Brödbane
Kristallkrönikör
- Joined
- 1 Oct 2020
- Messages
- 879
Hallå! Nu när Expert Partisan är släppt så vore det kul att bolla lite olika idéer för äventyr i det ockuperade Småland. Vilka idéer skulle du vilja se i spel?
Har satt ihop ett par förslag som jag knåpat på för att få bollen i rullning!
Blå kampanjfrön för ungdomar:
1) Under den senaste razzian mot Tineryd förstörs eller stjäls flera häften med ransoneringskuponger i ungdomarnas hushåll av tyska soldater eller hos någon närstående. Det hörs rykten om att man kan få tag i falska kuponger från en förfalskare (eventuellt en partisan). Delmoment:
-Lista ut vem man kan få kuponger från.
- När kontakt etablerats så vill förfalskaren ha en tjänst i utbyte mot kupongerna. Exempelvis ett kuriruppdrag där man behöver leverera ett viktigt meddelande till en person under övervakning. Då krävs både en distraktion och en överlämning.
2) Ungdomarna hittar en svårt skadad motståndsman i skogen när de är ute för att fiska/tälthångla/dylikt. Motståndsmannen kan inte förflyttas och svär ungdomarna till tystnad. Kanske är det någon som ungdomarna känner sedan tidigare, ex den omtyckta musikläraren eller en av ungdomarnas kusiner.
Nu behöver de:
- Få tag i medicinsk material/läkemedel för att lindra den skadades plågor.
- Ta kontakt med motståndet för att berätta om den skadade. Vem vågar man prata med?
- Hålla nyfikna klasskamrater borta från platsen, så hemligheten inte röjs.
- "Låna" ett fordon och bensin som gör det möjligt att transportera den skadade till en mötesplats för extraktion.
3) Någon stjäl mopeder i Tineryd. Någon eller några av ungdomarna drabbas. Det är en liga korrupta soldater som stjäl och skickar iväg mopederna till DDR. Ungdomarna behöver nu:
- Ta reda på vem tjuven är.
- lokalisera vart bytet hålls genom slughet eller smygande.
- antingen stjäla tillbaka mopederna eller samla tillräckligt med bevis för att kunna exponera tjuvarna för sin överordnade, som motvilligt bestraffar brottslingarna.
Röd kampanjfrön för vuxna partisaner:
1) Befria en utländsk agent från Kalmar Slott. En ingång är att ta en den underjordiska undervattensgången in i Kalmar slott från grimsskärs skans med dykartuber.
Delmoment i uppdraget är:
-Få kontakt med en gammal arkeolog som känner till tunneln och värva honom till partisanernas sak.
-Fixa dykarutrustning samt en eka och testa den i en småländsk sjö.
- samla information om när det är bäst läge att genomföra planen (vaktskifte på slottet etc).
-Planera en distraktion som gör det möjligt att infiltrera observationsposten på Grimskär skans.
2) Befria en civilist som internats på Öland i ett lågsäkerhetsläger, civilisten är halvsyskon till en medlem i grupp Anneli, och därför prioterad att få ut. Stasi känner inte till detta än, men tiden är knapp innan det avslöjas. Rollpersonerna behöver:
- Stjäla en båt och korsa Kalmar sund med minor och allt under nattetid.
- Ta kontakt med en vänligt inställd boende på Öland för utrustning och information.
- få in information om den beräknade fritagningen till civilisten
- Genomföra en fritagning från lågsäkerhetsanstalten och extradera sig själva över sundet igen.
Har satt ihop ett par förslag som jag knåpat på för att få bollen i rullning!
Blå kampanjfrön för ungdomar:
1) Under den senaste razzian mot Tineryd förstörs eller stjäls flera häften med ransoneringskuponger i ungdomarnas hushåll av tyska soldater eller hos någon närstående. Det hörs rykten om att man kan få tag i falska kuponger från en förfalskare (eventuellt en partisan). Delmoment:
-Lista ut vem man kan få kuponger från.
- När kontakt etablerats så vill förfalskaren ha en tjänst i utbyte mot kupongerna. Exempelvis ett kuriruppdrag där man behöver leverera ett viktigt meddelande till en person under övervakning. Då krävs både en distraktion och en överlämning.
2) Ungdomarna hittar en svårt skadad motståndsman i skogen när de är ute för att fiska/tälthångla/dylikt. Motståndsmannen kan inte förflyttas och svär ungdomarna till tystnad. Kanske är det någon som ungdomarna känner sedan tidigare, ex den omtyckta musikläraren eller en av ungdomarnas kusiner.
Nu behöver de:
- Få tag i medicinsk material/läkemedel för att lindra den skadades plågor.
- Ta kontakt med motståndet för att berätta om den skadade. Vem vågar man prata med?
- Hålla nyfikna klasskamrater borta från platsen, så hemligheten inte röjs.
- "Låna" ett fordon och bensin som gör det möjligt att transportera den skadade till en mötesplats för extraktion.
3) Någon stjäl mopeder i Tineryd. Någon eller några av ungdomarna drabbas. Det är en liga korrupta soldater som stjäl och skickar iväg mopederna till DDR. Ungdomarna behöver nu:
- Ta reda på vem tjuven är.
- lokalisera vart bytet hålls genom slughet eller smygande.
- antingen stjäla tillbaka mopederna eller samla tillräckligt med bevis för att kunna exponera tjuvarna för sin överordnade, som motvilligt bestraffar brottslingarna.
Röd kampanjfrön för vuxna partisaner:
1) Befria en utländsk agent från Kalmar Slott. En ingång är att ta en den underjordiska undervattensgången in i Kalmar slott från grimsskärs skans med dykartuber.
Delmoment i uppdraget är:
-Få kontakt med en gammal arkeolog som känner till tunneln och värva honom till partisanernas sak.
-Fixa dykarutrustning samt en eka och testa den i en småländsk sjö.
- samla information om när det är bäst läge att genomföra planen (vaktskifte på slottet etc).
-Planera en distraktion som gör det möjligt att infiltrera observationsposten på Grimskär skans.
2) Befria en civilist som internats på Öland i ett lågsäkerhetsläger, civilisten är halvsyskon till en medlem i grupp Anneli, och därför prioterad att få ut. Stasi känner inte till detta än, men tiden är knapp innan det avslöjas. Rollpersonerna behöver:
- Stjäla en båt och korsa Kalmar sund med minor och allt under nattetid.
- Ta kontakt med en vänligt inställd boende på Öland för utrustning och information.
- få in information om den beräknade fritagningen till civilisten
- Genomföra en fritagning från lågsäkerhetsanstalten och extradera sig själva över sundet igen.