Jag tycker det är en klar förbättring i hur spelet presenteras, det finns spelexempel med regelförklaringar i marginalen och regeltexten är tydligare och mindre fluffig än i förra upplagan. Det känns som att man faktiskt kan lära sig spela D&D genom att läsa den här PHB:en; det tycker jag är ett rätt gott betyg.
Bilderna är modern high fantasy upp-pumpat till max - det är magiska armborst, twink-rangers, häxdoktorer med skugghänder, druider i varghamn ylandes mot månen, strålkastarupplysta gothbarder, wholesome orkfamiljer ute på falkjakt och lilahåriga gnomer som bygger robotar. Det är spännade, evokativt och avspeglar rätt bra om hur mina grupper spelare D&D nuförtiden.
Jag saknar regler för sociala interaktioner (de tillägnas en halv sida) och tips för att bygga intressanta rollpersoner. Bakgrunderna har fått en större roll men det finns bara sexton stycken. Styckena om Crafting kunde man lika gärna utelämnat. De uppdaterade klasserna skiljer sig inte jättemycket från tidigare versioner, men jag tycker de flesta förändringar är bra. Som exempel har martials nu tillgång till Weapon Mastery, som låser upp specialförmågor beroende på vilket vapen de använder.
Värt ett köp om man spelar spelet, men inget som konverterar Pathfinder-spelare direkt.