Låg fantasy sedan plötsligt hög magi!

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,278
Location
Stockholm
Upplägget låter väldigt mycket som vår huvudsakliga Eon-kampanj. I början var det regn, mörker och lågmält. Allt det övernaturliga kunde egentligen bortförklaras med att personerna som såg det var stressade och överdrev sina reaktioner, eller bara intalade sig själva att det var demoner, inte vanliga människor. Nu på sistone känns det som att halva persongalleriet är vampyrer, dvärgar spränger drottningar, rollpersoner rider nakna på himmelska lejon, och det är inte långt från att gudar går på jorden.

Eftersom vi i grunden spelat i en fantasyvärld har det ändå gått ihop, så om du i din setting lägger lite grund för att det finns legender och minimagi kanske det funkar? Istället för att gå från 0–100 i fantasyskalan går du från 7,5 till 100. En twist som är hintad är svårare att hålla kvar som twist, men kanske smälts bättre.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
166
såg en video för ett tag sen som snackar om ett spel som heter Asunder, som baserat på vad du sa låter som det kanske hade passat som system, om du pallar kolla

 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
246
Du behöver Earthdawn. Med reservation för att jag inte kan ED 4th edition utan bara alla de föregående.
Om du inte är bekant med systemet så finns det i färdighetssystemet både magiska och ickemagiska versioner av många färdigheter. De ickemagiska versionerna heter skills, de magiska versionerna heter talents och är på olika sätt helt enkelt bättre.

Rollpersonerna kan alltså börja spelet med en uppsättning av helt vanliga skills och sen när den höga magin kickar in uppgraderas de till talents istället. Talents som de kan boosta med sin Karma som de förresten också precis fick. Boom!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,089
Location
Off grid
Lägg in en fas till, där magin helt enkelt tar slut efter ett tag.
Ondskan klarar inte av att hålla ihop sig när fursten försvinner, och irrar snabbt ut i skog och mark.
De visa försöker ta reda på varför magin tog slut, men har inga användbara skills för det, utan blir hånade och utstötta fattighjon.
Alverna är bara försvunna. Magiska föremål läggs längst ner i kistorna.
Bonden som kan odla en gris eller två är åter en maktfaktor, och vanligt folk undrar vad som egentligen hände.

Då har du nollat ut twisten med ytterligare en.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,122
Location
Umeå
Måste det vara en okänd twist då? Man kan ju göra den mer "känd" genom att låta rollpersonerna vara de som släpper lös den.

En gång i tiden var människor nöjda och glada och använde magi för att uppnå förunderliga ting. Alla har hört sägnerna. Sedan förstörde en ond magiker nöjet för alla, istället för att sno åt sig kraft från källorna så får han dem att upphöra helt. Världen slungas in i en fattig och torftig tidsperiod. Men rollpersonerna tillhör ett hemligt sällskap som ska släppa ut magin igen.

Uppdraget visar sig lättare än väntat och redan efter ett par spelmöten så har de släppt ut magin i världen igen... och lite monster som sägnerna glömde nämna, eller om de helt enkelt bara hittat in via det nya flödet.

Något jag helt klart tycker att du ska ha med är hur dumt och farligt folk använder de nya krafterna. Någon använder elektricitet för att driva sin verkstad, men en eftersatt taklagning och en vattenincident senare så har han lyckats elektrifiera sig själv.

Någon annan tämjer små söta eldelementarer och använder som eldstad. Det visar sig att de blir stora som elefanter i vuxen ålder och hela byn bränns ner.

Ytterligare någon ska rädda sin döende mormor och nu har hela gravfältet stigit upp som odöda. En fattig stackare kommer på hur han ska omvandla sten till guld och blir borgmästare, men snart har han missbrukat sin nyvunna makt så mycket att han hittas död i avträdesrännan med guldet utstrött runt honom.

Det saknas regleringar, sans och kunskap. Och allt fler röster börjar peka ut rollpersonerna som skyldiga till situationen som nu börjar se mer och mer hopplös ut!

Ska rollpersonerna stoppa magin igen?

Kommer världen att gå under?

Kommer folk att tämja sin nyfunna makt och lära sig hantera den?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Problem:
1: Det är en twist kampanj. Vilket alltid suger. Och även med en förvarning kan det hända att spelare föredrog lågmagin.
Det kanske ska vara mer än en förvarning.

”Den här kampanjen kommer ha två olika akter. Den första halvan är build up, gritty low fantasy och sen kommer en brytpunkt när det blir high fantasy. Låter det fett?”

Att vara helt transparent skiftar det från en twist till build up alla är med på, vilket blir en annan grej
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag tycker det låter fantastiskt. Men hur många spelmöten pratar vi. Är det typ nio?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,248
Slutar inte magin vara magisk om man sätter regler på den och gör den förutsägbar?
"-Den mörke nekromantikern börjar mässa med en omänsklig stämma, rummets skuggor fördjupas och alla ljud utom hans röst verkar dämpade som av ett tjockt lager jord."
"-Jag kastar Detect Magic, sen redy'ar jag en Counterspell och så följer jag upp med en Fajerball!"
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Jag har fått idéen att köra en kampanj som börjar med nästan ingen magi. Det är tidiga Game of Thrones och skit. Men sedan BOOM! all magin kommer tillbaks på en gång.
Om du istället för fantasy känner för lite västern så finns Deadlands. Allt är normalt, inbördeskriget är på väg mot sitt slut när shamanen Raven stiger till bergets topp för att låta manitouer manifestera sig och ta hämnd på de vita männens framfart. Historien efter det är inte den historia vi känner idag.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
ShadowRun kanske? Först utan all magi o omänskliga raser (om du nu inte kör med att en av de andra raserna är standard istället för människor) och sedan med magi och omänskliga raser
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
De har varit i helvetet eller någon annan spirituell värld.
ShadowRun hadde att många av de magiska/mytologiska väsenen som dök upp var förvandlade "normal" djur, likt hur alla första generationens orcher, alver, o annat i ShadowRun var människor.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
69
Jag tycker att MERP gör zero to hero-grejen extremt bra! I början kan verkligen allt döda dig men du kan bli riktigt bra när du når högre levels! Magisystemet har fått rätt mycket kritik men jag tycker det är riktigt bra!
Säga vad man vill om själva magi-SYSTEMET. Det är inte så dåligt som det får credit för, eller hur man säger? Men vad tycker du om själva spell-lists:en? De är i allmänhet riktigt dåliga, tycker jag. De passar inte in, även om det finns en del coola, inte minst på ranger spell lists.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,463
Säga vad man vill om själva magi-SYSTEMET. Det är inte så dåligt som det får credit för, eller hur man säger? Men vad tycker du om själva spell-lists:en? De är i allmänhet riktigt dåliga, tycker jag. De passar inte in, även om det finns en del coola, inte minst på ranger spell lists.
Som att lägga en besvärjelse för att kunna gå på horisontella (!!) ytor!
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,774
Säga vad man vill om själva magi-SYSTEMET. Det är inte så dåligt som det får credit för, eller hur man säger? Men vad tycker du om själva spell-lists:en? De är i allmänhet riktigt dåliga, tycker jag. De passar inte in, även om det finns en del coola, inte minst på ranger spell lists.
Absolut, en del av besvärjelserna passar inte in i Tolkiens Midgård och måste ändras
 
Top