BRP. Fantasy or guns?

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
214
A post I read from a Mutant player some time ago said that BRP is best with guns. Conversely, it of course started as a fantasy system (Runequest was 78, Call of Cthulhu was 81).

So I thought I would ask the floor:
Do you prefer BRP as a fantasy / medieval system or as a modern / scifi system?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Spelar faktiskt ingen roll. BRP är där för att simulera saker, oavsett vilken värld det handlar om.

Behöver inte ens vara en värld som simuleras. Skulle till och med kunna vara genrer som skräck eller action, även om jag inte direkt (än) sett några bra skräckspel med BRP.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
393
BRP är ju i grund och botten inte mycket mer än en resolutionsmekanik baserad kring att din rollperson definieras utifrån sina färdigheter.
Hur bra/dåligt och lämpligt/olämpligt det är har ju att göra med hur man implementerar det, och också väldigt mycket en fråga om smak.

Kör du närstrider med motståndstabell eller pendragon-slag, en sådan sak gör jätteskillnad i hur systemet upplevs.
Jämför reglerna för automateld i Call of Cthulhu 7th ed med de i Delta Green och du kommer komma fram till helt olika saker om hur bra automateld "fungerar i BRP".

För att vara ett så otroligt enkelt och grundläggande system (slå lågt under ett givet värde) så verkar det finnas väldigt starka åsikter om vad det kan och inte kan användas till, eller vad det är lämpligt för.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
För att vara ett så otroligt enkelt och grundläggande system (slå lågt under ett givet värde) så verkar det finnas väldigt starka åsikter om vad det kan och inte kan användas till, eller vad det är lämpligt för.
Ja, precis. Det är en jäkla skillnad mellan RuneQuest, QuestWorld, Unknown Armies, Matiné och nyaste Drakar och Demoner.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,059
Location
Off grid
Do you prefer BRP as a fantasy / medieval system or as a modern / scifi system?
Ett problem med de svenska implementationerna av BRP var att defensiven blev oproportionerligt stark.
Om du som försvarare har en bra rustning och parerar är det svårt att bryta igenom och ge skada.
Det ledde till de ökända "ping-pong-krigen" som utspelade sig under hela 80-talet och början på 90-talet (men där ingen nånsin dog).

Det har såklart skapat föreställningen hos många svenskar att BRP inte lämpar sig för fantasy-strider.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
393
Det har såklart skapat föreställningen hos många svenskar att BRP inte lämpar sig för fantasy-strider.
DoD23 löser väl det genom att ha skyhöga skadevärden på typ alla vapen, där ett slag som träffar utan rustning oftast gör rejält ont.
Att ingen tänkte på det på två decennier ;)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,059
Location
Off grid
DoD23 löser väl det genom att ha skyhöga skadevärden på typ alla vapen, där ett slag som träffar utan rustning oftast gör rejält ont.
Att ingen tänkte på det på två decennier ;)
Fast det låter som att man är ännu mer nödgad att parera och att det faktum att man bara har en handling/rond gör det ännu svårare att samtidigt anfalla och avgöra striden?

Eller missar jag nåt?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,428
Fast det låter som att man är ännu mer nödgad att parera och att det faktum att man bara har en handling/rond gör det ännu svårare att samtidigt anfalla och avgöra striden?

Eller missar jag nåt?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
Hjälteförmågor. Att skaffa sig förmågor som ger fria handlingar att parera eller undvika (för VP) är ett måste.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,059
Location
Off grid
Hjälteförmågor. Att skaffa sig förmågor som ger fria handlingar att parera eller undvika (för VP) är ett måste.
Det var lösningen på problemet som det tog trettio år att laga...
:gremgrin:

//EvilSpook

Samtidigt så kanske det säger en del, att man måste ha hjälteförmågor, perfekta slag, eller andra specialregler för att striden ska funka?
Vet inte hur de löst det i andra BRP-versioner men har aldrig hört att nån upplevt dem på samma sätt?
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Samtidigt så kanske det säger en del, att man måste ha hjälteförmågor, perfekta slag, eller andra specialregler för att striden ska funka?
Vet inte hur de löst det i andra BRP-versioner men har aldrig hört att nån upplevt dem på samma sätt?
Mmmm, utan övrig insikt låter detta lite som 'feat tax' (myntat kring DnD iirc). Jag har iofs. inte kört DoD23 och går bara på info jag läst i den här tråden (och andra trådar). Men OM det är så att man måste (eller "måste") ha de här hjälteförmågorna så tycker jag inte man löst problemet utan skjutit det åt ett annat håll med andra förklaringsmodeller till varför det funkar bättre (eller sämre om man nu lutar åt det hållet).

Och jag håller helt med om att BRP anno gamla Mutant eller DoD inte funkade särskilt bra med ping pong som resultat. Om detta är lösningen vet i faan, beror kanske på vad man är ute efter. Jag gillade Elric (Stormbringer hette det kanske) som hade slumpad abs, det tyckte jag funkade bra. Samt att ha en glidande skala av fummel - misslyckat - lyckat - perfekt (och om det fanns ytterligare något steg där). Det gjorde att man inte bara väntade på ett perfekt slag för att avsluta striden och en vanlig träff kunde göra skada även på ett starkt rustat mål om rustningstärningen slog dåligt. Visst, nackdelen är att det blir ett extra slag (som jag har för mig att man explicit valde testade och valde bort för DoD23 just för den extra tiden det tar för det slaget).

Cog.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,428
Alltså, det funkar ju fint att ha en karaktär utan de förmågorna, men om man är inriktad på att vara effektiv i strid så är de en viktig del av pusslet.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,428
I DoD23 är hjälteförmågorna och spenderandet av Viljepoäng något man förväntas göra ofta. Om man bortser från den delen av reglerna/mekaniken så får man en skev bild av strider, eller andra situationer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,832
Att DoD23 inte har fast turordning hela striden (man slumpar på nytt varje runda) gör rätt stor skillnad när det kommer till det där. Rätt vad det är har fienden missat dig redan innan din tur och du slipper fundera på att försvara dig alls och kan klippa till utan att det är en chansning.

De flesta jag spelat med har inte varit så duktiga på att utnyttja sina hjälteförmågor. Jag brukar tycka striderna blir spännande och bra ca hela tiden i alla fall.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,718
Location
Göteborg
I Mythras undviker man pingpong-strider med Pendragon-slag. Ju större skillnad mellan slagen, desto större fördel för vinnaren i rundan. En strid tar oftast 3-4 rundor.

Mina sessioner innehåller oftast inte strid, så jag har inte jättebra koll, men så här brukar jag tänka:

Svärd och pistoler kräver olika taktik. Med svärd (och andra närstridsvapen) står man kvar och bankar på varandra tills någon faller, ger upp eller flyr. I centrum av striden står kämparna.

I en eldstrid kastar sig alla i skydd efter de första skotten, eftersom en enda träff gör väldigt mycket skada. Centrum av striden är helt tom, alla håller sig i utkanterna. Och då behöver reglerna hantera ”suppressive fire,” rörliga mål och hur man snabbt tittar fram från ett skydd och skjuter. Taktiskt förflyttning blir också viktig, men även till exempel rökgranater. Lite ovant om man är van vid fantasy, men egentligen inte krångligt.

Så både svärd och pistoler fungerar bra i BRP tycker jag, om reglerna är anpassade för det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Gillar verkligen strid genom motsatta slag. Lekte med det i Monster & Människor. Snabbt, elegant och löser ping pong-problemet
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
214
I wonder how much of this is to do with magic levels and monsters maybe. It really is not something we ever raised as a problem and it is rarely raised on Runequest forums that I ever see.

Our experience was mostly DoD 87 and Expert (Danish version) but a lot of attack forms can't be parried to begin with (spells, arrows), bad guys often outnumber the heroes anyways (meaning you cant parry everything coming in) and there is no dodge roll.

Armour is a bigger issue but in my experience if you played the published adventures you pretty quickly find some serious firepower so ending up with a sword with BLIXT E2 or something isn't that far fetched.
Of course a lot of the monsters get gnarly. We fought a dragon exactly once in DoD. The first attack was a tail swipe which killed the "kriger" instantly from full HP to negative FYS. We legged it after that.


When we moved to Runequest (3e) the stakes went up a lot more. Running into a Zorak Zoran worshipping troll hitting for something like 1D10+1D6 base damage (and he probably has spells to add to that) and if you get tagged, he has Sever Spirit and will kill you instantly if he beats you in a POW vs POW contest. We appreciated our defences quite a lot!
You CAN juice your defences quite a lot in Runequest with armouring tattooes but Glorantha always has something bigger to throw at you.


I think sometimes these discussions are from the wrong perspective though. BRP always treats players and monsters the same so "how many swings of the sword should it take for one orc to kill your character?" is a better question to start with.

edit: And Im not saying anyone is wrong in what they think. Just interested in how experiences of the same game can often be so different so I wanted to explain :)
 
Last edited:
Top