Sedan finns det förmågor som inte bara ger +1 effekt utan ger +1t4 effekt. Om de kombineras ihop.....så får du regelmässigt väldigt stor effekt.
Exemplet är exempelvis Robust +1t4 skada tillsammans med bärsärk +1t6 , järnnäve +1t4
Ett enhandsvapen gör 1t8 (dvs i medel ca 4,5)
Med dessa förmågor gör du 1t8+1t6+2t4 (dvs 13 i medel och upp till 22 i skada. ) Detta i kombination med att de flesta monster (innan monsterboken) har kanske som mest 18 i hitpoints.....
Jag skulle rekommendera att man tar en session zero och funderar på hur man vill att äventyren skall vara. Vill man ha övermäktiga hjältar .....eller äventyrare.
Det är dock så att ovanstående build som är mkt mäktig mot mänskliga fiender kanske dör direkt när de möter motstånd där Korruption (en viktig kraft i världen) spelar roll.
Samt att ha en återkommande session zero om någon karaktär spårar ur....