Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Ancient and dreadful [arbetsnamn]
Jag har blivit sugen på att skriva ett bra grottkräl. Har haft det i tankarna en tid nu, men nu har det mognat tillräckligt för att gå till handling. Det här är mina designprinciper:
Roligt att läsa, inte bara spela
Jag avskyr att läsa in mig på äventyr. Jag tycker det är stentråkigt. Därför har jag valt att skriva det här som en novell i dagboksform, där en tidigare äventyrargrupp tar sig igenom dungeonen. Det kommer gå riktigt dåligt för dem, och monstren i kryptan utgörs av deras vandöda lik.
Få ut max av varje rum
Ibland upplever jag att grottkräl bara är en rad ganska ointressanta rum att ta sig igenom. Jag vill att varje rum i den här kryptan ska vara bra nog att utgöra en berättelse i sig. Varje enskilt rum ska vara illustrerat i isometriskt perspektiv, och varje illustration detaljerad nog att visuellt berätta en story. Ett uppslag, ett rum; på ena sidan en illustration och på den andra dagboksanteckningar och förtydliganden till spelledaren. Varje rum är ett kapitel.
På det här viset vill jag sakta ned utforskandet och få till en känsla av att man långsamt och försiktigt rör sig genom kryptan.
Skräck!
Det ska vara läbbigt. Inte gladfantasy. Temat är odöden och hemskheter.
Systemagnostiskt
Det kommer säkert tilltala OSR-spelare mer än andra, men ska funka fint att köra med vilket spel som helst. Det skrivs med fantasy i tanken, men skulle lika gärna kunna användas till 1920-talets Chtulhu eller liknande.
Smakprov - kapitel ett.
(prologen är när äventyrarna når kryptan och står utanför, här i kapitel ett har de precis tagit sig ned i mörkret)
Chapter one - the book of lies.
We descended the stairs, nothing but old cobwebs blocked our path. No doors, no traps. We emerged into the first chamber.
The dwarf believes the soot-covered stonework of these crypts are older than the rumours that led us here suggest - pre-dating all known human cultures in the surrounding area. Yet, the ash-filled amphorae in the room are of a design no more than two or perhaps three hundred years old. This I am certain of. Curious.
On a crude stone plinth rests a large book. The shrivelled skin of some great beast is laid out as a carpet leading up to the plinth. I do not recognize the intricate alphabet the book is written in, yet I somehow understand the words. Oh how I wish I hadn’t. The book is filled with lies. Filthy, filthy lies. Reading these cursed falsities fills me with a hot, stabbing anger.
Three paths lead from this room. Gloomy corridors shoot out from arches to the west and north, while stairs lead down from an opening in the eastern wall.
Dungeon master notes
Jag har blivit sugen på att skriva ett bra grottkräl. Har haft det i tankarna en tid nu, men nu har det mognat tillräckligt för att gå till handling. Det här är mina designprinciper:
Roligt att läsa, inte bara spela
Jag avskyr att läsa in mig på äventyr. Jag tycker det är stentråkigt. Därför har jag valt att skriva det här som en novell i dagboksform, där en tidigare äventyrargrupp tar sig igenom dungeonen. Det kommer gå riktigt dåligt för dem, och monstren i kryptan utgörs av deras vandöda lik.
Få ut max av varje rum
Ibland upplever jag att grottkräl bara är en rad ganska ointressanta rum att ta sig igenom. Jag vill att varje rum i den här kryptan ska vara bra nog att utgöra en berättelse i sig. Varje enskilt rum ska vara illustrerat i isometriskt perspektiv, och varje illustration detaljerad nog att visuellt berätta en story. Ett uppslag, ett rum; på ena sidan en illustration och på den andra dagboksanteckningar och förtydliganden till spelledaren. Varje rum är ett kapitel.
På det här viset vill jag sakta ned utforskandet och få till en känsla av att man långsamt och försiktigt rör sig genom kryptan.
Skräck!
Det ska vara läbbigt. Inte gladfantasy. Temat är odöden och hemskheter.
Systemagnostiskt
Det kommer säkert tilltala OSR-spelare mer än andra, men ska funka fint att köra med vilket spel som helst. Det skrivs med fantasy i tanken, men skulle lika gärna kunna användas till 1920-talets Chtulhu eller liknande.
Smakprov - kapitel ett.
(prologen är när äventyrarna når kryptan och står utanför, här i kapitel ett har de precis tagit sig ned i mörkret)
Chapter one - the book of lies.
We descended the stairs, nothing but old cobwebs blocked our path. No doors, no traps. We emerged into the first chamber.
The dwarf believes the soot-covered stonework of these crypts are older than the rumours that led us here suggest - pre-dating all known human cultures in the surrounding area. Yet, the ash-filled amphorae in the room are of a design no more than two or perhaps three hundred years old. This I am certain of. Curious.
On a crude stone plinth rests a large book. The shrivelled skin of some great beast is laid out as a carpet leading up to the plinth. I do not recognize the intricate alphabet the book is written in, yet I somehow understand the words. Oh how I wish I hadn’t. The book is filled with lies. Filthy, filthy lies. Reading these cursed falsities fills me with a hot, stabbing anger.
Three paths lead from this room. Gloomy corridors shoot out from arches to the west and north, while stairs lead down from an opening in the eastern wall.
Dungeon master notes
- The book is full of lies. It enrages whoever reads it. The reader becomes cursed and can no longer feel happiness. If a cursed victim dies in the crypts they will rise as a hateful ghoul. The ghoul will be trapped for a hundred years in the crypt to wallow in rancour before it may leave and take vengeance upon the world of the living.
- The amphorae are filled with ash. Mixed in the ash are several burnt pieces of bone, as well as five large rubies.
- The stone plinth holding the book has a hidden compartment with the skeletal remains of an infant, as well as a small gold locket studded with rubies.
Last edited: