Spelet Root har rötter hos CIA

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Klickar på videon, över en timme! Inte något att se över en kopp kaffe innan arbetsdagen är slut. Får bli ikväll verkar riktigt intressant.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
En av de bästa historierna någonsin är att vi fick veta att Volko Ruhnke hade gjort ett spel för internt bruk i CIA om att jaga El Chapo. Företagsamma amerikaner gjorde en Freedom of Information Act Request för att få ut materialet, och med bara någon enstaka svartmarkering fick de det (för det var svårt att hävda hemligheter). Sedan rekonstruerade de spelet, och eftersom allt material från amerikanska federala regeringen är utan copyright, kunde man ge ut det.

Det finns alltså ett Volko Ruhnke-spel som han aldrig givit ut. Och att Root är Vietnam i sagoskogen är inte direkt någon nyhet!


Vet att det finns de som försökt sälja in sig som speldesigners hos Försvarshögskolan (hej, K—). :)
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Ett annat exempel på crossover är att Mark Galeotti började som rollspelare (och skrev saker för Glorantha och det egna Ryssland-rollspelet Mythic Russia under HQ-reglerna). Sedan blev han Rysslandsvetare och jag hade redan läst hans bok om ryska maffian (som min rollspelarkompis Micke som jobbar med sådant också tyckte om), innan hans profil exploderade med invasionen av Ukraina. Men han konsultar också för ett företag som gör övningar i internationell säkerhet, som ett Megagame om ryskt hot mot Baltikum.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Och en annan underbar spelrelaterad grej är att han som förstörde en rysk stridsvagn med kanonen på en Bradley (något som inte borde gå!) berättade att han kom ihåg T-72:ans ömtåliga träffytor från datorspelet War Thunder, och mycket riktigt slog ut tornet genom att skjuta i tornringen.

Edit: Den sekvensen syns i någon sekund i videon.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
"Mobile gamers, yeah, they're not our people"

Sant! Det är en av de oväntade utvecklingarna, att både spelen och spelarna har gjort att en enorm del av industrin inte ses som på riktigt, på samma vis som enarmade banditer (som jag jobbar med) inte gör det (med rätta, får tilläggas - jag är bara i spelindustrin i en väldigt teoretisk mening, och i så fall på den mörka sidan, och de flesta är inte ens spel i Sid Meiers definition om en serie intressanta val).

Och det är inte konstigt - med mycket få undantag (Marvel Snap!) är de inte acceptabla som spel av någon som helst kvalitet eller intresse. Dikotomin är närmast total - det har blivit kategoriskt andra verksamheter som helt enkelt inte är till för riktiga gamers. F2P-mobilspel och dess spelare har blivit något helt annat.

"Wargaming - the creepy great-uncle of gaming" - jag skrattade högt!
 
Last edited:
Top