För mig låter detta som ett helt annat spel med ett sådant system och inget som skulle göra mig sugen på ett nytt Symbaroum.
Har kört ett liknande system och det funkade faktiskt förbannat bra. Hade ett spel som hade massor av listor av förmågor, men jag tog bara namnen och lät spelarna använda förmågorna och sedan motivera användandet i hur de beskrev handlingarna.
Fast jag körde med "slå 2T20, välj en", istället för ±2.
Vill bara nämna här att Förmågor i Symbaroum är inte samma sak som Särdrag, Fördelar och Nackdelar.
Förmågor har jag inte gjort något med (förutom viss balans)
SFN är mindre viktiga egenskaper som man kan välja om man har ”spelarens handbok”-utvecklingen av spelet.
Exempel för Särdrag är Paria eller Kortväxt, medan fördelar är Vildmarksvana eller Arvegods etc.
Edit 1: För mig funkade det att omvandla SFN till det ”narrativa verktyg” distinctive features är i TOR 2e mkt väl, för spelarna vill själva gärna påpeka sina särdrag/nackdelar etc för att få bonusar. I ursprungliga regler är det istället ofta bara ett passivt tillägg till vissa slag.
Edit 2: Ville bara nämna ett exempel här. Tex ”Arvegods” som man kan köpa för 5 erf, vilket ger möjlighet att få en end-game rustning/vapen från start (tex en tung +1 rustning), men inget annat. Nu kan man välja en rustning fine, men får ingen faktisk ny superstark rustning, och istället är det kanske ett narrativt argument för när du ska tala med den där adelspersonen eller tala bort en skuld. Blir mer intressant enligt mig.
Även problematiska Fördelar som ”mörk blod” som kan ge möjligheten att köpa Förmågorna Regeneration, Robust och Vingar som är väldigt starka rent meta. Nu har man istället kanske möjlighet att komma nära den där främmande varelsen, eller kan argumentera för att man kan skönja spår av korruption/magi (beroende på tänkt ursprung till ens ”mörka blod”).