PROMOTION Slumpgenerator för Cthulhu Eternal mellan äventyren

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
22
Location
Stockholm
Hej alla

Jag vill slå ett slag för att min bror just publicerat rollspelshjälpmedlet Cthulhu Eternal Downtime Events Generator på DriveThruRPG. Det är en slumpgenerator för Chtulhu Eternal/D100 där du, efter att du gjort vissa val, slumpmässigt skapar händelser för din rollfigur under tiden mellan äventyr.
Slumpsystemet är skapat så att det finns flera hundra tusen utfall, men att resultaten ändå håller samman "logiskt".

Boken säljs för närvarande som pdf i utskriftsvänlig gråskala. En tryckversion är på väg. För närvarande kan tryckversionen hittas på Amazon.com.
Följ länken här om ni vill veta mer: https://www.drivethrurpg.com/en/pro...ite-cthulhu-eternal-downtime-events-generator

mvh
Nisse
 

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
22
Location
Stockholm
Nej, inte ännu. Den är skapad för en internationell publik.
Men det kanske kommer en svensk version vid ett senare tillfälle.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,754
Location
Göteborg
Hej alla

Jag vill slå ett slag för att min bror just publicerat rollspelshjälpmedlet Cthulhu Eternal Downtime Events Generator på DriveThruRPG. Det är en slumpgenerator för Chtulhu Eternal/D100 där du, efter att du gjort vissa val, slumpmässigt skapar händelser för din rollfigur under tiden mellan äventyr.
Slumpsystemet är skapat så att det finns flera hundra tusen utfall, men att resultaten ändå håller samman "logiskt".

Boken säljs för närvarande som pdf i utskriftsvänlig gråskala. En tryckversion är på väg. För närvarande kan tryckversionen hittas på Amazon.com.
Följ länken här om ni vill veta mer: https://www.drivethrurpg.com/en/pro...ite-cthulhu-eternal-downtime-events-generator

mvh
Nisse
Kul projekt! Jag blir sugen på att testa. Hundratusentals utfall är otroligt jättemånga. Hur fungerar den rent praktiskt?
 

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
22
Location
Stockholm
Man räknar fram en poängsumma baserat på hur mycket "ledig tid" man har. Sedan spenderar man de poängen på en eller flera valda aktiviteter. Den valda aktiviteten anger vilken slumptabell man ska använda. Varje tabell innehåller ett flertal "meningar" som alla har plats för ytterligare slumpat innehåll.

Efter några slag och val har man genererat en berättelse/story för vad som har hänt mellan äventyren som på alla sätt och vis kommer vara unik.
Exempel på aktiviteter är att försöka förbättra en färdighet, lära känna andra människor, studera en mythos-tome, etc.

Aktiviteterna är inte att förväxla med soloäventyr (vilket min bror jobbar på just nu), eftersom det ju handlar om tiden mellan faktiska äventyr. Men man går inte nödvändigtvis helskinnad ifrån storyn, hitpoints, sanity och hur omgivningen uppfattar ens beteende kan påverkas ganska ordentligt. Storyn som skapas kan innehålla äventyrshooks för spelledaren att bygga vidare på.
 
Top