Mogger
Hipsteranka
Nja, en stark kundbas är liksom A och O för all sund verksamhet oavsett hur affärsmodellen ser ut. Det finns för all del företag som bara behöver en eller ett fåtal kunder men här snackar vi exakt samma produkt.Jag tror att det delvis är en chimär, eftersom det finns viss evidens för att många köper rollspel primärt som litteratur och/eller samlarobjekt.
Neotech Edge tex sålde till betydligt fler backare än Eon V, men verkar inte ha alls lika många spelgrupper som aktivt spelar det.
För företags fortsatta förmåga att faktiskt publicera spelet och material till det är också penningsumman mycket intressantare än antalet backers. Ett spels fortsatta utgivning av material kan klara sig fint på en ganska liten men väldigt entusiastisk och köpstark grupp fans, medan det i själva verket klarar sig sämre på en initialt stor köpskara som sedan inte är så intresserade av att faktiskt spela spelet. Mutant: Hindenburg är tex rätt dött idag (rätta mig om jag har fel givetvis!), medan Eon lever och frodas.
Det enda antalet backare säger är hur många som är intresserade av att, av måhända radikalt olika skäl, köpa den initiala produkten. Det säger väldigt lite om hur många av dessa som faktiskt kommer spela spelet, och fortsätta vara potentiella konsumenter till eventuella moduler. För ett mått på ett rollspels verkliga hälsa är det det sistnämnda du hade velat ha koll på - hur många av köparna hade kunnat tänka sig att köpa framtida produkter till spelet? Men det är givetvis en ganska osynlig siffra, som bara framtida kickstarters kan utvisa. Statistik från gamla kickstarters tyder på att det i regel är en ganska låg siffra jämfört med backarna av grundspelet.
Generellt kan premiumprodukter säljas i färre exemplar men till ett högre pris, men även om jag älskar Eon så kan jag inte riktigt se att det skulle vara rollspelens motsvarighet till Chanel.
Ska jag vara ärlig så tror jag att antalet backare även till Eon 5 hade kunnat vara närmare 1000, men Helmgast har inte riktigt vårdat varumärket. Och det här är inte kritik, eller jo, det kanske det är, men jag vet att de är fullständigt medvetna om det.
Ett spels livskraft efter KS har egentligen inget med detta att göra utan är en separat diskussion som handlar om sådant som affärsmodell, varumärkes- och sortimentstrategi m.m.
Tl;dr - Fler backare är *alltid* bättre än färre oavsett priset på produkten.