entomophobiac
Low Prep High Play
Det kommer nog inte råda någon brist på saker att spela!Vi får snacka stödhjul istället Kan bli intressant det med.
Det kommer nog inte råda någon brist på saker att spela!Vi får snacka stödhjul istället Kan bli intressant det med.
Handlar inte så mycket om äventyr i detta fallet som att sätta alla Fates för rollpersonerna som knyter ihop situationen. Så inte stödhjul lika mycket som krav för just TBZ. Det jag syftade på med stödhjul var ju just saker som inte behövs utan är tänkta att tas bort med tiden. I TBZ kommer du aldrig undan Fates.Jag biter mig i läppen för att inte ställa frågan ”kan ni inte spela utan stödhjul i form av färdigt äventyr?” Oops! Där kom det.
Vanliga Fates kommer naturligt. Men både rollpersoners Destiny och de som följer med från olika Archetypes hjälper ju till att beskriva situationen och varför vi alls ska bry oss.Just Fates brukar jag sätta under spelmötet, i slutet av varje Zero Scene! Ofta något i stil med ” hat mot bossen ” / ” bossen har din MacGuffin ” / ” Spelare A behöver hjälp ”.
Har ju bara spelat med grupper som aldrig spelat tidigare, så jag använder generellt Destiny som ett sätt att introducera information. Exempelvis en Oni som är sur på lokala samurajen som jagar Onis och snor deras hjärtan—introducerar saker om världen genom gruppen och gör att det inte behövs lika mycket presentation.Det var alltså Destiny Fates som jag syftade på att jag vanligtvis improviserar.
Låter toppen! Ju tajtare om tid man har, desto skönare är det att ha TV-kockat. Färdiga rollpersoner är ju också en sån grej som tar (och sen sparar) tid.Har ju bara spelat med grupper som aldrig spelat tidigare, så jag använder generellt Destiny som ett sätt att introducera information. Exempelvis en Oni som är sur på lokala samurajen som jagar Onis och snor deras hjärtan—introducerar saker om världen genom gruppen och gör att det inte behövs lika mycket presentation.
Men det går ju absolut att strunt i. Har nog mest blivit den ironiska normen i nuvarande gruppen att one-shota blir mer preppintensiva än kampanjer.
Har ett upplägg i detta scenariot där slutet kan landa väldigt olika, så blir mer att preppa alla antagonister så de kan ge en kul fight om de blir bossfight (kanske alla samtidigt?!).Nästa gång jag spelar vet jag att jag behöver preppa bossfajten bättre, för den blir aldrig riktigt bra när jag improviserar.