Hittar inte vad jag skrivit i denna tråd, men 2023 blev ett varierat rollspelsår! Drar några minirecensioner.
Spellett Svärdet Sång och spelstilen häxkräl. Svärdets Sång är ett ruskigt pilligt system, men som är riktigt kul när du satt dig in i det. Tråkigt att basbyggandet och så många äventyrsplatser inte lever upp till grunden, dock. Häxkräl var intressant att testa men inte min kopp te. Dock kul att ha resor som känns som resor! Spelar gärna mer, men lite annat upplägg.
Spellett blorb/tung prepp i Eon. Givande att tvinga sig förbi skrivkampen, men fungerade också rätt dåligt. Osäker om jag missar något, eftersom många pratar så gott om stilen. Eons regelsystem börjar komma i vägen för mig, men världen är jag fortfarande kär i.
Spellett Agon, så kul att jag köpte det två gånger! Oväntat komplext och annorlunda från ”vanligt rollspel”, men jättebra på att bygga rätt stämning och lärde mig flera nya spelledartekniker. Bästa religionssystemet! Längtar efter att spela mer.
Spelat Heart: The City Beneath. Coolt tematiskt och coolt regelsystem, även om äventyret och vissa mechanics-first bitar av reglerna var svåra att förstå till en början. Stress-mekaniken var läcker. Sugen på att spela igen.
Spelat Index Card RPG. Enkelt men roligt flykt-scenario, och kul regelsystem. Vill spela mer.
Spelat Blades In The Dark, äntligen. Oväntat crunchy, men precis så bra som jag hoppades. Success-at-a-cost alltid nice. Flashbacks var mindre nya än jag trodde de skulle vara. Också mindre grimdark i praktiken än jag trodde, så inga klagomål! Ser hur jag skulle kunna spelleda mycket i detta.
Sedan min senaste post har jag hunnit med några fler spel!
Spelat
Drakar & Demoner 23 online på
Foundry VTT. Känns egentligen lite meckigt, jag är mer van vid "bara" röstchatt via Discord... men det är lite kul att kunna "hoppa runt" med sin gubbe för att illustrera vad man gör. Spelmässigt var det så mycket hack-and-slash att jag inte riktigt fick en bra känsla för spelet. Kändes lite D&D 4E fast utan de extravaganta klasserna.
Spellett
Detect or Die, ett detektivrollspel. Wow, vilken utmaning! Att behöva skriva ett mysterium i förväg, med
tre-ledtrådarsregeln, nästlade gåtor... och spelleda det på en kväll! Jag är ändå glad att jag tvingade mig igenom det, för jag känner mig stolt att jag klarade det. Spelmässigt var det roligt att alla spelare delar på samma rollperson, blev en rolig gimmick. Sugen på att spelleda samma äventyr igen, för nya personer!
Spelat
Shinobigami. Inte så imponerad. Jag blev iofs insåld på detta ninjaspel som att det skulle vara PVP och främst handla om spelarkonflikter, men de scenarier vi spelade byggde på samarbete... så hela pitchen blev fel. Plus att ninjakrafterna var så tråkigt beskrivna, och tråkiga mekaniskt sett.
Spellett
Pulka!, som är en rakt av enklare och roligare variant av Troika! Kommer helt klart använda det igen.
Spelat och spellett
Into the Odd Open. Inte mitt favoritsystem, som
jag skrivit om tidigare. Men kul att det kunde ge upphov till semi-
spontan-rollspelande! Spännande att få djupdyka lite mer i det otroligt luddiga begreppet "OSR".
Spelat
Pirate Borg. Alltid roligt att vara pirat. Snyggt rollformulär. Rätt lol-random och svårt att lyckas med saker, iom att jag började med 1HP, så min karaktär höll sig mestadels i bakgrunden hela tiden.
Spellett
The Troubleshooters, som tyvärr
inte levde upp till min hype. Regelmekaniken med att vända på tärningar var lite bökigt att använda, och äventyret i sig svårt att förstå / klickade inte för oss. Störst problem för mig var nog den väldigt varierande nivån på realism böckerna hoppar mellan. Ibland är det Tintin där man svimmar av ett slag i bakhuvudet men är helt okej, ibland är det superdetaljerad genomgång av hur dykning fungerar, där man ska ha korrekt syreblanding, ta säkra uppstigningspauser, med mera.