Kom att tänka på den här gamla tråden igår och hur man skulle kunna ta idén vidare.
Några övergripande tankar:
- En generell tanke kring ramar för premissen (RP-skapande, spelvärlden etc) är hur man balanserar mängden regler för att hjälpa (den som behöver stöd) utan att stjälpa (begränsar spelarna kreativitet).
- Vilka egenskaper är intressanta att notera om RP? Enbart namn och yrkestitel? Jag har tidigare tänkt någon form av mini-CV för att det hänger kul ihop med spelidén. DISC-modellen med "röd, grön, gul och blå" nämndes tidigare och kunde vara en kul idé som enkelt kategoriserar RP.
- Vilka egenskaper är intressanta att notera om spelvärlden (primärt kontoret)? Verksamhet (Offentlig/Privat), Är det kontorsceller? Kontorslandskap? Aktivitetsbaserat? Distansarbete?
- Borde rollerna i spelet definieras som arketyper (t.ex. Chef, Säljare, IT-tekniker, Sekreterare, HR, Ekonomi etc) ?
- Ska spelet ha en SL, roterande SL eller spela utifrån slumpmekanik (t.ex. dra "händelsekort" eller slå på tabell).
- Borde en eventuell SL ta rollen som chef för övriga, eller är SL något mer abstrakt (huvudkontoret, marknaden, någon annan "yttre kraft"?)
- Kanske någon form av slumpgenerator (tabell, dra kort etc) skulle sätta ihop grunderna för RP? Är det roligare att få välja själv och välja fritt?
- Hur stor "timebox" skulle ett spelmöte innebära? En arbetsvecka? En arbetsdag? Ett arbetsår?). Jag tänker en klassisk scenindelning som kan sättas fritt eller i turordning av spelarna eller SL, men om timeboxen blir en arbetsdag så gäller det att inte gå för snabbt tidsmässigt fram. Morgonmöte, Fikapaus, Lunchrast, Arbetspass etc. Om man vill att flera RP skall delta i samma scen så är ju möten eller raster de säkraste tillfällena.
- Skulle det vara intressant med övergripande händelse som kan rama in spelmötet (ungefär som TV-episoder)? Exempel: Stöld/Inbrott på kontoret, firmafest, löne-/utvecklingssamtal, dödsfall, brandlarm (övning eller skarp), romans, ny kollega, hot om nedläggning, avtackning)
- Borde reglerna innehålla konflikthantering? Jag kan tycka det eftersom spelet förr eller senare skulle kunna mynna ut i konflikthärdad (avundsjuka, svartsjuka, politisk/religiös/kulturell oenighet).
Tänker tre ytterligare egenskaper som definierar RP och kan bygga story:
- Stark sida : Ansvarastagande, Ledarförmåga, Punktlig, Emotionell, Självständig, Kommunikativ, Proaktiv, Anpassningsbar, Lösningsorienterad, Lättlärd, Social kameleont, Konstruktiv kritiker,
- Svag sida : Tidsoptimist, Mytoman, Skvallrare, Lat, Attitydproblem, Oorganisaerad, Oflexibel, Repektlös, Obeslutsam
- Dold sida : Visselblåsare, Påläggskalv, Allvarlig sjukdom, Fobi, Dyslexi, Avundsjuka, Svartsjuka, Beroende, Imposter-syndrom etc. etc.
Tankar? Idéer? Reaktioner?
EDIT: Har tidigare etablerat att stämningen i spelet inte är tänkt att vara rolig och flamsig (som t.ex. delar av The Office är) utan mer allvarlig, vilket samtidigt inte betyder att den inte kan bli bisarr och med mörk i sin humor.
Några övergripande tankar:
- En generell tanke kring ramar för premissen (RP-skapande, spelvärlden etc) är hur man balanserar mängden regler för att hjälpa (den som behöver stöd) utan att stjälpa (begränsar spelarna kreativitet).
- Vilka egenskaper är intressanta att notera om RP? Enbart namn och yrkestitel? Jag har tidigare tänkt någon form av mini-CV för att det hänger kul ihop med spelidén. DISC-modellen med "röd, grön, gul och blå" nämndes tidigare och kunde vara en kul idé som enkelt kategoriserar RP.
- Vilka egenskaper är intressanta att notera om spelvärlden (primärt kontoret)? Verksamhet (Offentlig/Privat), Är det kontorsceller? Kontorslandskap? Aktivitetsbaserat? Distansarbete?
- Borde rollerna i spelet definieras som arketyper (t.ex. Chef, Säljare, IT-tekniker, Sekreterare, HR, Ekonomi etc) ?
- Ska spelet ha en SL, roterande SL eller spela utifrån slumpmekanik (t.ex. dra "händelsekort" eller slå på tabell).
- Borde en eventuell SL ta rollen som chef för övriga, eller är SL något mer abstrakt (huvudkontoret, marknaden, någon annan "yttre kraft"?)
- Kanske någon form av slumpgenerator (tabell, dra kort etc) skulle sätta ihop grunderna för RP? Är det roligare att få välja själv och välja fritt?
- Hur stor "timebox" skulle ett spelmöte innebära? En arbetsvecka? En arbetsdag? Ett arbetsår?). Jag tänker en klassisk scenindelning som kan sättas fritt eller i turordning av spelarna eller SL, men om timeboxen blir en arbetsdag så gäller det att inte gå för snabbt tidsmässigt fram. Morgonmöte, Fikapaus, Lunchrast, Arbetspass etc. Om man vill att flera RP skall delta i samma scen så är ju möten eller raster de säkraste tillfällena.
- Skulle det vara intressant med övergripande händelse som kan rama in spelmötet (ungefär som TV-episoder)? Exempel: Stöld/Inbrott på kontoret, firmafest, löne-/utvecklingssamtal, dödsfall, brandlarm (övning eller skarp), romans, ny kollega, hot om nedläggning, avtackning)
- Borde reglerna innehålla konflikthantering? Jag kan tycka det eftersom spelet förr eller senare skulle kunna mynna ut i konflikthärdad (avundsjuka, svartsjuka, politisk/religiös/kulturell oenighet).
Tänker tre ytterligare egenskaper som definierar RP och kan bygga story:
- Stark sida : Ansvarastagande, Ledarförmåga, Punktlig, Emotionell, Självständig, Kommunikativ, Proaktiv, Anpassningsbar, Lösningsorienterad, Lättlärd, Social kameleont, Konstruktiv kritiker,
- Svag sida : Tidsoptimist, Mytoman, Skvallrare, Lat, Attitydproblem, Oorganisaerad, Oflexibel, Repektlös, Obeslutsam
- Dold sida : Visselblåsare, Påläggskalv, Allvarlig sjukdom, Fobi, Dyslexi, Avundsjuka, Svartsjuka, Beroende, Imposter-syndrom etc. etc.
Tankar? Idéer? Reaktioner?
EDIT: Har tidigare etablerat att stämningen i spelet inte är tänkt att vara rolig och flamsig (som t.ex. delar av The Office är) utan mer allvarlig, vilket samtidigt inte betyder att den inte kan bli bisarr och med mörk i sin humor.