Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Förra sommaren tipsade @Dimfrost mig om en Kickstarter för ett spel som kallades ECO MOFOS!! (det är för övrigt halva priset, $5, för PDFen nu). Och versalerna och de dubbla utropstecknena till trots har det nog aldrig varit så givet för mig att backa en kickstarter som just denna. För några dagar sedan fick jag hem det och läste det omedelbart.
Spelet såldes in enligt följande:
Både mitt A World Mending och det förmodligen aldrig avslutade Destination Dymaxion rör sig ju i samma härad som NSR-aktiga spel som hanterar undergång och hopp. ECO MOFOS!! rör sig kanske närmast DD men gör ändå något annat.“ECO MOFOS!! offers RULES LITE GAMEPLAY based on Into the Odd and Cairn, a tried and tested system perfect for rulings-driven OSR/NSR/FKR gameplay.
ECO MOFOS!! is a mid-future ecopunk ruin-delving survival game, as player characters (PCs or Punks) seek a safe homestead to start a new community, Weirdhope not Grimdark.”
Spelarna tar rollerna som olika typer av postapokalyptiska underdogs vars sökande efter en ny glänta (”glade”) att slå sig till ro i tar dem ut på äventyr genom ödemarker och ruiner. För mig rör sig tankarna mot Tank Girl och Borderlands-spelen, men det kan mycket väl bero på den kulörta, serieaktiga estetiken. De punks man spelar är hur som helst olika typer av överlevare som rör sig i utkanten av det som blev kvar: technomancer, drifter, empath, mechanic, fungalist eller tea monk (för att nämna några av de 36 adaptations, som ”klasserna” kallas). I världen finns någon typ av övernaturlighet som rollpersonerna kan begagna sig av, i utbyte att de får en ”börda”, personlighetsdrag som färgar dig och tar plats i din ”inventory”. Det finns också en enkel life path att använda om man vill (ja, man kan dö innan man börjar).
Rollpersonerna skissas inte i detalj och lämnar mycket att utforska på egen hand, vilket jag kommit fram till att jag nog gillar. Samtidigt är ECO MOFOS!! generöst med principer för både spelledaren och spelarna, vilket jag upplever som ett gott hjälpmedel för att förstå hur man ska spela spelet. I någon mån får man väl se dem som ett sätt att väga upp att spelet i princip helt saknar förberett spelmaterial (kampanj, introäventyr, et cetera). I stället finns det gott om verktyg för att generera världen under tiden man spelar, med allt vad det innebär av väder, miljö, händelser och folk, allt slumpat och presenterat under tiden spelmötet pågår. Mitt raljerande i vrållådan över att man nu för tiden tycker en lagom mängd text till ett äventyr är 20 ord (som ledde till @zonk s äventyrsutmaning) ligger nog rätt nära sanningen med ECO MOFOS!!. Jag är helt enkelt inte säker på att jag skulle vilja spelleda det (vilket man inte måste vilja, antar jag).
Däremot är jag stormförtjust i, i princip, allt med spelet. Det är trevligt skrivet, lagom format (finns med otaliga olika omslag, som pärmbok och med spiralbindning, färg och gråskala), fullt med den stämning som ”weirdhope not grimdark” utlovar. Jag är verkligen inte missnöjd med min backning och hoppas att fler hittar fram till spelet. Jag är konstig, hoppfull och stormförtjust.
Last edited: