HerrKingsley
Veteran
- Joined
- 7 May 2024
- Messages
- 17
Jag har en kampanjidé som har legat och grott sedan jag hittade några gamla rollspel från Äventyrsspel för något år sedan. Det här kanske är ett för ambitiöst projekt för en nybörjare, men jag känner att jag inte kan släppa idén förrän jag fått ned på pränt.
Tanken är att skapa en historisk kampanj som sträcker sig genom olika tidsperioder, där de första äventyren utspelar sig i Drakar och Demoner-världen. Därefter färdas man genom Chock, Kult, Mutant, Mutant R.Y.M.D och avslutar i Mutant Chronicles-universumet. Det är en hyllning till Äventyrsspel och också en möjlighet att spela igenom alla de klassiska rollspelen.
Rollpersonerna behöver naturligtvis bytas ut mellan spelen, men historiska händelser, platser, artefakter och SLP kan bestå genom tid och rum, vilket kan fungera som ankare genom spelen och förhoppningsvis skapa igenkänning, nostalgi och driv hos spelarna.
Sååå, jag skulle gärna vilja ha lite feedback eller input på upplägget, koherensen och världen/världarna. Främst vill jag höra era tankar om historieskrivningen av Drakar och Demoner.
Eller bara om idén låter ball och kul att spela.
Humanoidernas rike (DoD 91)
Året är 850 eO
Under de senaste 300 åren har allt fler raser sökt skydd i Chronopia då den ortodoxa grenen av den Caddiska tron, känd som "Den Lysande Vägen", har spridit sig över stora delar av Altor. Denna ortodoxa gren, som vuxit fram på Caddos, har som mål att förbjuda all form av magi, förutom när den används för att bekämpa vad kyrkan betraktar som mörkrets krafter. Vanligtvis omfattar dessa mörkrets krafter svartfolk, monster och nekromanti. Dock har vissa mer fanatiska fraktioner börjat betrakta andra raser, såsom halv orcher, alver, ankor och ibland till och med dvärgar, som "styggelser" mot läran.
I många hundra år har de olika raserna fått leva i fred och skapa sina egna samhällen i Chronopia. Efter den Femte Konfluxen vann dock de Hängivna mer och mer inflytande i Chronopia vilket har påverkat alla rasers frihet på ett eller annat vis.
Den sjätte konfluxen
Efter den femte konfluxen insåg Kejsaren av Chronopia att för att besegla den sjätte konfluxen behövde han allierade med kunskaper om krafter bortom den vanliga världen. Han ingick därför en allians med de Hängivna, en kult dedikerad till demoniska krafter och förbjuden magi. Tillsammans, genom ett omsorgsfullt spel av manipulation och samarbete, lyckades Kejsaren beseglade den slutgiltiga segern och kom själv att kontrollera den sjätte konfluxen.
Med konfluxens kraft inombords blev Kejsaren en varelse av nästan gudalik makt. Trots detta valde han inte att omedelbart härska över världen. Istället drog han sig tillbaka till sitt Evighetspalats i Chronopia, där han började förbereda sig för den sjunde konfluxen – en händelse som han trodde skulle ge honom fullständig kontroll över hela Altors universum. Chronopia blev nu nästan helt isolerad från omvärlden, väldigt få lyckades ta sig ut ur Chronopia och ännu färre lyckades ta sig in. Endast de Hängivna kunde färdas fritt genom Chronopias gator och portar. Det ryktades om en rensning av icke troende och icke värdiga raser innanför Chronopias murar vilket skapade oro bland andra humanoida raser innanför och utanför Chronopias väggar.
De Hängivna
Under processen av att finna den sjätte konfluxen öppnades en portal i Chronopia så kraftfull att de hängivna varken ville eller hade kraften att stänga den, portalen kunde nu ge de Hängivna en direkt väg till en demonisk dimension som de kunde dra kraft och demoner ur. De Hängivna var redo att sprida Karons lära över världen.
Kejsarens beslut att dra sig tillbaka och inte utnyttja sina krafter för världsherravälde skapade djupa sprickor inom de Hängivna. En ny fraktion, kallad Puritanerna, uppstod bland de mest fanatiska och ambitiösa av dem. Dessa puritaner trodde att Kejsaren borde använda sin makt för att uppfylla deras ursprungliga mål: att erövra och dominera världen.
Puritanerna började rekrytera nya anhängare utanför Chronopia, i hemlighet och under radarn. Deras mål var att samla tillräckligt med styrka och inflytande för att antingen tvinga Kejsaren att agera eller ta saken i egna händer. De utvidgade sin verksamhet i de kaotiska länderna som omringade Chronopia, där missnöjet mot Kejsarens passivitet och den lysande vägens hårda styre var starkt.
Den Lysande Vägen
På grund av den permanenta portalen i Chronopias hjärta beslutade de sex tots-kerîgasserna att kyrkans viktigaste mål var att tillintetgöra Kejsaren av Chronopia samt De hängivna.
De andra Humanoida raserna
De andra humanoida raserna börjar tröttna på människan som ständigt skapar obalans, krig och förstörelse efter sig. Tack vare många 100-tals år av människans giriga jakt på drakar och framkallandet av demoner har balansen av Altoria(Altor) rubbats så mycket att demonerna hotar att förstöra hela världen.
I ett hemligt stor råd där representanter från alla intelligenta och humanoida raser samlats, diskuteras våldsamt vilken framtid människan har på Altor.
Man beslutar sig för att till en början alliera sig med Den Lysande Vägen för att störta Kejsaren och de Hängivna.
Konjuktionen (Här utspelar sig mitt äventyr)
Flera noga planerade försök gjordes för att störta Kejsaren, alltifrån infiltrationskampanjer till fullfjädrade stormningar men alla försök föll kort på grund av Kejsarens starka försvar och bundsförvanter. Sakta men säkert minskade alliansens styrkor och motivation med varje misslyckade försök. Tillslut återstod enbart ett desperat och riskfyllt projekt: att förvisa hela Chronopia till solsystemets tionde planet, Ater. För att uppnå detta skulle de använda kraften från en ovanlig oktupel konjunktion – ett sällsynt himmelskt fenomen där åtta planeter linjerar sig på ett sådant sätt att deras energi förenas i en mäktig konjunktion.
Genom att samordna deras magiska krafter och utnyttja den kosmiska energi från den oktupela konjunktion lyckades de skapa en enorm magisk vortex som svepte över Chronopia. En bländande ljusglimt fyllde staden medan den förflyttades genom rymden, mot den avlägsna planeten Ater.
Chronopia blev förskjuten från sitt ursprungliga läge och flyttad till den kalla och öde planeten Ater. Där, omgiven av mörk och ogästvänlig miljö, skulle staden nu vara isolerad och aldrig mer kunna påverka Altor.
Sveket
Inför den stora ritualen hade Den Lysande Vägen lovat de humanoida raserna att invånarna i Chronopia, som tillhörde dvärgar, alver, orcher och andra humanoider, inte skulle påverkas av den magiska förvisningen. För att uppnå detta föreslog kyrkan att använda blod från alla raser i ritualen, vilket de hävdade skulle skydda alla som inte var direkt anslutna till Kejsaren eller de Hängivna. Detta löfte ingav hopp bland de humanoida raserna, som såg en möjlighet att rädda sina egna från den katastrofala flytten till den avlägsna planeten Ater.
Men Den Lysande Vägen hade en dold agenda. I verkligheten såg de detta som en chans att drastiskt minska populationen av de humanoida raserna på Altor, vilket skulle stärka deras egen position ytterligare.
Detta svek markerade början på en mörk period av konflikter, där de humanoida raserna, nu splittrade och försvagade, kämpade för sin överlevnad mot en kyrka som visade sig vara lika farlig som de Hängivna de en gång kämpade mot.
Sjunde konfluxen
"Den Sjunde Konfluxen förutspås vara Skaparnas omstart, Ragnarök, den slutliga återställaren. En enormt kraftig konflux i magnitud med den första. Definitivt slutet för de varelser som styr Altor idag, kanske hela världens undergång." - erebaltor.se
Efter sveket var de intelligenta och humanoida raserna övertygade att människorna var ett direkt hot mot deras överlevnad.
Tillsammans beslutade de att förvisa den mänskliga rasen från Altor.
(Exakt hur det går till funderar jag fortfarande på. Kanske någon form av förvisning till en annan tidslinje?)
Tanken är att skapa en historisk kampanj som sträcker sig genom olika tidsperioder, där de första äventyren utspelar sig i Drakar och Demoner-världen. Därefter färdas man genom Chock, Kult, Mutant, Mutant R.Y.M.D och avslutar i Mutant Chronicles-universumet. Det är en hyllning till Äventyrsspel och också en möjlighet att spela igenom alla de klassiska rollspelen.
Rollpersonerna behöver naturligtvis bytas ut mellan spelen, men historiska händelser, platser, artefakter och SLP kan bestå genom tid och rum, vilket kan fungera som ankare genom spelen och förhoppningsvis skapa igenkänning, nostalgi och driv hos spelarna.
Sååå, jag skulle gärna vilja ha lite feedback eller input på upplägget, koherensen och världen/världarna. Främst vill jag höra era tankar om historieskrivningen av Drakar och Demoner.
Eller bara om idén låter ball och kul att spela.
Humanoidernas rike (DoD 91)
Året är 850 eO
Under de senaste 300 åren har allt fler raser sökt skydd i Chronopia då den ortodoxa grenen av den Caddiska tron, känd som "Den Lysande Vägen", har spridit sig över stora delar av Altor. Denna ortodoxa gren, som vuxit fram på Caddos, har som mål att förbjuda all form av magi, förutom när den används för att bekämpa vad kyrkan betraktar som mörkrets krafter. Vanligtvis omfattar dessa mörkrets krafter svartfolk, monster och nekromanti. Dock har vissa mer fanatiska fraktioner börjat betrakta andra raser, såsom halv orcher, alver, ankor och ibland till och med dvärgar, som "styggelser" mot läran.
I många hundra år har de olika raserna fått leva i fred och skapa sina egna samhällen i Chronopia. Efter den Femte Konfluxen vann dock de Hängivna mer och mer inflytande i Chronopia vilket har påverkat alla rasers frihet på ett eller annat vis.
Den sjätte konfluxen
Efter den femte konfluxen insåg Kejsaren av Chronopia att för att besegla den sjätte konfluxen behövde han allierade med kunskaper om krafter bortom den vanliga världen. Han ingick därför en allians med de Hängivna, en kult dedikerad till demoniska krafter och förbjuden magi. Tillsammans, genom ett omsorgsfullt spel av manipulation och samarbete, lyckades Kejsaren beseglade den slutgiltiga segern och kom själv att kontrollera den sjätte konfluxen.
Med konfluxens kraft inombords blev Kejsaren en varelse av nästan gudalik makt. Trots detta valde han inte att omedelbart härska över världen. Istället drog han sig tillbaka till sitt Evighetspalats i Chronopia, där han började förbereda sig för den sjunde konfluxen – en händelse som han trodde skulle ge honom fullständig kontroll över hela Altors universum. Chronopia blev nu nästan helt isolerad från omvärlden, väldigt få lyckades ta sig ut ur Chronopia och ännu färre lyckades ta sig in. Endast de Hängivna kunde färdas fritt genom Chronopias gator och portar. Det ryktades om en rensning av icke troende och icke värdiga raser innanför Chronopias murar vilket skapade oro bland andra humanoida raser innanför och utanför Chronopias väggar.
De Hängivna
Under processen av att finna den sjätte konfluxen öppnades en portal i Chronopia så kraftfull att de hängivna varken ville eller hade kraften att stänga den, portalen kunde nu ge de Hängivna en direkt väg till en demonisk dimension som de kunde dra kraft och demoner ur. De Hängivna var redo att sprida Karons lära över världen.
Kejsarens beslut att dra sig tillbaka och inte utnyttja sina krafter för världsherravälde skapade djupa sprickor inom de Hängivna. En ny fraktion, kallad Puritanerna, uppstod bland de mest fanatiska och ambitiösa av dem. Dessa puritaner trodde att Kejsaren borde använda sin makt för att uppfylla deras ursprungliga mål: att erövra och dominera världen.
Puritanerna började rekrytera nya anhängare utanför Chronopia, i hemlighet och under radarn. Deras mål var att samla tillräckligt med styrka och inflytande för att antingen tvinga Kejsaren att agera eller ta saken i egna händer. De utvidgade sin verksamhet i de kaotiska länderna som omringade Chronopia, där missnöjet mot Kejsarens passivitet och den lysande vägens hårda styre var starkt.
Den Lysande Vägen
På grund av den permanenta portalen i Chronopias hjärta beslutade de sex tots-kerîgasserna att kyrkans viktigaste mål var att tillintetgöra Kejsaren av Chronopia samt De hängivna.
De andra Humanoida raserna
De andra humanoida raserna börjar tröttna på människan som ständigt skapar obalans, krig och förstörelse efter sig. Tack vare många 100-tals år av människans giriga jakt på drakar och framkallandet av demoner har balansen av Altoria(Altor) rubbats så mycket att demonerna hotar att förstöra hela världen.
I ett hemligt stor råd där representanter från alla intelligenta och humanoida raser samlats, diskuteras våldsamt vilken framtid människan har på Altor.
Man beslutar sig för att till en början alliera sig med Den Lysande Vägen för att störta Kejsaren och de Hängivna.
Konjuktionen (Här utspelar sig mitt äventyr)
Flera noga planerade försök gjordes för att störta Kejsaren, alltifrån infiltrationskampanjer till fullfjädrade stormningar men alla försök föll kort på grund av Kejsarens starka försvar och bundsförvanter. Sakta men säkert minskade alliansens styrkor och motivation med varje misslyckade försök. Tillslut återstod enbart ett desperat och riskfyllt projekt: att förvisa hela Chronopia till solsystemets tionde planet, Ater. För att uppnå detta skulle de använda kraften från en ovanlig oktupel konjunktion – ett sällsynt himmelskt fenomen där åtta planeter linjerar sig på ett sådant sätt att deras energi förenas i en mäktig konjunktion.
Genom att samordna deras magiska krafter och utnyttja den kosmiska energi från den oktupela konjunktion lyckades de skapa en enorm magisk vortex som svepte över Chronopia. En bländande ljusglimt fyllde staden medan den förflyttades genom rymden, mot den avlägsna planeten Ater.
Chronopia blev förskjuten från sitt ursprungliga läge och flyttad till den kalla och öde planeten Ater. Där, omgiven av mörk och ogästvänlig miljö, skulle staden nu vara isolerad och aldrig mer kunna påverka Altor.
Sveket
Inför den stora ritualen hade Den Lysande Vägen lovat de humanoida raserna att invånarna i Chronopia, som tillhörde dvärgar, alver, orcher och andra humanoider, inte skulle påverkas av den magiska förvisningen. För att uppnå detta föreslog kyrkan att använda blod från alla raser i ritualen, vilket de hävdade skulle skydda alla som inte var direkt anslutna till Kejsaren eller de Hängivna. Detta löfte ingav hopp bland de humanoida raserna, som såg en möjlighet att rädda sina egna från den katastrofala flytten till den avlägsna planeten Ater.
Men Den Lysande Vägen hade en dold agenda. I verkligheten såg de detta som en chans att drastiskt minska populationen av de humanoida raserna på Altor, vilket skulle stärka deras egen position ytterligare.
Detta svek markerade början på en mörk period av konflikter, där de humanoida raserna, nu splittrade och försvagade, kämpade för sin överlevnad mot en kyrka som visade sig vara lika farlig som de Hängivna de en gång kämpade mot.
Sjunde konfluxen
"Den Sjunde Konfluxen förutspås vara Skaparnas omstart, Ragnarök, den slutliga återställaren. En enormt kraftig konflux i magnitud med den första. Definitivt slutet för de varelser som styr Altor idag, kanske hela världens undergång." - erebaltor.se
Efter sveket var de intelligenta och humanoida raserna övertygade att människorna var ett direkt hot mot deras överlevnad.
Tillsammans beslutade de att förvisa den mänskliga rasen från Altor.
(Exakt hur det går till funderar jag fortfarande på. Kanske någon form av förvisning till en annan tidslinje?)