Att slumpa fram kulturer

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Just nu spelleder jag en lite experimentell kampanj. Det är nån slags korsning mellan Dawn of Worlds, datorspelet Civilization och lösa världssmidestankar som skramlar runt i skallen.

Spelarna tar först an rollen som kosmiska urkrafter, som i tomrummet skapar dom fysiska och metafysiska grunderna för en hel värld. I nästa stadium befolkar som världen och frammanar dom första hjältarna, där befinner sej kampanjen nu. Allehanda märkliga släkten manas fram ur sand och lera, men ännu är all världens folk i nåt slags förkulturellt/mytologiskt stadium. Det är innan skillnad i seder, tekniskt kunnande, konst och dylikt ger olika grupper sin särart. Språk och embryoniska religioner är dom enda kulturella dragen som finns i kampanjens nuvarande tidsålder.
Men i nästa kosmiska skede uppkommer dom första samhällena, och dessa åtföljs av mer detaljerade skildringar av världens kulturer. Till detta villhöver jag tabeller som låter mej slumpa fram saker som klädedräkt, konststilar, utsmyckande mönster, arkitektur, musik, mat, bebyggelsestruktur och allarom andra slöjderna och konsterna som ger vår värld dess tusenskimrande mångfald.
Dessa tabeller kan ju inte ersätta världssmidets hantverk. Men jag vill ha nåt att utgå från: en klinga idéer att arbeta vidare på, eller som får koka samman i bakhuvudet medan man håller på med nåt annat.

Dock är det inte helt lätt att hitta såna tabeller, trots den tämligen ymniga förekomsten av slumpgenerationsverktyg till diverse OSR-stuk. En del får man göra själv, jag håller på med en för (humanoida) kläder i olika klimat och en för musikinstrument, men i och med att projektet redan är rätt arbetskrävande utgår jag gärna från sånt som redan finns.

Så, frågan är då om folk här har några tips på verktyg eller böcker eller vad nu det kan vara.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,923
Location
Uppsala
Min spontana tanke är att det du pratar om, allt från klädstilar till arkitektur, borde vara symptom på någonting.

Här används mycket pimpsten i husen, för vi bor vid en vulkan.

Här har vi mycket rödfärg i kläderna, för färgen kommer från en fisk vi livnär oss på och där vi tar vara på allt.

Här har de rika blommor i håret, för blommor växer bara under ett otroligt sällsynt barrträd.

Här dyrkar vi de två månarna, eftersom solen är den obarmhärtiga och direkt dödliga dödsstrålen från himlen, och månarna är de som räddar oss från den.

etc.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Min spontana tanke är att det du pratar om, allt från klädstilar till arkitektur, borde vara symptom på någonting.

Här används mycket pimpsten i husen, för vi bor vid en vulkan.

Här har vi mycket rödfärg i kläderna, för färgen kommer från en fisk vi livnär oss på och där vi tar vara på allt.

Här har de rika blommor i håret, för blommor växer bara under ett otroligt sällsynt barrträd.

Här dyrkar vi de två månarna, eftersom solen är den obarmhärtiga och direkt dödliga dödsstrålen från himlen, och månarna är de som räddar oss från den.

etc.
Jo, den naturliga omgivningen spelar ju alltid en roll i sådana ting, men jag kan tycka att den sortens samband är knepiga att modellera på ett användbart sätt för mina syften.
Sen är ju estetiska traditioner även summan av mänsklig skaparglädje över tid, på ett sätt som är något mindre avhängigt klimatet.
Min tanke just nu är att slumpen får stå för denna senare aspekt, och att man får jämka slumpens frukt med klimat och resurser manuellt. Att det är där själva hantverket kommer in.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,923
Location
Uppsala
Jo, den naturliga omgivningen spelar ju alltid en roll i sådana ting, men jag kan tycka att den sortens samband är knepiga att modellera på ett användbart sätt för mina syften.
Menar inte heller att allt måste handla om omgivning. Även omständigheter av olika slag. Eller för den delen motreaktioner. Som att farao Akhenaten bytte ut religionen i antika Egypten och införde en ny typ av konst som sedan slängdes bort och gjorde att han blev aktivt bortrensad från Egyptisk historia.

Tror det jag är ute efter är att generera saker på en annan nivå än symptomen, helt enkelt. Skapa händelser, företeelser, konflikter, eller dylikt, som det sedan går att komma på intressanta representationer av. :)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
370
Location
Södertälje/Uppsala
Tror det jag är ute efter är att generera saker på en annan nivå än symptomen, helt enkelt. Skapa händelser, företeelser, konflikter, eller dylikt, som det sedan går att komma på intressanta representationer av. :)
Aah, nu förstår jag bättre hur du tänker. Ja, det kan nog va nåt. Generellt sätt är det ju klokt att hitta på samhällen utifrån spänningar och konflikter snarare än statiska drag. Blir mer nyanserat så, utan större ansträngning.
En del såna skeenden kommer av själva kampanjens drama. Religionerna har t.ex. alla skapats under inflytande av en gud (spelare), med schismer som skapas av gudens rivaler och dylikt, samt en chans att riterna eller läran muteras genom dom dödligas uppfinningsrikedom och slarv.

Men det vore nog inte så dumt att skaffa en liten lista där det står typ: "Ett uppseendeväckande mode blir populärt hos adelsynglingar till trots mot ålderdomlig prydhet" eller "En skandal leder till att en musikstil hamnar i vanrykte". Eller kanske nåt mer sofistikerat, får grubbla lite på idén.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,923
Location
Uppsala
Generellt sätt är det ju klokt att hitta på samhällen utifrån spänningar och konflikter snarare än statiska drag. Blir mer nyanserat så, utan större ansträngning.
Precis! Eller genom att skapa en förutfattad mening och besanna den. Som Dogs in the Vineyard gör med att utgå från synden och hur långt den gått, i bygeneratorn.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,343
Location
Enköping
Så, frågan är då om folk här har några tips på verktyg eller böcker eller vad nu det kan vara.
Cool idé. Ett tips på bok: https://www.akademibokhandeln.se/bo...ok-of-astonishing-random-tables/9781956403251
Det kan kanske finnas fler av den typen. Jag läste en recension för några månader sedan men kolla gärna upp lite mer om den är vad du eftersöker.

Det fanns ett rollspel där spelarna och spelledaren skapar och rollspelar civilisationer. Jag har haft det hemma som kortast men kommer inte ihåg vad det heter.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Just nu spelleder jag en lite experimentell kampanj. Det är nån slags korsning mellan Dawn of Worlds, datorspelet Civilization och lösa världssmidestankar som skramlar runt i skallen.

Spelarna tar först an rollen som kosmiska urkrafter, som i tomrummet skapar dom fysiska och metafysiska grunderna för en hel värld. I nästa stadium befolkar som världen och frammanar dom första hjältarna, där befinner sej kampanjen nu. Allehanda märkliga släkten manas fram ur sand och lera, men ännu är all världens folk i nåt slags förkulturellt/mytologiskt stadium. Det är innan skillnad i seder, tekniskt kunnande, konst och dylikt ger olika grupper sin särart. Språk och embryoniska religioner är dom enda kulturella dragen som finns i kampanjens nuvarande tidsålder.
Men i nästa kosmiska skede uppkommer dom första samhällena, och dessa åtföljs av mer detaljerade skildringar av världens kulturer. Till detta villhöver jag tabeller som låter mej slumpa fram saker som klädedräkt, konststilar, utsmyckande mönster, arkitektur, musik, mat, bebyggelsestruktur och allarom andra slöjderna och konsterna som ger vår värld dess tusenskimrande mångfald.
Dessa tabeller kan ju inte ersätta världssmidets hantverk. Men jag vill ha nåt att utgå från: en klinga idéer att arbeta vidare på, eller som får koka samman i bakhuvudet medan man håller på med nåt annat.

Dock är det inte helt lätt att hitta såna tabeller, trots den tämligen ymniga förekomsten av slumpgenerationsverktyg till diverse OSR-stuk. En del får man göra själv, jag håller på med en för (humanoida) kläder i olika klimat och en för musikinstrument, men i och med att projektet redan är rätt arbetskrävande utgår jag gärna från sånt som redan finns.

Så, frågan är då om folk här har några tips på verktyg eller böcker eller vad nu det kan vara.
Pinterest är mitt främsta rollspelsverktyg för inspiration. Bäst med begränsningen att man inte får skippa för många bilder i rad - då och då skall något användas.

Köpte också spelet Ex Novo nyligen, som har en d666-tabell för händelser i en bosättning.
 
Top