions for Chronopia, which ones were worth looking at?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Nu vill jag inte vara petig (eller jo...) men de flesta av de sena modulerna till DoD 91, inklusive de du nämner, hade redan lämnat Ereb Altor, och framställdes som generisk fantasy med lite implicit setting som tydligt inte var Ereb.
Sant sant. Jag skulle kanske varit mer precis. Jag var trött på Ereb OCH jag tyckte de senare modulerna till DoD-91 (redan nämnda) var dåliga.

Kommer ihåg att det fanns mindre referenser till Ereb i Krigarens handbok och Tjuvar och Lönnmördare men efter det var det, som du skriver, mer generiska fantasy-böcker.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
So with the various expansions for Chronopia, which ones were worth looking at?
Grundboken är, som andra skrivit, det allra viktigaste.

Nu var det ett tag sen jag läste dem och hade riktig koll på dem men följande skulle jag överväga om det inte rör sig om enorma summor:
Väsen i Chronopia, Alver och Magi.

Möjligen: Vapen och rustningar och Mörkrets Väktare (nekrologi och svartgods).

Sämst: Svartblod samt Svärd och Svartkonst

Cog.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Minns att jag blev jättebesviken när Chronopia kom, jag ville ju ha mer och bättre DoD-91 fantasy, så kom det nån konstig stad som inte alls passade in i Ereb! En massa anglicismer, bökigt upplägg och helt ny lore (bra svensk term?). Värst var väl att reglerna inte uppdaterats desto mer, ja, man kunde var Uråldrig, men inget mer.
Hade man inte valt att kalla det Drakar och Demoner: Chronopia så hade det nog gått lättare att svälja, men nu kände jag mig bara förrådd.

Men, nu när man ser tillbaka på det, så tycker jag ändå Chronopia var lite smårolig i all sin knäpphet. Det var som om nån gjort ett rollspel bara baserat på omslag till ManOWar album. Det var inte Tolkiens genomtänkta värld utan ett pumphagel laddat med paljetter och läppstift och ren Rule-Of-Cool; Stil över substans.

Sen fick vi ju också en Dvärg-bok. Det är ju sällan dvärgarna får tillräckligt med kärlek.

Jag hade väldigt dålig koll på Chronopia figurspelet, vad släpptes egentligen till det? Har Grundboken till det liggandes hemma och sitter och kräks-myser åt formuleringar som "Stridens blodiga gryning" samtidigt som jag dundrar på Italiensk hår-metall på stereon.
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
True story: Every single game Ive written, when I finish the last paragraph, I put on "Dawn of Victory" and listen to it start to finish.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
312
Bill Kings världskapitel. Jag har aldrig sett något som kommit i närheten av det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
So with the various expansions for Chronopia, which ones were worth looking at?
Hyrsvärdets handbok är som @Rickard skriver ett måste. Har du krigare eller magiker skulle jag även säga att Magi i Chronopia samt Vapen och rustningar i Chronopia båda bidrar med saker som höjer stämningen. Sedan skulle jag nog säga att även Dvärgar i Chronopia och Alver i Chronopia är trevliga inslag om du har några sådana rollpersoner med, men inte lika livsviktiga.

Övriga böcker tycker jag bidrar med många olika saker, men de är knappast nödvändiga på samma sätt som ovanstående.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
dags att göra en nyversion
Det vore faktiskt väldigt kul med en nyversion. Om det görs gediget och genomfört, med fokus på grundvisionen, och heter "Chronopia". Det välbehövliga svaret på "vad gör man?"-frågan kan man nog samla ihop från ett par cyberpunkspel och anpassa. (starta gäng, vara någon sorts hitmanlönnmördare/hyrsvärd, megacorps fraktionsintriger).
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
Det vore faktiskt väldigt kul med en nyversion. Om det görs gediget och genomfört, med fokus på grundvisionen, och heter "Chronopia". Det välbehövliga svaret på "vad gör man?"-frågan kan man nog samla ihop från ett par cyberpunkspel och anpassa. (starta gäng, vara någon sorts hitmanlönnmördare/hyrsvärd, megacorps fraktionsintriger).
I love this idea.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Det vore faktiskt väldigt kul med en nyversion. Om det görs gediget och genomfört, med fokus på grundvisionen, och heter "Chronopia". Det välbehövliga svaret på "vad gör man?"-frågan kan man nog samla ihop från ett par cyberpunkspel och anpassa. (starta gäng, vara någon sorts hitmanlönnmördare/hyrsvärd, megacorps fraktionsintriger).
Är inte det redan lite inbyggt i Chronopia? Att man spelar Hyrsvärd och att Gillena är Megacorpar.
 
Top