Jag skulle tycka att det skulle kännas underligt med ett ”indie”-pris från Fenix. Dels för att det skulle innebära en massa diskussioner om vad som är indie, även om det kanske kan undvikas med någon definition. Man kan byta ut det mot ”oberoende” för att slippa att ”indie” är en rollspelsgenre och inte bara något som har med storleken på producenten att göra. Och man kan ha en definition i stil med ”All text är skapad av en enda författare” eller liknande om det är det man är ute efter.
Om man har röstning så blir det ju fortfarande en popularitetstävling där mindre kända småspel får svårt att tävla.
Men för mig personligen skulle jag känna att det vore konstigt om mina spel dök upp som nominerade till Fenix Awards, helt enkelt för att det känns som en helt annan del av hobbyn. Det vore som att ha med en diktsamling i en prisceremoni för bästa långfilm. Även om man har ett jurypris så skulle jag helt enkelt ha svårt att se att samma jurymedlemmar kan bedöma så olika produkter.
(Och har man ett jurypris för indiespel där man har med spel skrivna på andra språk än svenska räknar jag kallt med att juryn kommer att läsa de spel jag publicerar på franska. Annars får man vara tydlig med att det är spel på svenska och engelska som gäller, och svenska skapare som publicerar på andra språk göre sig icke besvär.)
Men ja, jag känner främst att den här typen av pris och galor är ganska långt ifrån min verklighet som rollspelare och spelskapare, och att även en "indie"-kategori är för spel som ligger långt bort från mig, både när det gäller spelgenre och när det gäller kommersialitet. Man kan se det när
@Gabrielle de Bourg talar om hur många mindre spelskapare inte har råd att publicera på svenska, eller när
@Brödbane tycker att en budget på 70 kSEK är rimligt för "indiespel" eller pratar om "förlag" som om alla spel har ett sådant. Liksom, det kostar inget att skriva rollspel. De allra flesta rollspel jag spelar har en budget på noll kronor, eller i vissa fall ett par hundralappar för ett provtrycksex från Lulu. Så när folk talar om "mindre spelskapare" är det typ alltid på en mycket större och mer kommersiell nivå än vad jag är van vid.
Och det är helt okej! Det som Fenix och Rollspelsdraken och prisgalor och Kickstarter och sådant handlar om har liksom inte med mig att göra, det är för de stora, kommersiella och traditionella rollspelsmakarna, men jag har inget emot det. Det är toppen, och bra för dem som rör sig i dessa kretsar! Jag skulle ha svårare för att man försöker att göra något för att krysta in de små spelskaparna som någon sorts tröstpris, och att samma jury ska sitta och bedöma
Drakar och Demoner för ett pris, och
Gastkammaren för ett annat.
Ett annat pris, utdelat av någon annan, kanske vore en annan grej. Jag vet inte vad jag skulle tänka om en sådan sak. Jag har nog lite svårt för prisgalor rent generellt, eftersom det automatiskt blir ett hyllande och genom uteslutning ett dissande och folk blir ledsna över att ingen ger pris för de saker de slitit ihop. De som får pris får i alla fall en massa uppmärksamhet. Och inom indiescenen tycker jag om att det inte handlar om
produkter. Oavsett kategori och prisceremoni kommer ingen att ge ett pris till
Glöd och trauma, som kan sammanfattas på några paragrafer text. Men jag har haft fantastiska spelpass med det spelet, och spelar det mycket hellre än
DoD. Min hackade variant av Frédéric Sintes
Psychodrame ligger på ett par A4 och har givit extremt meningsfulla, känslosamma och gripande spelsessioner.
Se och göra i Aliatra ligger på 450+ sidor. En prisgala skulle säkerligen ta hänsyn till det, men inte till
G&T, men för kvaliteten på spelupplevelserna som de ger är liksom hur mycket "produkt" spelet är inte en faktor. Vissa spel behöver mer volym, andra mindre. Och något jag gillar med indiescenen är att dessa får samma utrymme och samma legitimitet.
Gastkammaren, som inte ens finns publicerad någonstans, är ett av de mest populära spelen i Indierummet. Jag tycker att det är fantastiskt! Det handlar om att skapa, att spela, att dela med sig, att riffa på varandras idéer, och en prisgala där dessa olika spel skulle på något sätt kunna mötas tror jag är omöjlig (men jag kan ha fel!), annat än lokalt inom en viss spelgemenskap. Och att vilket som helst av dessa spel skulle bedömas mot
Travellers on a Red Road känns också jättekonstigt, för det är verkligen äpplen och skruvmejslar.