Lemurs lilla preppguide

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Jag har knåpat ihop en liten preppguide. Gjorde den egentligen helt för min egen skull men det är alltid kul att dela med sig! Det är en salig blandning av stulna idéer från framförallt; Microscope, Fate, PbtA och Lazy Dungeon Masters Guide.


Förberedelser innan första spelomgången

Steg 1: Ja ja ja nej nej nej
Be varje spelare säga en sak som de antingen vill ha med eller en som de inte vill ha med. På så vis får du ihop två korta listor som kan se ut som exemplet nedan:

Ja: djungel, intriger, fasor från bortom tid och rum
Nej: drakar, trollkarlar, vampyrer


Listorna tjänar dig både som inspiration och som en säkerhetsfunktion, det är alltid roligast att spela det som spelarna faktiskt gillar och är peppade på.

Steg 2: Trubbel
Hitta på ett stort besvärligt trubbel. Detta är vad som tvingar in rollpersonerna i äventyret och det som de måste lösa (eller misslyckas med att lösa) innan äventyret är över.

Exempel:
  • Landet blir invaderat av monster som verkar styras av en ond ledare.
  • Mäktiga reliker, som inte får hamna i fel händer, blir stulna.
  • En viktig person har blivit kidnappad under mystiska omständigheter.

Steg 3: Laviner
Skapa 1-3 så kallade laviner som på ett eller annat sätt står i relation till ditt trubbel. Det representerar olika rörelser i världen som agerar autonomt och som kommer att nå sina mål om inte rollpersonerna lyckas stoppa dem. De behöver nödvändigtvis inte vara motsatta rollpersonernas sak, även om det ofta blir intressant om åtminstone en är det.
En lavin följer följande format: namn, beskrivning, ledare, mål samt åtminstone tre steg de kommer att ta för att nå målet. Nedan hittar du ett exempel på hur en lavin kan se ut.

Namn: Mörka skogens systerskap
Beskrivning: En grupp fanatiska anhängare av mordets gudinna.
Ledare: Översteprästinna Ygret
Mål: Att ge Ygret mäktiga krafter genom att genomföra en förbjuden ritual och sedan ta över makten i området.
Steg 1: Samla in tio hjärtan av oskyldiga offer
Steg 2: Hitta det förlorade templet
Steg 3: Genomföra den förbjudna ritualen
Steg 4: Mörda landets senat och inrätta Ygret som tyrann


Steg 4: Personer
Skapa 3-4 viktiga personer som finns i rollpersonernas närhet och som de kommer att kunna träffa under spelets första sessioner. Tänk ut vilka som kan tänkas stå i deras väg, som kanske behöver deras hjälp eller som kan erbjuda dem hjälp. Oftast räcker det med namn, titel eller funktion samt en kort beskrivning.

Exempel:
Janos, sjökapten. En munter person som ofta sjunger högt. Kapten på skeppet Sorgefågeln.

Steg 5: Platser
Detta steget fungerar precis som steget för personer men med platser istället. Skapa minst en trygg plats samt 1-2 skumma ställen.

Exempel:
Vredesvik. Mindre hamnstad och en knutpunkt för handel i regionen

Steg 7: Hemligheter och sanningar
Skriv ner en liten lista på 5-10 hemligheter och sanningar. Detta är sådant som rollpersonerna inte känner till men som kan komma att uppdagas under spel.

Exempel:
  • Kokerskan Johanna är en hemlig medlem i Mörka skogens systerskap
Steg 8: Sätt bollen i rullning
Tänk efter hur rollpersonerna blir inblandade, gärna på ett dramatiskt sätt. Skapa en situation där de tvingas agera, för att rädda sig själva eller det som de håller kärt.

Exempel:
En skadad kvinna anländer till byn och berättar om hur hon och hennes karavan blev attackerade av svartklädda kultister. Rollpersonerna inser att en nära vän fanns med på den saknade karavanen.

Mellan spelpass
Uppdatera din prepp enligt följande steg.
Rollpersonerna: Fundera över vilka de är och vad de vill, använd det som inspiration till följande steg.
Laviner: Vad händer med lavinerna? Är de närmare något delmål eller har något delmål ändrats för dem? Har det uppstått nya laviner?
Personer: Lägg till personer efter behov. Kanske har rollpersonerna rest till en ny plats eller finns det nya inblandade där de befinner sig?
Platser: Hitta på nya platser i takt med att rollpersonerna rör på sig. De kanske har valt att röra sig i en riktning du inte hade förutsett och nu har du chansen att bygga ut.
Hemligheter och sanningar: Lägg till ändra eller ta bort beroende på vad som verkade mest intressant under ert förra spelpass. Du kom säkert på en massa balla grejer under förra spelpasset som du kan addera.
Riktigt bra upplägg! Jag antar att den funkar i många olika genrer. Tänker du dig också setting- eller spelspecifika modeller?
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Tack! Tänker nog att det ska fungera till lite vad som helst. Även om upplägget med ett stort trubbel kanske bäst lämpar sig för klassiskt problemlösande som form.
Jag gillar ju att upplägget går att använda till så många olika spel och genrer. Ett sätt att göra det mer specifikt kan kanske vara att ersätta trubbel med något annat. Eller bara göra det mer specifikt. Tänker mig alltså mer specifika komponenter (trubbeltyper) som Mysteriet, Mordet, Konspirationen, Varelsen, Upproret, Kuppen, Attentatet, Förbannelsen, Profetian, Ritualen, Kriget eller Det Utomvärldsliga.

Man kan tänka på hur olika trubbel skulle se ut i Call of Cthulhu, Alien, Star Wars, Mutant, Pathfinder och Traveller. Alla dessa spel har ju olika premisser. Men jag tror att en tweakad version av ditt upplägg skulle funka för alla dessa spel.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
För att använda lavinerna med mer fokus på problemlösning och utmaningar är det något speciellt att tänka på? Alltså inte PbtA/DW. T ex 1 på 6 att lavinen eskalerar varje dag? Och 1 på 6 att ritualen fungerar vid varje försök?
Det kan säkert funka! Själv gillar jag nog att kunna höfta lite och fundera fritt mellan passen över vad som händer bakom kulisserna.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,262
Location
Stockholm
Ja, lavinens framfart är satt så länge rollpersonerna inte påverkar det med sina handlingar. Det är, för mig, underförstått med den här typen av förberedelser.
Yes, det är vad jag menar med att ha förberett plott. Sen kan man förstås välja att avbryta och ändra den som Lemur är inne på.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
För övrigt - det är precis sånt här jag brukar sakna i kapitlet om att skapa egna scenarios och kampanjer. Detta är mycket mer konkret och användarvänligt!

@Lemur, du kan förstås släppa detta som en separat produkt till eget spel eller setting. Visst är det du som gör Askhem?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
@Lemur, du kan förstås släppa detta som en separat produkt till eget spel eller setting. Visst är det du som gör Askhem?
Ja det är jag det! Kul att du känner så. Tänker absolut att jag ska göra något av detta nästa gång jag skriver något litet spel. Funderade på att göra klart mitt projekt Dimmiga Dalar och lägga till detta, men insåg att jag isf ville skriva om ganska mycket av det spelet när jag ändå höll på. Vi får se!
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Ja det är jag det! Kul att du känner så. Tänker absolut att jag ska göra något av detta nästa gång jag skriver något litet spel. Funderade på att göra klart mitt projekt Dimmiga Dalar och lägga till detta, men insåg att jag isf ville skriva om ganska mycket av det spelet när jag ändå höll på. Vi får se!
Du kan ju göra flera olika varianter. En till varje spel eller setting som du gillar. Gör du varianterna riktigt specifika blir de ändå inte så lika varandra.

Min erfarenhet är att det är bra att inte bara göra stora projekt. Så kanske börja med en version som du tycker känns enklast att göra? Typ generisk fantasy eller en variant till BRP fantasy (om nu systemet spelar någon roll)?
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Du menar att du föredrar enskilda spelledarpersoner istället för grupper? Eftersom lavinerna ha en ledare blir det ju lite en hybridvariant här.
Tänker att det inte måste vara en de facto "ledare" heller, utan en sorts representant? Ygret är ju en solklar ledare, men det blir ju på något sätt vem som helst som gör rollpersonerna medvetna om lavinen ifråga.

Snyggt preppupplägg hur som helst! Tack för att du delar.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
303
Jag gillar verkligen den olika stegen i lavinen. För mig hjälper det väldigt mycket att veta vad det olika gruppernas agendor är när jag ska SLa. Då kan jag visualisera händelseförloppet på ett enklare sätt och se hur detta påverkar rollpersonerna och hur rollpersonernas agerande påverkar skeendet.
Nuförtiden blir det nästan bara att jag SLar färdiga äventyr/platser och önskar mer av detta tänk däri.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,036
En grej jag har lite svårt att få skallen runt med det här med laviner/fronts: de ser väldigt enkla och prydliga ut i sina uppställningar i flera steg av utveckling. Men i många fall kommer väl de här SLP-grupperingarna också att komma i konflikt med varandra vartefter som deras planer utvecklar sig? Och inte nödvändigtvis på samma sätt beroende på hur långt var och en av dem har kommit när de krockar. Finns det något smart enkelt sätt att göra en procedur av det också, eller är man tillbaka till att reda ut detaljerna "för hand"?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
En grej jag har lite svårt att få skallen runt med det här med laviner/fronts: de ser väldigt enkla och prydliga ut i sina uppställningar i flera steg av utveckling. Men i många fall kommer väl de här SLP-grupperingarna också att komma i konflikt med varandra vartefter som deras planer utvecklar sig? Och inte nödvändigtvis på samma sätt beroende på hur långt var och en av dem har kommit när de krockar. Finns det något smart enkelt sätt att göra en procedur av det också, eller är man tillbaka till att reda ut detaljerna "för hand"?
Hmm, ja så kan det nog vara. Jag tänker att man får uppdatera dem mellan sessioner. Om deras mål och tillvägagångssätt ändras på något sätt. Deras planer kan ju grusas på grund av något som rollpersonerna gör, om inte annat.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Hmm, ja så kan det nog vara. Jag tänker att man får uppdatera dem mellan sessioner. Om deras mål och tillvägagångssätt ändras på något sätt. Deras planer kan ju grusas på grund av något som rollpersonerna gör, om inte annat.
Jag tycker att det är en bra poäng. När jag nu tittade på hur lavinerna är skrivna, så handlar de om hur en lyckad plan för en viss grupp kan se ut. Kan inte detta kompletteras med det motsatta? Alltså hur en misslyckad plan kan se ut. Alla grupper kommer ju inte att få sin vilja igenom.

Naturligtvis kan en grupp misslyckas på olika sätt (medan framgångarna nog är mer entydiga), men det borde åtminstone gå att ge några förslag. Exempelvis att ledaren mördas, störtas eller begår allvarliga misstag. En grupps misslyckande kan ju också ha med annat att göra - exempelvis att rivalerna lyckas. Eller att en större hemlighet avslöjas. Eller att något helt oväntat inträffar, kanske för att RP aktiverar något eller någon.

Det är också väsentligt vad en grupps medlemmar gör när deras plan inte fungerar. Måste de fortsätta som förut? Jag förstår att det behöver vara spelmässigt hanterligt. Alla grupper kan inte byta agenda mitt i, men kanske någon? Det kan ju finnas en ny ledare med en annan agenda.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Naturligtvis kan en grupp misslyckas på olika sätt (medan framgångarna nog är mer entydiga), men det borde åtminstone gå att ge några förslag. Exempelvis att ledaren mördas, störtas eller begår allvarliga misstag. En grupps misslyckande kan ju också ha med annat att göra - exempelvis att rivalerna lyckas. Eller att en större hemlighet avslöjas. Eller att något helt oväntat inträffar, kanske för att RP aktiverar något eller någon.
Känns som en väldigt snårig förberedelse. Man vill ju inte ha ett träd där alla möjliga utgångar kan finnas, för det blir otroligt mycket förberedelse utan payoff.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
Känns som en väldigt snårig förberedelse. Man vill ju inte ha ett träd där alla möjliga utgångar kan finnas, för det blir otroligt mycket förberedelse utan payoff.
Jag håller med. Känns enklare att sätta sig in i deras motivation och uppdatera preppen peu om peu.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Känns som en väldigt snårig förberedelse. Man vill ju inte ha ett träd där alla möjliga utgångar kan finnas, för det blir otroligt mycket förberedelse utan payoff.
Ja, som jag skrev ovan behöver det vara hanterligt. Alla möjliga utgångar kan inte finnas med. Däremot, som jag skrev, en del förslag. Att några grupper inte alls får som de vill är väl det troligaste utfallet? Roligast är väl om det inte är på förhand givet vilka det är?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,221
Location
Göteborg
Alltså, laviner/fronts är inte flödesscheman. De är prepp för att improvisera kring. Och efter varje spelmöte kan de behöva uppdateras eller skrivas om helt som reaktion på vad spelarna gjort.

Vad gäller interaktion mellan olika laviner, så skulle jag nog undvika det. Om man nu inte vill ge spelarna känslan av att en AI spelar spelet utan deras medverkan. ;)
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Vad gäller interaktion mellan olika laviner, så skulle jag nog undvika det. Om man nu inte vill ge spelarna känslan av att en AI spelar spelet utan deras medverkan. ;)
Jag förstår ju varför det är praktiskt enklast att tänka så. Men om vi tar ett verkligt exempel: USA är på olika sätt en viktig aktör i Mellanamerikas mindre länder. Är det då inte väsentligt för Honduras regering vad som händer i grannlandet Nicaragua (och hur USA är en faktor i det som händer)? Om USA väljer att gå in med invasionsstyrkor i tre av grannstaterna påverkar det hela regionen; det är flera laviner på en gång. På ungefär samma sätt tänker jag mig att grupperna i en kampanj funkar. Makro- och mikronivåerna flyter in i varandra.
 
Top