Mycket grottkrälsspelande går ut på använda sin kreativitet för att lösa problem med föremål karaktären har i sin packning. Såpass mycket att i gamla Dungeons & Dragons blev en "10 feet pole" ett standardval på utrustningslistorna, eftersom den kan användas för att peta efter fällor på golvet två 5-fots rutor framför spelarna. Jag har också hört att "en höna på ett snöre" ska ha varit väldigt användbart i flera situationer.
Men en extra tjusning i spel som tex. Into the Odd är att dessa föremål slumpas vid skapandet av rollpersonen, så att du behöver vara extra kreativ och inte bara tar med dig "standardpackningen". Man får tex. med sig ett rep, ett durkslag, spelkulor och en borr. Väldigt flummigt när man börjar spela, men tillfredställande att hitta tillfället när man övertalar spelledaren och de kan tvingas in i spel för att rädda situationen!
Minns du några föremål dina äventyrare haft med sig som visat sig vara oväntat användbara? Finns det något annat intressant föremål du tänkt handla in till din rollperson? Ge mig era exempel!
Men en extra tjusning i spel som tex. Into the Odd är att dessa föremål slumpas vid skapandet av rollpersonen, så att du behöver vara extra kreativ och inte bara tar med dig "standardpackningen". Man får tex. med sig ett rep, ett durkslag, spelkulor och en borr. Väldigt flummigt när man börjar spela, men tillfredställande att hitta tillfället när man övertalar spelledaren och de kan tvingas in i spel för att rädda situationen!
Minns du några föremål dina äventyrare haft med sig som visat sig vara oväntat användbara? Finns det något annat intressant föremål du tänkt handla in till din rollperson? Ge mig era exempel!