zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Ja, och jag tror också, även om det kanske inte står utförligt i alla spel, att utgångspunkten är att det liksom går att göra ett "generiskt" move, med "generiskt" utfall, när det behövs.Viktigt att komma ihåg är att moves inte på något sätt begränsar vad du kan göra. Spelet fungerar så att spelaren berättar vad hen vill göra och spelledaren svarar med hur det går. Vad spelet sedan säger att det intresserar sig för vissa saker. Om vissa förutsättningar i fiktionen är uppfyllda så triggas ett move för spelarens karaktär. Hen får då slå tärningar och beroende på utfallet så kan spelaren få mer narrativ kontroll.
Jag uppskattar PbtA-idén därför att den öppnar upp för fler möjliga berättelser. Berättelser som är svåra att få till bra i andra vanliga system.
Men därför måste jag ändå fråga mig, om en relativt kort och teknisk lista på förbestämda moves med förbestämda utfall, bidrar till mer mångfald av berättelser, eller mindre. Jag säger bara att det är FRÅGAN jag ställer mig, när jag sitter och läser igenom moves i PbtA-spel och funderar på att prova ett med min spelgrupp.