Otto Boll
Veteran
- Joined
- 7 Sep 2023
- Messages
- 30
Har suttit och läst en del av betan ett tag nu och vi provade även rulla fram lite karaktärer inom spelgruppen. Så här följer mitt absolut största aber:
Visdom har getts en obalanserat framträdande särställning jämtemot andra attribut i mitt tycke eller så missförstår jag det hela (se exempel nedan).
Som enda överlevande primära attribut från ver. 4 så har visdom givits en väldigt stark roll i dess förhållande till kunskapsfärdigheter.
På s. 168 i Rollpersonsboken så framgår det att du redan vid Vis. 16 får ett grundvärde i samtliga kunskapsfärdigheter, detta anar jag för att reflektera någon sorts allmänbildning(?), vilket i sig motsvarar 13 enh. kunskapsfärdigheter.
Redan vid 17 i attributvärde börjar man utöver detta få "gratis" bonusenheter att fritt fördela över kunskapsfärdigheter, expertiser eller språk.
Dessa bonusenheter skalar väldigt kvickt och sänker dessutom kostnaden för att "köpa" nya färdigheter.
Jag rullade som exempel fram en Drezin-dvärg (för vem vill inte testa nån av de "nya" folkslagen?). De börjar med 12 attributpoäng i Vis.
Från miljö Lärosäte samt ett slag på händelsetabell fick jag ytterligare 3 & 2 attributpoäng.
Sedan valde jag balanserad beräkning på extra attributpoäng, och då min Drezin-dvärg tänkt formas till en mystiker (åkallare som arketyp) valde jag att slänga 10 ytterligare poäng på visdom som attribut.
Nu slutade jag på 27 i Visdom, vilket i sin tur ger hela +20 enh. kunskapsfärdigheter som bonus.
Händelsetabellerna och valen bland folkslag/miljö/religion etc. gav mig dock en hel del "låsta" [i den mening att de hörde till specifika kunskapsfärdigheter] & fria kunskapsenheter de med, och summa summarum när jag började beräkna allihop tillsammans så insåg jag att de vida översteg alla andra kategorier tillsammans (inkl. 12 valfria enh.) med marginal.
Totalt hela 63 kunskapsenheter, varav en majoritet var fria kunskapsenheter! Som referens räcker detta med god marginal att skaffa sig 4T6 i samtliga kunskapsfärdigheter från start (52 enh. i kostnad fördelat på 4 x 13).
Likt Tyrion Lannister så vet min dvärg väldigt mycket om det mesta numera och då valde jag t.ex. inte en "lärd" som arketyp.
Det gör även att jag inte ser skälet till att någonsin välja den arketypen heller, då en hög visdom ger betydligt bättre utveckling än de 10 kunskapsenheter arketypen ger.
I jämförelse med ver. 4 så är det numera ganska lätt att skapa ett vandrande lexikon till karaktär, eller kanske en polyglot, eller varför inte båda samtidigt?
Tillika så bestraffas spelaren av försöka använda visdom som nån sorts "dump-stat", då detta vid 4 attributpoäng/2T6, ger alla kunskapsfärdigheter som inkompetenser och kostnaden för att "köpa" nya färdigheter är 4 ggr högre än vid visdom 22/5T6+2.
Detta medför att du nästintill _måste_ spendera upp dig till 12 attributpoäng allra minst för att inte utelåsa din karaktärs framtida kunskapsutveckling med en alltför dyr kostnad för nya kunskaper.
Medans "Kroppsbyggnad" som attribut givits en särställning för att beräkna grundskada/rustning, så ger den ingen spelmekanisk väg att anskaffa en massiv bunt färdighetsenheter. Ytterligare höjer ett lågt värde inte heller kostnaden för framtida utveckling av relaterade färdigheter eller anskaffandet av dessa.
Medans ovan nämnda mekanik är som en gudagåva till alla former av karaktärer där visdom anses som ett naturligt attribut att satsa på (Magiker, Lärd, Åkallare) så känns den endast betungande på andra sidan myntet för alla andra arketyper som numera närmast måste satsa på visdom som ett sekundärt attribut för att inte sluta med en hopplöst obildad rollperson att gestalta.
Skulle jag komma med nåt konstruktivt tips för att försöka råda bot på obalansen skulle det nog vara att börja med att skippa "bestraffningen" med inkompetenser helt.
På samma sätt som ett lågt attributsvärde i "Intryck" inte ger bonusenheter eller inkompetenser bland sociala färdigheter, så ser jag inte behovet till dessa för kunskapsenheter/färdigheter.
Om ni nu väldigt gärna vill behålla mekaniken, balansera den genom att erbjuda liknande mekanik för andra härledda attribut & färdighetsgrupper, som exempelvis ["Intryck" & "Sociala Färdigheter"], ["Förflyttning + Vaksamhet/2" & "Vildmarksfärdigheter"], ["Visdom + Självkontroll/2" & "Mystikfärdigheter"], ["Förflyttning + Reaktion/2" & "Rörelsefärdigheter"], ["Kroppsbyggnad + Förflyttning/2" & "Stridsfärdigheter"]. (Eller vilken ascossiation/kombination ni nu känner förefaller naturligast).
Detta i kombination sänkta bonusar på fria enheter för samtliga attributs/färdighetskategorier. Just nu viktas ett attributsvärde för högt om den fria bonusen uppgår till det dubbla ett arketypsval innebär (som i ovan exempel +20 enh. vid Vis. 27 kontra +10 enh av "lärd").
Med ovan sagt så finns det en hel del i 5:an som lyfter upplevelsen också, som Religionens betydelse för en karaktär etc. som jag tänkte sammafatta med ytterligare lite mer feedback och en annan tråd, så tro inte att upplevelsen är idelt negativt.
Detta till trots valde ändå att gnälla i mitt första inlägg om Eon5, då jag anser hela visdomsbiten inför en väldig obalans och om mekaniken behöver omarbetas innan release så ser jag gärna en livlig diskussion bland inbitna eoniter så tidigt som möjligt för att ge Helmgast så mycket tid som möjligt innan böckerna går i print.
Så, är jag själv i denna åsikt, eller vad tycker andra som börjat klämma på betan?
Visdom har getts en obalanserat framträdande särställning jämtemot andra attribut i mitt tycke eller så missförstår jag det hela (se exempel nedan).
Som enda överlevande primära attribut från ver. 4 så har visdom givits en väldigt stark roll i dess förhållande till kunskapsfärdigheter.
På s. 168 i Rollpersonsboken så framgår det att du redan vid Vis. 16 får ett grundvärde i samtliga kunskapsfärdigheter, detta anar jag för att reflektera någon sorts allmänbildning(?), vilket i sig motsvarar 13 enh. kunskapsfärdigheter.
Redan vid 17 i attributvärde börjar man utöver detta få "gratis" bonusenheter att fritt fördela över kunskapsfärdigheter, expertiser eller språk.
Dessa bonusenheter skalar väldigt kvickt och sänker dessutom kostnaden för att "köpa" nya färdigheter.
Jag rullade som exempel fram en Drezin-dvärg (för vem vill inte testa nån av de "nya" folkslagen?). De börjar med 12 attributpoäng i Vis.
Från miljö Lärosäte samt ett slag på händelsetabell fick jag ytterligare 3 & 2 attributpoäng.
Sedan valde jag balanserad beräkning på extra attributpoäng, och då min Drezin-dvärg tänkt formas till en mystiker (åkallare som arketyp) valde jag att slänga 10 ytterligare poäng på visdom som attribut.
Nu slutade jag på 27 i Visdom, vilket i sin tur ger hela +20 enh. kunskapsfärdigheter som bonus.
Händelsetabellerna och valen bland folkslag/miljö/religion etc. gav mig dock en hel del "låsta" [i den mening att de hörde till specifika kunskapsfärdigheter] & fria kunskapsenheter de med, och summa summarum när jag började beräkna allihop tillsammans så insåg jag att de vida översteg alla andra kategorier tillsammans (inkl. 12 valfria enh.) med marginal.
Totalt hela 63 kunskapsenheter, varav en majoritet var fria kunskapsenheter! Som referens räcker detta med god marginal att skaffa sig 4T6 i samtliga kunskapsfärdigheter från start (52 enh. i kostnad fördelat på 4 x 13).
Likt Tyrion Lannister så vet min dvärg väldigt mycket om det mesta numera och då valde jag t.ex. inte en "lärd" som arketyp.
Det gör även att jag inte ser skälet till att någonsin välja den arketypen heller, då en hög visdom ger betydligt bättre utveckling än de 10 kunskapsenheter arketypen ger.
I jämförelse med ver. 4 så är det numera ganska lätt att skapa ett vandrande lexikon till karaktär, eller kanske en polyglot, eller varför inte båda samtidigt?
Tillika så bestraffas spelaren av försöka använda visdom som nån sorts "dump-stat", då detta vid 4 attributpoäng/2T6, ger alla kunskapsfärdigheter som inkompetenser och kostnaden för att "köpa" nya färdigheter är 4 ggr högre än vid visdom 22/5T6+2.
Detta medför att du nästintill _måste_ spendera upp dig till 12 attributpoäng allra minst för att inte utelåsa din karaktärs framtida kunskapsutveckling med en alltför dyr kostnad för nya kunskaper.
Medans "Kroppsbyggnad" som attribut givits en särställning för att beräkna grundskada/rustning, så ger den ingen spelmekanisk väg att anskaffa en massiv bunt färdighetsenheter. Ytterligare höjer ett lågt värde inte heller kostnaden för framtida utveckling av relaterade färdigheter eller anskaffandet av dessa.
Medans ovan nämnda mekanik är som en gudagåva till alla former av karaktärer där visdom anses som ett naturligt attribut att satsa på (Magiker, Lärd, Åkallare) så känns den endast betungande på andra sidan myntet för alla andra arketyper som numera närmast måste satsa på visdom som ett sekundärt attribut för att inte sluta med en hopplöst obildad rollperson att gestalta.
Skulle jag komma med nåt konstruktivt tips för att försöka råda bot på obalansen skulle det nog vara att börja med att skippa "bestraffningen" med inkompetenser helt.
På samma sätt som ett lågt attributsvärde i "Intryck" inte ger bonusenheter eller inkompetenser bland sociala färdigheter, så ser jag inte behovet till dessa för kunskapsenheter/färdigheter.
Om ni nu väldigt gärna vill behålla mekaniken, balansera den genom att erbjuda liknande mekanik för andra härledda attribut & färdighetsgrupper, som exempelvis ["Intryck" & "Sociala Färdigheter"], ["Förflyttning + Vaksamhet/2" & "Vildmarksfärdigheter"], ["Visdom + Självkontroll/2" & "Mystikfärdigheter"], ["Förflyttning + Reaktion/2" & "Rörelsefärdigheter"], ["Kroppsbyggnad + Förflyttning/2" & "Stridsfärdigheter"]. (Eller vilken ascossiation/kombination ni nu känner förefaller naturligast).
Detta i kombination sänkta bonusar på fria enheter för samtliga attributs/färdighetskategorier. Just nu viktas ett attributsvärde för högt om den fria bonusen uppgår till det dubbla ett arketypsval innebär (som i ovan exempel +20 enh. vid Vis. 27 kontra +10 enh av "lärd").
Med ovan sagt så finns det en hel del i 5:an som lyfter upplevelsen också, som Religionens betydelse för en karaktär etc. som jag tänkte sammafatta med ytterligare lite mer feedback och en annan tråd, så tro inte att upplevelsen är idelt negativt.
Detta till trots valde ändå att gnälla i mitt första inlägg om Eon5, då jag anser hela visdomsbiten inför en väldig obalans och om mekaniken behöver omarbetas innan release så ser jag gärna en livlig diskussion bland inbitna eoniter så tidigt som möjligt för att ge Helmgast så mycket tid som möjligt innan böckerna går i print.
Så, är jag själv i denna åsikt, eller vad tycker andra som börjat klämma på betan?