JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 7,591
Det finns väl enstaka spel som gör så?Jag har själv funderat en del kring det här, och stilla undrat om löpande strike ranks inte vore helt fantastiskt bra egentligen.
Det finns väl enstaka spel som gör så?Jag har själv funderat en del kring det här, och stilla undrat om löpande strike ranks inte vore helt fantastiskt bra egentligen.
Tycker det finns en större elegans i RQ2 än i Ringworlds eller Mutant 2 (som typ är Ringworld ordagrant ner till exemplen) version, men tror helt klart det går att jobba med det på ett liknande sätt. Problemet med RW/MT2 är hur de är förklarade och det låter som att man stegar genom segment för segment, ok segment 46, gör ngn något? Osv. Istället för att fokusera på ordningen och hur nya ageranden hamnar i turordningen.Så, Impulse-systemet från Ringworld?
Hackmaster kör väl nåt i den stilen, tror jag?Det finns väl enstaka spel som gör så?
Använder man Outmanoever och lyckas så kan man undvika bli attackerad men ja att vara omringad är inte en önskvärd situation. De tar upp det i regelboken "Withdraw then flee the combat as quickly as possible" är tipset som gesDet är klart bättre att köra så tycker jag, men två problem kvarstår för mig: om du vill utföra en attack kan du inte försvara dig mot fler än en motståndare. Och samtidigt kan varje extra fiende (som du då inte kan försvara dig mot) attackera dig två gånger per runda. Rena massakern.
Jo, det var därför jag tog bort stridsrundorna i Matiné och istället har ett initiativbräde som alla går runt på. Istället för rundor som utövar personer handlingar. Ett anfall är 10 steg på brädet, ett försvar är tio steg. Som du ser är det inte bra att försvara sig ... initiativmässigt i alla fall. Finns sätt att vända på initiativet. Nackdelen med kostnad för försvar är att jag fick bunta ihop motståndare, så att de samarbetade. Det gjorde systemet snabbare, vilket vände nackdelen till en fördel.Den rimliga läsningen är då att vi aldrig nollar Strike ranks och vi tänker inte i "rundor" utan att det efter vi börjar blir ett flöde där den som är främst agerar, säger vad den kommer göra härnäst och vi placerar karaktären på den strikeranken där det kommer utföras. Läser man RQ så faller så otroligt mycket på plats och plötslig börjar det kännas dynamiskt och fantastiskt! Läser man det som en turordning inom en runda så det det ett rätt meningslöst system öht och att RQ:G cementerar denna läsning är en fruktansvärd miss.
Men det finns ändå en chans att klara sig mot två, kanske till och med tre med lite tur och skicklighet (kommer ihåg en lajv där jag ensam på en skogsväg höll undan för tre eller fyra orcher, slog ihjäl dem allihop med ett KP kvar på slutet). Med det här systemet skulle inte ens Musashi klara sig. Ja, det finns Outmaneuvre, jag vet, men då ska man övervinna de flesta av sina motståndare, och man får lägga en av sina värdefulla actions på det. Missar man är det tack och hej.Känns ändå rimligt tycker jag. Det är farligt att bli omringad!
RQGs system med fritt antal försvar men med -20% ackumulerande per extra är rätt snällt, men funkar. Det gör skickliga kombattanter effektiva, vilket passar ett system där man behöver kunna stödja att sådana.Men det finns ändå en chans att klara sig mot två, kanske till och med tre med lite tur och skicklighet (kommer ihåg en lajv där jag ensam på en skogsväg höll undan för tre eller fyra orcher, slog ihjäl dem allihop med ett KP kvar på slutet). Med det här systemet skulle inte ens Musashi klara sig. Ja, det finns Outmaneuvre, jag vet, men då ska man övervinna de flesta av sina motståndare, och man får lägga en av sina värdefulla actions på det. Missar man är det tack och hej.
Jag tycker att systemet med flera parader är det bästa i ett spel som BRP, där varje träff har stor chans att vara utslagsgivande. Är du t ex en mästare (90%+) kan du hantera ett par extra motståndare, sedan blir det svårt om du inte är just Musashi/Sanjuro/Aragorn eller motsvarande. Men det täcker alltså olika situationer enligt en sorts glidande skala istället för ett stenhårt antingen/eller.RQGs system med fritt antal försvar men med -20% ackumulerande per extra är rätt snällt, men funkar. Det gör skickliga kombattanter effektiva, vilket passar ett system där man behöver kunna stödja att sådana.
View attachment 17985
(Det är inte bara det att Jar-eel dödar tusentals motståndare själv i en strid - hon gör det utan att ens bli blodig.)
For me, Hjältarnas Tid is not BRP, although a great and atmospheric system in itself that I’ve enjoyed a lot. In my book you need the six or seven attributes that represent more or less innate qualities, and skills, that are more something learned (although in reality the boundary is a bit fluid). Attributes as skills a different animal.For the original question, HT is the best BRP take in my opinion. If you want something on the simple side, OpenQuest is hard to beat though I'd prefer Age of Shadows (which I think is derived from it).
Stormbringer 1e with slightly less bananas character creation could easily get up there though.
OQ3 ser fint ut, men för mig är det alltså 2:an som gäller, särskilt 2017 års version. Det är det enda spel jag sett där jag inte känner ett behov av husregla en enda grej. I 3:an har han tagit bort flera saker som känns helt nödvändiga i mitt spel. 2:an skulle jag rekommendera vem som helst.Tänkte styra tillbaks till ämnet. Har tyvärr inte spelat det men av vad jag klämt och känt så är OpenQuest 3 är grymt. Vill man kolla in det själv finns det en bra SRD: https://openquestrpg.com/srd/
Är det nån som faktiskt spelat det?
Om du menar Big Gold Book, nej, inte alls. Den är RuneQuest 3 med settingen borttagen och lite regler för andra genrer som alternativ.As I understand it, BGB is basically a toned down Stormbringer.
Är det? Tänkte det var lite kärnan av allt plus massa valbara regler? Bara skummat den dock. Vilken miss av dem att inte bygga upp den med alla olika ingångar till hur man kan lösa olika aspekter med BRP, vad det nu är.Om du menar Big Gold Book, nej, inte alls. Den är RuneQuest 3 med settingen borttagen och lite regler för andra genrer som alternativ.
Jag önskar att så vore fallet, eller i alla fall i högre grad än det är, för RQ3 är på många sätt mitt favoritspel (även om vissa aspekter skulle behöva finslipas) men borta på BRP forums verkar konsensus vara att SB varit mer tongivande (på grund av att det är Duralls favorit).Om du menar Big Gold Book, nej, inte alls. Den är RuneQuest 3 med settingen borttagen och lite regler för andra genrer som alternativ.
Ja, jag önskar att de inkluderat lite fler regelvarianter, inte minst från just RQ3.Är det? Tänkte det var lite kärnan av allt plus massa valbara regler? Bara skummat den dock. Vilken miss av dem att inte bygga upp den med alla olika ingångar till hur man kan lösa olika aspekter med BRP, vad det nu är.
Vilket är underhållande eftersom RQ3 redan var RuneQuest med settingen borttagen.RuneQuest 3 med settingen borttagen
Det kom ju supplement till BGB i deras "monograph" serie som var monster- och spelledar-böckerna ur RQ3-boxen, rakt av.Ja, jag önskar att de inkluderat lite fler regelvarianter, inte minst från just RQ3.
Jaja, du vet vad jag menar. De tog bort t.o.m. Fantasy Earth och varje referens till runor.JohanL said:Vilket är underhållande eftersom RQ3 redan var RuneQuest med settingen borttagen.
Jo, och RQ3s varelser är i allmänhet mycket bättre än BGBs, men de där monograferna togs ju bort till slut och utgör inte någon del av nyutgåvan BRUGE. Och t ex vapentabellen i RQ3 är i sig kanske den bästa som gjorts till något BRP-spel, tillsammans med "sköld-HP som AP" som jag tycker funkar mycket bättre för BRP än parera allt/inget/halva, men som dessvärre inte implementerats i någon icke-RQ-produkt sedan dess vad jag vet. Här gick BRP åt SB-hållet tyvärr. För att sedan inte tala om de kulturella bakgrundsfärdigheterna i RQ3 som var helt briljanta.Det kom ju supplement till BGB i deras "monograph" serie som var monster- och spelledar-böckerna ur RQ3-boxen, rakt av.