Bara äventyrare i dungeonen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,523
Så en megadungeon. Fullt med fällor, skatter, pussel och områden att utforska. Men inga monster. Däremot så försöker många olika grupper utforska och plundra dungeonen. Och eftersom det varken finns poliser eller vittnen i dungeonen… Så allt våld i dungeonen är mot andra äventyrare.

Hade det ens fungerat?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,398
Location
Örebro
Låter spännande, kan ge uppslag till kortlivade allianser, svek och kanske till och med, under lyckosam förhållanden, nya vänskapsband.

Tror det kan vara kul, den värsta fienden är ju ändå andra äventyrare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,523
Låter spännande, kan ge uppslag till kortlivade allianser, svek och kanske till och med, under lyckosam förhållanden, nya vänskapsband.

Tror det kan vara kul, den värsta fienden är ju ändå andra äventyrare.
Ja, plötsligt är politiken utanför dungeonen och ens beteende i dungeonen jätteviktigt! Kommer någon ut räddade av er får ni ett bra rykte. Men hjälper ni någons fiender så har ni nu fiender.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Så en megadungeon. Fullt med fällor, skatter, pussel och områden att utforska. Men inga monster. Däremot så försöker många olika grupper utforska och plundra dungeonen. Och eftersom det varken finns poliser eller vittnen i dungeonen… Så allt våld i dungeonen är mot andra äventyrare.

Hade det ens fungerat?
Det är en cool idé. Jag tänker att man kan ta guldruschen som inspiration. Alla äventyrare från hela landet söker lyckan när nyheten om dungen sprider sig, men de enda som verkligen tjänar pengar på det är försäljarna som byggt upp ett läger på nivå sju där de kan sälja ett mål mat för en guldbägare.

Sen är det väl kul om det i alla fall finns en liten risk att springa på en grottspindel eller två, men det är kanske en smaksak.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Det finns ju en trend i dataspelsvärlden - även om den inte är helt fri från PvE/Monster. Se tex Dark & Darker.

Du samlar skatter från monstren, men det största hotet för att du ska komma levande ut, är andra spelare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,523
Jag gillar! Både dungen med äventyrare, men också guldrush som inspiration. Kanske att det byggs upp olika nybyggarstäder runt ingång(arna). Kanske ett upplägg som West marshes?
Jag har vid ett tillfälle kört en kampanj om en megadungeon, där spelarna aldrig gick ner i den utan var handlare som försökte tjäna en hacka på att sälja saker till äventyrare. Med de största hoten varandes den dvärgiska skattmasen och organiserad brottlsighet som ville ha beskyddarpengar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,523
Det finns ju en trend i dataspelsvärlden - även om den inte är helt fri från PvE/Monster. Se tex Dark & Darker.

Du samlar skatter från monstren, men det största hotet för att du ska komma levande ut, är andra spelare.
Det här låter super coolt! Ska kolla på det
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Har för mig att jag läst om något liknande. Kan ha varit Dark & Darker, men har för mig att det var TTRPG? Kickstarter, massa år sedan?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,116
Location
Off grid
Hade det ens fungerat?
Ja, det hade fungerat.

Men du har ju i och med det tagit bort det som gör fantasyberättelsen spännande, episk, my(s)tisk, skräckinjagande och sagolik.

Ledsen att låta som en partypooper, men nån måste ju säga som det är. :gremgrin:

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,523
Ja, det hade fungerat.

Men du har ju i och med det tagit bort det som gör fantasyberättelsen spännande, episk, my(s)tisk, skräckinjagande och sagolik.

Ledsen att låta som en partypooper, men nån måste ju säga som det är. :gremgrin:

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Men dungeonen kan ju vara fylld med fällor och pussel och mysterium! Det krävs ju mer sådant för att kompensera… Jag tror man kan få till mycket av samma… Kanske…
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Det skulle absolut funka! De bästa dungeons jag spelat har varit fria från monster. Enligt mig har monster en tendens att göra utforskandet segare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Men dungeonen kan ju vara fylld med fällor och pussel och mysterium! Det krävs ju mer sådant för att kompensera… Jag tror man kan få till mycket av samma… Kanske…
Man behöve inte ha monster för att det ska kännas som fantasy. Du har ju fortfarande magi.

Men vissa fällor kan ju fortfarande vara i form av monster. Bara att det inte är intelligenta monster, utan typ bara en jätteorm som ligger och sover i en håla.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Men vissa fällor kan ju fortfarande vara i form av monster. Bara att det inte är intelligenta monster, utan typ bara en jätteorm som ligger och sover i en håla.
Om det bara finns odöda och konstrukter slipper man förklara vad de äter eller var de skiter.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Förslag på hinder i en dungeon utan monster:

Svampar som exploderar när man rör vid dem.

Giftiga iglar.

Stora vattendrag man måste korsa.

Magiska synvillor

Halvt raserade rum där det rasar sten om man för oväsen.

växter/svamp som utsöndrar giftig rök.

Magiska tunnlar som får en att vandra i cirklar om man inte gör på rätt sätt.

Avgrundsdjupa hål man måste ta sig över.

Broar som riskerar att rasa av för mycket vikt.

Rum helt fulla med vatten. Vattnet är förtrollat och gör att man kan tappa minnet i 1T4 dagar om man vidrör det. Man får antingen chansa och simma igenom, och lyckas med något slags motståndsslag för att inte tappa minnet, eller bygga en flotte av bråte i närliggande rum.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
På något Grottröj körde en av spelledarna något där rollpersonerna stötte på rövare inte så fasligt långt från nedgången till grottan. Minns inte om vi var ute efter dem, eller om de "bara" var ett rivaliserande gäng äventyrare egentligen.

Eftersom de var där först hade de barrikaderat sig, och vi hade verkligen inget bra läge för att närma oss deras position... så vi drog hem, hittade nån som kunde bygga en lite ställning för 3 sköldar i bredd som vi kunde bära ner i delar, montera på plats och hänga på hjul på. Sen närmade vi oss långsamt, med våra bågskyttar och brandbomber. Ett mina bästa ögonblick i OSR som taktisk problemlösning.

Kort sagt: ja, det lär ju funka skitbra!

Tänker att det borde bli bäst med flera ingångar (så man inte måste slå sig in och ut hela tiden) som större gäng kanske kan börja muta in efter ett tag.
 
Top