Är denna tärningsmekanik begriplig?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Jag filar på tärningsmekanik till ett spel. Jag har en lång och lite svåruppfylld kravspec, som vi inte behöver gå in på närmare här, men jag tänkte att denna variant kanske kunde uppfylla kraven. Ett av kraven är dock att det ska vara någotsånär lättbegripligt – så berätta gärna ifall jag lyckats.

En fråga är ifall instruktionerna går att förstå. En annan fråga är ifall ni tror att proceduren skulle vara komplicerad att implementera i spel, svår att komma ihåg, och så vidare. Jag mottar gärna feedback på bägge punkter, men i synnerhet den senare – text går ju alltid att formulera om.

Slå antal T10 = ditt egenskapsvärde. SL slår antal T10 = svårighetsgraden.

Titta på den högsta tärningen i varje slag. Detta är slagets resultat. Är ditt resultat högre, har du fått en träff. Är SLs resultat högre, har du drabbats av en miss.

Är de två högsta tärningarna lika höga kvittas de mot varandra, tas bort från bordet, och resultatet avgörs sedan på basis av de näst högsta tärningarna. Är även dessa lika höga, kvittas även de mot varandra, och så vidare. Skulle endera sidan förlora alla tärningar på detta sätt, räknas hennes resultat som 0, och slaget går automatiskt till den andra sidan. Förlorar bägge sidor alla sina tärningar, slår ni om.

Tior: Tior är speciella. Om din högsta tärning (efter eventuell bortkvittning) visar 10, får du även titta på din näst högsta tärning (om du har någon). Om även denna tärning är högre än SL:s resultat, får du en ytterligare träff. Om även denna tärning visar 10, får du titta även på den tredje tärningen – och så vidare.

Det omvända gäller ifall SLs högsta tärning visar 10. Hon tittar då på sin näst högsta tärning, och om även den slår ditt resultat, har du drabbats av en ytterligare miss. Om även den visar 10, tittar SL på sin tredje högsta tärning – och så vidare.

Notera att detta gäller efter eventuell bortkvittning. Om bägge parter slår 10 på sin högsta tärning, kommer dessa tior att kvitta bort varandra. Det är först när någondera parten inte längre har några tior, som denna regel träder i kraft.
Edit: Reviderat för tydlighet

Edit 2: För exempel se här.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,735
Location
Helsingborg
Det är en begriplig instruktion och mekanik.

Men ingen som jag skulle vilja använda. Jag gissar att det kommer att bli ganska drygt att sitta och jämföra tärningar vid varje slag.
Känns mindre drygt än att sitta och räkna ihop resultatet (DnD eller alla de där andra systemen som lägger ihop tärningsresultat) eller antal successes (WoD) osv.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,581
Vill du utveckla? Drygt hur?
Även om jag antar att det inte kommer att röra sig om några jättepölar så blir det ett moment där spelaren och SL ska kolla av sin högsta tärning, och är de lika eller om någon har en tia ska de kolla av den näst högsta, osv.

Men ta mina åsikter för vad de är - jag ogillar alla moment utöver att slå tärningen och direkt avläsa resultatet.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,581
Känns mindre drygt än att sitta och räkna ihop resultatet (DnD eller alla de där andra systemen som lägger ihop tärningsresultat) eller antal successes (WoD) osv.
Ja, de systemen är hemska! Jag ogillar dessutom att man ofta inte vet ens vilken svårighet man slår emot.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Även om jag antar att det inte kommer att röra sig om några jättepölar så blir det ett moment där spelaren och SL ska kolla av sin högsta tärning, och är de lika eller om någon har en tia ska de kolla av den näst högsta, osv.

Men ta mina åsikter för vad de är - jag ogillar alla moment utöver att slå tärningen och direkt avläsa resultatet.
Right. Ja, jag är ju intresserad av hur det skulle upplevas i spel (vilket förstås är svårt att säga utan att faktiskt ha testat, men de flesta kan väl göra sig en bild). Det är alltså mest tidsåtgången du vänder dig mot?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,581
Right. Ja, jag är ju intresserad av hur det skulle upplevas i spel (vilket förstås är svårt att säga utan att faktiskt ha testat, men de flesta kan väl göra sig en bild). Det är alltså mest tidsåtgången du vänder dig mot?
Ja, att det är moment efter slaget.

På den positiva sidan så är det betydligt mer spännande med slump mot slump än om SL sätter upp en fast svårighetsgrad.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
171
Location
Göteborg
All tärnings mekanik där man kollar sitt resultat på olika sätt drar ju en ur situation som faktiskt sker i fantasin. Därför är det viktigt tycker jag att man minimerar detta avbrott i storyn/action/handlingarna.
Det som jag ser som det största problemet med detta är jämförelse mellan tärningar och den tid det kommer att ta praktiskt. Det är väldigt vanligt att man sitter en bit ifrån varandra och inte kan se. Då skapar detta denna sekvens.
Spelare och SL rullar en bunta T10, SL frågar spelaren efter högsta siffran och säger sin högsta siffra, sedan igen och igen etc.
Testa att tala dig igenom hur några sådana interaktioner känns och tima dem. Det blir ett stort avbrott i spelet är min känsla
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,298
En fråga när det gäller jämförandet av de två högsta tärningarna från varje slag.
Är det summan av de två tärningarna på vardera sidan som jämförs, eller tärningarna var för sig?

Och, slår man alltid minst två tärningar var?


Överlag så känns det som om proceduren går att implementera, och inte är alltför svår att komma ihåg.
Det känns dock som lite väl komplicerat och lite väl många steg för att vara smidigt att använda under spel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
All tärnings mekanik där man kollar sitt resultat på olika sätt drar ju en ur situation som faktiskt sker i fantasin. Därför är det viktigt tycker jag att man minimerar detta avbrott i storyn/action/handlingarna.
Det som jag ser som det största problemet med detta är jämförelse mellan tärningar och den tid det kommer att ta praktiskt. Det är väldigt vanligt att man sitter en bit ifrån varandra och inte kan se. Då skapar detta denna sekvens.
Spelare och SL rullar en bunta T10, SL frågar spelaren efter högsta siffran och säger sin högsta siffra, sedan igen och igen etc.
Testa att tala dig igenom hur några sådana interaktioner känns och tima dem. Det blir ett stort avbrott i spelet är min känsla
Mmm, det ligger något i det.

Samtidigt är väl problemet störst om det råkar bli lika. Annars räcker det ju med att SL och spelare meddelar sitt högsta resultat, och sen har vinnaren all information hon behöver för att avgöra hur många träffar/missar det blir.

Mycket skulle med andra ord vara vunnet om det fanns ett smidigare sätt att hantera lika.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
En fråga när det gäller jämförandet av de två högsta tärningarna från varje slag.
Är det summan av de två tärningarna på vardera sidan som jämförs, eller tärningarna var för sig?
Ah, jag ser att texten var oklar. Man jämför alltså den enskilt högsta tärningen ur varje slag.

Det går alltså att slå en enda tärning, men det vanliga kommer nog vara minst två.

Se här, jag har formulerat om det (med lite fler revideringar för tydlighet):

Slå antal T10 = ditt egenskapsvärde. SL slår antal T10 = svårighetsgraden.

Titta på den högsta tärningen i varje slag. Detta är slagets resultat. Är ditt resultat högre, har du fått en träff. Är SLs resultat högre, har du drabbats av en miss.

Är de två högsta tärningarna lika höga kvittas de mot varandra, tas bort från bordet, och resultatet avgörs sedan på basis av de näst högsta tärningarna. Är även dessa lika höga, kvittas även de mot varandra, och så vidare. Skulle endera sidan förlora alla tärningar på detta sätt, räknas hennes resultat som 0, och slaget går automatiskt till den andra sidan. Förlorar bägge sidor alla sina tärningar, slår ni om.

Tior: Tior är speciella. Om din högsta tärning (efter eventuell bortkvittning) visar 10, får du även titta på din näst högsta tärning (om du har någon). Om även denna tärning är högre än SL:s resultat, får du en ytterligare träff. Om även denna tärning visar 10, får du titta även på den tredje tärningen – och så vidare.

Det omvända gäller ifall SLs högsta tärning visar 10. Hon tittar då på sin näst högsta tärning, och om även den slår ditt resultat, har du drabbats av en ytterligare miss. Om även den visar 10, tittar SL på sin tredje högsta tärning – och så vidare.

Notera att detta gäller efter eventuell bortkvittning. Om bägge parter slår 10 på sin högsta tärning, kommer dessa tior att kvitta bort varandra. Det är först när någondera parten inte längre har några tior, som denna regel träder i kraft.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Här är ett par exempel:

Exempel 1: Pelle har FV 5 och slår (8 + 3 + 4 + 4 + 2). Svårighetsgraden är 3, och SL slår (2 + 5 + 2).

Pelles resultat (8) är högre än SLs (5). Pelle får en träff.

Exempel 2: Pelle har FV 5 och slår (10 + 7 + 4 + 4 + 2). Svårighetsgraden är 3, och SL slår (2 + 5 + 2).

Pelles resultat (10) är högre än SLs (5). Han får alltså en träff. Dessutom har han slagit en 10:a. Därför tittar han på sin näst högsta tärning (7). Den är också högre än 5, så därför får han två träffar.

Exempel 3: Pelle har FV 5 och slår (10 + 7 + 4 + 4 + 2). Svårighetsgraden är 3, och SL slår (10 + 5 + 2).

Pelle och SL har slagit samma resultat (10). De kvittas alltså mot varandra, och resultatet utgår från den näst högsta tärningen. Nu är Pelles resultat 7, och SLs 5. Pelle får en träff.

Exempel 4: Pelle har FV 5 och slår (10 + 10 + 10 + 10 + 5). Svårighetsgraden är 3, och SL slår (10 + 10 + 2).

Två av Pelles tior kvittas mot SLs två tior. Därefter återstår två tior för Pelle. De ger två träffar, och sen tittar Pelle på sin sista tärning. Den är högre (5) än SLs återstående resultat (2), så Pelle får ytterligare en träff, summa 3.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Vilka mängder tärningar pratar vi i en strid mellan två duktiga varelser i detta system?
Jag måste räkna lite på sannolikheterna, men spontant vill jag säga att 2 är "medel" och låt säga 3–6 representerar stigande nivåer av "duktig". Mycket högre än 6 lär det inte gå särskilt ofta.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,746
Location
Göteborg
Det verkar vara ett vettigt system i mitt minitest. Man slår och säger värdet på sin högsta tärning. Högst vinner.

Men varför är motståndet slumpat? Det känns helt rätt när motståndaren är en individ, men att dyrka upp ett lås?
 
Top