Att spela en Silmarillion inspirerad kampanj...

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
....dock ej i Midgård.

I vilken setting skulle ni placera den?

Hur skulle ni i övrigt gå till väga?

Hur mycket kan man kopiera?

Hur gör man det till en kampanj som inte pågår resten av livet?

Jag tror jag skulle placera det i en rymdopera setting med någon alvliknande kultur och förstås även ett par mänskliga och sedan applicera på hela Silmarillion filtret ovanpå detta.
Exakt hur mycket jag skulle kopiera vet jag inte. Mycket. Men hur gör man det snyggt är väl den största utmaningen?
Fan nu blev jag sugen på att spelleda detta när det från början enbart skulle vara en kreativ idépost. Fördömt!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
Miljö och Teman

1. Kosmisk Mytologi:

  • Skaparen och De Första Varelserna: Istället för Eru Ilúvatar och Ainur, ha en central skapargudom kallad Astra som skapar Stjärnsmidda, himmelska varelser med enorma krafter.
  • Den Stora Sången (Ainulindalë): Detta kan översättas till en kosmisk symfoni som skapar universum. Varje Stjärnsmidd bidrar till denna symfoni och skapar stjärnor, planeter och liv.

2. Galaktiska Riken:
  • Valinor: En central hubb eller huvudstad för de Stjärnsmidda, en eterisk rymdstad fylld med avancerad teknologi och magi.
  • Midgård: Ett kluster av beboeliga planeter med olika ekosystem och arter.
  • Underjordiska Domäner: Istället för Morgoths fästningar, ha gömda rövarplaneter eller mörka nebulosor som tjänar som gömställen för de fallna Stjärnsmidda.

3. Fallet och Upproren:
  • Morgoths Uppror: En av de Stjärnsmidda, nu kallad Vorath Förrädaren, blir ambitiös och korrumperar den kosmiska ordningen, vilket leder till ett galaktiskt krig.
  • Korrumperingen: Vorath och hans anhängare skapar mörka teknologier och förbjuden magi, vilket resulterar i skapandet av monstruösa entiteter och skurkaktig AI.

Nyckelelement

1. Fraktioner och Raser:
  • Stjärnsmidda (Valar och Maiar): Mäktiga varelser med varierande grad av inflytande, liknande gudar och halvgudar.
  • Celestiala (Alver): Ädla och visa varelser som lever på avancerade beboeliga världar.
  • Terraner (Människor): Mångsidiga och ambitiösa varelser spridda över olika planeter.
  • Synthar (Dvärgar): En ras av syntetiska varelser skapade av en av de Stjärnsmidda, skickliga i teknologi och ingenjörskonst.
  • Voidspawn (Orcher): Korrumperade varelser som tjänar Vorath, en blandning av biologiska och teknologiska avskyvärdheter.

2. Artefakter:
  • Silmariller: Byt namn till Stjärnkärnor, kraftfulla energikällor eller reliker som innehåller den rena essensen av Astras ursprungliga symfoni.
  • Vapen och Rustningar: Forntida och avancerad teknologi med unika egenskaper, liknande legendariska föremål i fantasy-miljöer.

3. Platser:
  • Vardas Citadell (motsvarigheten till Valinor): En flytande rymdstad med storslagen arkitektur och kosmiska trädgårdar.
  • Smedvärldar (motsvarigheten till Midgård): Planeter med olika biomer och ekosystem, hem till olika raser och arter.
  • Skuggnexus (motsvarigheten till Angband): En rövarplanet gömd i en mörk nebulosa, fylld med förrädiska terräng och mörk energi.

Berättelser
1. Universums Gryning:
  • Spelarna börjar som nya rekryter eller allierade till de Stjärnsmidda och bevittnar skapelsen av universum och den initiala harmonin.

2. Voraths Uppgång:
  • Voraths ambition och slutliga uppror stör freden. Spelarna måste navigera de politiska och militära strider som följer.

3. Jakten på Stjärnkärnorna:
  • Efter att Vorath stjäl Stjärnkärnorna, ger sig spelarna ut på episka uppdrag för att återta dessa artefakter, möta olika utmaningar och fiender.

4. Det Galaktiska Kriget:
  • Fullskaligt krig bryter ut. Spelarna deltar i stora slag, spionuppdrag och allianser för att besegra Vorath och återställa ordningen.

Spelmekaniker

1. Teknologi och Magi:
  • Blanda avancerad teknologi med mystiska element. Stjärnsmidda och andra varelser kan använda både högteknologiska prylar och magiska krafter.

2. Rymdskeppsstrider:
  • Inkorporera rymdstridsmekaniker för episka slag mellan rymdskepp, både små och storskaliga.

3. Utforskning:
  • Uppmuntra utforskning av olika planeter, var och en med unika miljöer, kulturer och utmaningar.

4. Moraliska Val:
  • Inkludera beslut som påverkar berättelsen, som reflekterar de komplexa teman av korruption, försoning och kampen om makt.

Namn och Titlar
  • Astra: Skaparen
  • Stjärnsmidda: Valar och Maiar
  • Celestiala: Alver
  • Terraner: Människor
  • Synthar: Dvärgar
  • Voidspawn: Orcher
  • Vorath Förrädaren: Morgoth
  • Stjärnkärnor: Silmariller
  • Vardas Citadell: Valinor
  • Smedvärldar: Midgård
  • Skuggnexus, Förgängelsens Borg : Angband
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låter oerhört ambitiöst och coolt, om än kanske svårt att väl få igång? Om någon klarar det så är det dock du då du kan så extremt mycket om just allt som har med Tolkiens verk att göra. Jag hade varit mycket latare och lagt min kampanj i Trudvangs historia.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
Låter oerhört ambitiöst och coolt, om än kanske svårt att väl få igång? Om någon klarar det så är det dock du då du kan så extremt mycket om just allt som har med Tolkiens verk att göra. Jag hade varit mycket latare och lagt min kampanj i Trudvangs historia.
Tack!
Jo, självfallet svårt att få igång och mycket prepp innan. Bara skoj att göra kreativa saker. Det behöver inte alltid bli något av det hela.
Tanken med att placera den i en rymdopera setting är bara för att få till större olikheter.
Trudvang känns lite för nära på något sätt, men det är ett bra alternativ även det.
Det hade varit coolt att spela ihop! Du spelleder ;)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
För ungefär tio år sedan skrev jag en serie bloggposter om kampanjer under Första Åldern. Jag bifogar en länk till den mest relevanta posten, i synnerhet avsnittet The Wanderings of the Haladin. Det upplägget kan placeras i många andra kontexter.

 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Jag skulle ta en titt på QuestWorlds som system - det är byggt från grunden för att stödja extremt mäktiga rollpersoner med friformade eggenskaper (säg att Fingolfin har "High King of the Noldor 5W4" eller Túrin "Cursed Swordsman 10W3") och en mytologisk setting (eftersom det ursprungligen byggdes till Glorantha).

Det är ett spel som kan hantera att Fingolfin ovan ger sig på Morgoth ("Dark Enemy of the World 15W5"?) och resolva det i rimlig ordning.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
För ungefär tio år sedan skrev jag en serie bloggposter om kampanjer under Första Åldern. Jag bifogar en länk till den mest relevanta posten, i synnerhet avsnittet The Wanderings of the Haladin. Det upplägget kan placeras i många andra kontexter.

Ligger inte del 1 uppe längre?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Ligger inte del 1 uppe längre?


 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,525
Man borde hoppa till en helt nya plats, era eller liknande varje session. Kanske oftare. Man borde spela olika karaktärer ofta, men inte alltid.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
246
Man borde hoppa till en helt nya plats, era eller liknande varje session. Kanske oftare. Man borde spela olika karaktärer ofta, men inte alltid.
Ja. Det skulle säkert understödja känslan av att handlingen är episk. Det räcker inte med en (omodifierad) människas livsspann för att få överblick.

@Beastslayer pratade om rymdopera och då finns det säkert någon sorts teknologi för FTL-resor (?) men vi kan tänka oss kulturer med en lägre utvecklingsnivå som måste resa under ljusets hastighet. En rollperson som varit med på en sådan resa kan få dyka upp många decennier senare eftersom den varit ombord på ett skepp där den relativa tiden gått väldigt långsamt. Men annars skulle ett system för ättlingar till rollpersonerna vara passande. (Måste inte vara biologiska ättlingar, kan även vara juridiska arvingar, någon som tagit över ett företag eller forskningsområde etc.)
 
Top