Så du vill inte ha feedback, och du behöver inte testa. Det du behöver är att skriva klart. Fattar jag rätt?
För min del handlar det om att göra som Mort när han mockar hos döden, dvs dela upp bajset i massa små bitar, och sen göra en bit i taget, vilket hela tiden ger en känsla av att man gjort ngt, och man blir inte överväldigad. Jag ska skriva X, Y, Z osv. Idag skriver jag X. Gör jättemånga rubriker och beta av dem.
Sen tror jag det hänger jättemycket ihop med att ha en struktur för hur du ska jobba och lita på den. För egen del har jag kommit fram till att små arbetsstunder funkar bättre än långa få. Alltså, om jag sätter mig ner och försöker skriva åtta timmar, får jag gjort kanske tre, sen blir jag trött och dum. Men jobbar jag varje dag, typ en kvart till en timme (vad jag kan pressa in mellan jobb, barn, fritid, fru etc) får jag jättemycket gjort över en vecka. Lägger man ihop 45 minuter gånger 7 blir det väldigt mycket text på bara en vecka. Det kräver dock att jag är "färdigtänkt" när jag skriver - alltså jag tänker hela tiden, varje vaket ögonblick och antecknar. Skrivtiden får inte gå till att tänka, det blir inte effektivt.
Sen gäller det ju att göra upp med sin rädsla, som lätt blir prokrastinering. "Det här kommer inte bli bra..." osv. Bara face:a det. Släpp sargen och kör.
Obs, det jag beskriver här är mitt sätt att hantera struktur och att få saker gjort, du behöver så klart hitta ditt eget. Men att fokusera på hur och när du ska skriva tror jag är jätteviktigt, och tänka långsiktigt. Hur får du ut så mycket skriv som möjligt på en månad, utifrån hur ditt liv ser ut? Vad är rimligt, vad är hållbart? Sedan släpper du lös det, litar på processen, låter dagarna gå, jobbar hårt och vips har du ett färdigt första utkast.