[SRR] Felaktigheter i svenska utgåvan?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
223
Trådnekromanti ftw!

Och apropå nekromanti så minns jag en miss i SRR-utgåvan av Södra Mörkmården. Dol Guldur bantades från 20 våningar i originalet till 8 våningar i SRR. Problemet var att ingången till hela komplexet låg på en av de våningar som togs bort.
Som ung fattade jag aldrig detta utan antog bara att alla gick ut och in genom vulkankratern (en smal och farlig trappa nämndes någonstans).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Trådnekromanti ftw!

Och apropå nekromanti så minns jag en miss i SRR-utgåvan av Södra Mörkmården. Dol Guldur bantades från 20 våningar i originalet till 8 våningar i SRR. Problemet var att ingången till hela komplexet låg på en av de våningar som togs bort.
Som ung fattade jag aldrig detta utan antog bara att alla gick ut och in genom vulkankratern (en smal och farlig trappa nämndes någonstans).
Det är roligt för det är väl den som är mitt i på plan 1 bara? Minns att jag läste detta också, och första åren hade vi också svårt för vi letade efter nummer för ingången osv osv.... ryktena om dessa tjugo våningar spred sig... men när jag bara snabbt jämför originalet och svenska översättningen är de förvånansvärt lika, och trappan finns ju där, vindlande ner, på varje våningsplan.

Skärmavbild 2024-09-19 kl. 13.21.21.png
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
@EvilSpook : Ser ju ut som den utgåvan är extremt lik Space Masters första utgåva, tycker inte riktigt något där pekar på att man ska deklarera handlingarna vid varje fas heller egentligen, utan mer att det är rätt otydligt och går att läsa som det, men går också att läsa på annat sätt. I Space Master finns dock delen om att byta mål när man ska skjuta, och den känns mest som att den är rimlig och vettig i relation till just en deklarationsfas innan allt annat. Men börjar bli väldigt mycket antaganden och kanske också ett mått av personliga preferenser... men intressant att MERP och senare RM2 faktiskt mer bekräftar en tolkning. Speciellt som companionböckerna ju kommer med femton tjugo olika sätt att hantera ordning under taktisk tid på... och sen kör väl rm classic, rm express, rm frp och standard system och nu unified små egna takes på det också. :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,009
Location
Off grid
Har den utgåvan texten om att byta mål när man ska skjuta?
Nope! Inte vad jag kan se. Det är väldigt lite förklarande text, bara några få sidor.
IMG_3728.jpeg

Men du får gärna komma hit om du vill studera dem ingående. Jag har kaffe och ett rum för gästforskare!
:gremgrin:

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Men du får gärna komma hit om du vill studera dem ingående. Jag har kaffe och ett rum för gästforskare!
Hehe lätt! Men en bit från Umeå gissar jag? Ser ut som det också är väldigt lika formuleringarna, om inte ordagrant, från Spell Low 1, som jag har tillgång till. 13.3, sid 24, har Canceling action som en punkt. "During a round an action man be canceled before it would otherwise be resolved" vilket jag tycker tyder på att det finns en skillnad mellan att deklarera och att utföra och se utfall av en handling. De bör ske på separata punkter i ordningen för att vara rimliga.

ELLER, så är det så enkelt som att man själv inte spelar med 14 tonåringar som alla skriker i mun på varandra och när sju av dem vill göra samma sak kanske den sjätte och sjunde i Fire A phase vill backa ur och göra ngt annat?

Ah rolig läsning!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,009
Location
Off grid
Ser ut som det också är väldigt lika formuleringarna, om inte ordagrant, från Spell Low 1, som jag har tillgång till. 13.3, sid 24, har Canceling action som en punkt. "During a round an action man be canceled before it would otherwise be resolved" vilket jag tycker tyder på att det finns en skillnad mellan att deklarera och att utföra och se utfall av en handling. De bör ske på separata punkter i ordningen för att vara rimliga.
Fast de flesta besvärjelser kräver en extra rond för förberedelse, och det skulle skulle kunna förklara att man oftare vill avbryta handlingen.
T.ex. om målet dör eller försvinner ur räckvidden.
Hehe lätt! Men en bit från Umeå gissar jag?
Ca. en timme söderut från Stockholm.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Fast de flesta besvärjelser kräver en extra rond för förberedelse, och det skulle skulle kunna förklara att man oftare vill avbryta handlingen.
T.ex. om målet dör eller försvinner ur räckvidden.
Förvisso, men borde väl skrivas ut tydligare att det gäller specifikt förbered magi om så? Men just att avbryta en deklarerad handling innan den utförs tycker jag är för allmän för att man ska dra slutsatsen att det rör bara förberedd magi. För deklarerar man i samma fas som det utförs så är det ju bara magi, och kanske om man siktar en runda, som kan avbrytas. Men deklarerar vi i en egen fas, så som förtydligas är tanken i andra utgåvan av RM2 då, så klickar saker på plats på ett skönt sätt. :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,009
Location
Off grid
Värt att nämna är att man i RM Unified kastat ut det tidigare nästan helt.
The combat system in and of itself is perhaps crunchy but not really out there. Each combat round has four phases, and each character has four action points to spend. This means that if a character were to perform a 3AP action (see Table 8-1! Still not kidding) they could start the action in phase 1 and complete it in phase 3. This means, among other things, that you may go down the initiative order four times before a character’s melee attack is resolved.
Det innebär också att man i varje enskild fas deklarerar och utför sina handlingar i Initiativordning.
Kanske är det lite tydligare än %-handlingarna i tidigare versioner?
Men det är i gengäld ofta onödigt plottrigt, dock inte helt olikt Mutant 2:s segment.
Här tror jag att systemet hade blivit mer spelbart om man istället deklarerade sina intentioner i början av varje runda.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
223
Minns att jag läste detta också, och första åren hade vi också svårt för vi letade efter nummer för ingången osv osv.... ryktena om dessa tjugo våningar spred sig... men när jag bara snabbt jämför originalet och svenska översättningen är de förvånansvärt lika, och trappan finns ju där, vindlande ner, på varje våningsplan.
Ha, du har ju rätt! Hittade en version av modulen på engelska och det står uttryckligen i ett textstycke att Saurons underhuggare tar sig in och ut via ”the caldera rim”. Jag har helt enkelt gått på en myt!

Old School dungeoncrawl, antar jag. Ingen tänkte väl på hur praktiskt det skulle vara att bygga (hur fick de ut stenmassorna), inreda och försörja en stor fästning av den typen. Det viktiga var nog att det skulle vara opraktiskt och spännande för rollpersonerna att närma sig den.
 
Top