Hur stor del av markanden har olika spel?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,099
Här på forumet diskuteras en mångfald spel, och mest uppmärksamhet just nu verkar Drakar & Demoner få. Men hur ser markanden u? Finns det siffror på hur många som faktiskt spelar olika spel – i Sverige och globalt?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,087
Location
The Culture
Här på forumet diskuteras en mångfald spel, och mest uppmärksamhet just nu verkar Drakar & Demoner få. Men hur ser markanden u? Finns det siffror på hur många som faktiskt spelar olika spel – i Sverige och globalt?
Globalt spelar alla Dungeons & Dragons, och eventuella avvikelser från det faller inom felmarginalen.

(Med viss reservation för medveten överdrift.)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,346
Funkar inte - du kommer att få en extremt stor bias i svaren. D&D-spelarna hänger i mycket lägre utsträckning på andra forum än sina egna.

Bättre är nog att titta på vad folk spelar på nätplattformar.

Exempel:
View attachment 20089
Det flyttar säkert inte nålen jättemycket, men den största anledningen att spela i en VTT istället för discord är väl att man vill ha en battlemap? Därav lite extra slagsida för dnd/pf där.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
484
Location
Stockholm
Den här kan man ju dock ta på i avseende publisher. Bör kunna ge ett tecken på vilka spel som är poppis där ute, även om inte per licens eller produkt.


Givetvis är ju allt man hittar på internet något man ska ta med en nypa salt, men antar den är aggregerad av publik data, även om den är från Indien ;)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
694
Location
Nibiru
Den här kan man ju dock ta på i avseende publisher. Bör kunna ge ett tecken på vilka spel som är poppis där ute, även om inte per licens eller produkt.


Givetvis är ju allt man hittar på internet något man ska ta med en nypa salt, men antar den är aggregerad av publik data, även om den är från Indien ;)
Intressant, men man undrar ju över deras data. Ligans omsättning för 2022 är till exempel fel. Och varför "headquarters" ett av deras kriterier? :)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
484
Location
Stockholm
Intressant, men man undrar ju över deras data. Ligans omsättning för 2022 är till exempel fel. Och varför "headquarters" ett av deras kriterier? :)
Just HQ-biten tolkar jag bara som de listar huvudkontoret i de fall det finns flera verksamheter. Omsättningen är svårare svara på, eftersom källan inte anges - du lär ju veta bättre där om ngt inte stämmer. Min tanke var de skrapat öppna bokslut.

Edit: Noterar dock det märkliga att Ligan placeras ur ordning aveende revenue jämfört med 7 / Goodman Games. Så det kan vara en fråga om ett faktiskt mänskligt ifyllt fel (eller förväxlad uppgift)?
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Det är en intressant fråga. Men också en som är nära på helt omöjlig att svara på med annat än någon slags gissning. För vad man än baserar den gissningen på, vare sig det är statistik från Roll20, försäljning, tillverkarnas omsättning eller vad som helst, så finns det en kategori spelare som inte syns. Och det är spelgrupperna som fortfarande sitter med 20+ år gamla, eller till och med egenskrivna, spel som de inte ser någon anledning alls att uppgradera. Dessa är helt osynliga i statistiken. Sedan tillkommer frågan huruvida det egentligen spelar någon roll. De spelarna kan lika gärna utgöra en tyst majoritet av planetens rollspelare, som enbart en del av en promille som inte ens skulle vara en blipp på skärmen om deras antal skulle kunna mätas.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Jag är egentligen mycket mer nyfiken på hur stor andel av köpta spel som blir spelade spel och inte bara samlar damm i hyllor. Marknaden i sig är ju ganska ointressant, eftersom hobbyn inte kräver just någonting alls för att utövas och hur många spel som säljs i praktiken bara är ett mått på företagens framgång och inte hobbyns. Så vad spelas egentligen? Men det tror jag är närmast omöjligt att kartlägga.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Jag är egentligen mycket mer nyfiken på hur stor andel av köpta spel som blir spelade spel och inte bara samlar damm i hyllor. Marknaden i sig är ju ganska ointressant, eftersom hobbyn inte kräver just någonting alls för att utövas och hur många spel som säljs i praktiken bara är ett mått på företagens framgång och inte hobbyns. Så vad spelas egentligen? Men det tror jag är närmast omöjligt att kartlägga.
Är det inte detta man får ut (eller det närmaste, i alla fall) av att kolla på online-spelandet via virtual tabletop-tjänster?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Är det inte detta man får ut av att kolla på online-spelandet via virtual tabletop-tjänster?
Hur? Det är ju bara en enda kanal för spelande, och dessutom en relativt ny sådan som dessutom kräver en del tidsinvestering för att användas.

VTT-statistik kan egentligen bara berätta för oss om VTT-spelande, helt enkelt. Även om det är intressant det med.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Hur? Det är ju bara en enda kanal för spelande, och dessutom en relativt ny sådan som dessutom kräver en del tidsinvestering för att användas.
"Hur"? Det är ett sätt att få massor av mätpunkter för spelande.

Om folk inte spelar spelen på plattformen, då spelar de inte spelen de köpt...

Så det är inte helt omöjligt att veta huruvida folk spelar spel som de köpt eller inte.

Orkar inte dividera kring flyttande av målstolpar. "Det går inte att få in mätpunkter" - "På dessa plattformar finns ett urval av mätpunkter" - "Det är bara ett urval av mätpunkter. Jag måste ha allt för det är precis så statistik funkar. All data!"
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Orkar inte dividera kring flyttande av målstolpar. "Det går inte att få in mätpunkter" - "På detta plattformar finns ett urval av mätpunkter" - "Det är bara ett urval av mätpunkter. Jag måste ha allt för det är precis så statistik funkar. All data!"
Okej? Återgår till att inte skriva här alls, helt enkelt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,547
Location
Ludvika
Om folk inte spelar spelen på plattformen, då spelar de inte spelen de köpt...
Såvida de inte spelar på en annan platform eller spelar IRL.

Och om du menar att man skulle jämföra de som köpt spelet _på platformen_ med de som spelar spelen på platformen låter det som en väldigt felskjuvad bild då jag tror väldigt få sitter och "samlar på rollspel" via exempelvis roll20. Troligare köper folk de spelen de faktiskt spelar (med lite strödda rea-köp). Och av alla spel jag spelar i roll20 har i vart fall inte jag köpt ett enda av dem _i roll20_.

Tillgängliga datavärden matchar inte frågeställningen. Det här är troligtvis en fråga som kräver en enkät för att komma någon vart (och då alltså inte en poll på ett obskyrt, svenkst rollspelsforum).
 
Top