adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 489
Någonstans bak i hjärnan, och lite på olika kluddpapper, har jag en idé om en setting/scenario/rollspel med fokus på mysterielösning och utredningar i en "naturtrogen" (nåja) fantasymiljö. Eftersom allt redan finns (beroende på hur man ser det), så tänker jag inte att jag har landat i en speciellt unik eller nyskapande idé här, utan söker snarare inspiration i andra projekt där samma eller liknande saker redan har gjorts.
Den typen av fantasy jag själv tycker är mest intressant och inspireras av ligger ju betydligt närmare saker som A Song of Ice and Fire (Martin), The First Law - böckerna (Abercrombie), The Witcher (Sapkowski), Farseer-trilogin (Hobb) och liknande, snarare än klassisk "rollspelsfantasy" a la Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons, eller fantasy inspirerat av Tolkien, Harry Potter, Narnia eller Conan.
Så, några kriterier:
- Människocentrerat. Magiska varelser och märkliga väsen kan finnas och existera i världen, men de är aldrig huvudpersoner varken som spelarkaraktärer eller antagonister.
- Låg magi. De flesta människor i världen kommer aldrig i sin livstid komma i kontakt med någon typ av magi, men tror på det övernaturliga.
- Förindustriell teknologi och samhällsorganisering, någonstans under senmedeltiden.
Jag tänker mig att om man skulle spela karaktärer som utreder brott, nystar upp konspirationer och ibland till och med möter det övernaturliga i typ Kings Landing från ASOIAF. Vilka spel, kampanjer, berättelser, kampanjvärldar, regelsystem etc skulle ni rekommendera som insipirationsmaterial till den typen av spel?
Jag tänker att det skulle funka i Eon/Mundana, men det är ju för att massor av olika sätt att spela funkar i ett sådant massivt spel/värld. Swords of the Serpentine är ju Gumshoe i en fantasysetting, men jag har inte mer koll på det är så. The Name of the Rose är ju supermycket inspiration för det jag tänker mig, men inte fantasy. Cthulhu Dark Ages är ju i närheten, men jag tänker mig mindre skräck och mer deckare.
Har någon några tips eller idéer på vad man borde kolla upp?
Den typen av fantasy jag själv tycker är mest intressant och inspireras av ligger ju betydligt närmare saker som A Song of Ice and Fire (Martin), The First Law - böckerna (Abercrombie), The Witcher (Sapkowski), Farseer-trilogin (Hobb) och liknande, snarare än klassisk "rollspelsfantasy" a la Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons, eller fantasy inspirerat av Tolkien, Harry Potter, Narnia eller Conan.
Så, några kriterier:
- Människocentrerat. Magiska varelser och märkliga väsen kan finnas och existera i världen, men de är aldrig huvudpersoner varken som spelarkaraktärer eller antagonister.
- Låg magi. De flesta människor i världen kommer aldrig i sin livstid komma i kontakt med någon typ av magi, men tror på det övernaturliga.
- Förindustriell teknologi och samhällsorganisering, någonstans under senmedeltiden.
Jag tänker mig att om man skulle spela karaktärer som utreder brott, nystar upp konspirationer och ibland till och med möter det övernaturliga i typ Kings Landing från ASOIAF. Vilka spel, kampanjer, berättelser, kampanjvärldar, regelsystem etc skulle ni rekommendera som insipirationsmaterial till den typen av spel?
Jag tänker att det skulle funka i Eon/Mundana, men det är ju för att massor av olika sätt att spela funkar i ett sådant massivt spel/värld. Swords of the Serpentine är ju Gumshoe i en fantasysetting, men jag har inte mer koll på det är så. The Name of the Rose är ju supermycket inspiration för det jag tänker mig, men inte fantasy. Cthulhu Dark Ages är ju i närheten, men jag tänker mig mindre skräck och mer deckare.
Har någon några tips eller idéer på vad man borde kolla upp?