Alternativ till MS Office?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,556
Hej och hå.

Nu har OpenOffice Writer kraschat för femtioelfte gången i rad för mig. Jag ger upp.

Är det någon som vet vad det finns för alternativ som inte kostar skjortan (helst gratis) och inte är konstruerat av PytteMjuk?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
502
Hej och hå.

Nu har OpenOffice Writer kraschat för femtioelfte gången i rad för mig. Jag ger upp.

Är det någon som vet vad det finns för alternativ som inte kostar skjortan (helst gratis) och inte är konstruerat av PytteMjuk?
Vad är det du behöver göra?

Jag använder i stort sett enbart Google-Docs. Jobbar med det i team som ibland omfattar en hel drös människor, på produkter som släpps kommersiellt, och har inte haft några som helst problem i princip.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,556
Jag använder främst GDocs jag med, men behöver då och då ett fast program på datorn. Tex. för att läsa docx-filer, och kunna skicka hem grejer som har lite rejälare layout som inte går att läsa via GDocs.

LibreOffice står på listan, tackar. Har någon annan något mer tips?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Jag använder främst GDocs jag med, men behöver då och då ett fast program på datorn. Tex. för att läsa docx-filer, och kunna skicka hem grejer som har lite rejälare layout som inte går att läsa via GDocs.

LibreOffice står på listan, tackar. Har någon annan något mer tips?
Jag läser docx-filer via Google Docs då och då. Formateringen kan bli sådär, men om det bara är för att se texten har det aldrig varit problem.

Behöver iofs laddas upp till Drive:n. Har inte testat med lokal Google Docs app. Den kanske kan konvertera.

Har inte använt något annat än Google Docs på många år nu. Men jag gör bara hobby-grejor.

Cog.
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
256
Libreoffice always worked better than Openoffice for me.

I like OnlyOffice for openoffice compatibility but I don't know if its Mac only or not. Its a bit more polished feeling in some ways I think.
 

SteelAlloy

Veteran
Joined
21 Feb 2023
Messages
22
Jag skulle vilja slå ett slag för Scrivener. Jag gör allt mitt ”berättande” skrivande där. Det är främst avsett för olika slags bok- och manusförfattande, men fungerar förstås också för mindre projekt.

Det finns för Mac OS, Windows och iOS/iPadOS. Till Windows och Mac kostar det 800 kr vardera; till iOS 250 kr. Men sedan tillkommer inga andra kostnader. Du kan dessutom ladda ner en testversion som fungerar i 30 skrivdagar (det vill säga, spridda kalenderdagar, om du inte skriver varje dag).

Edit: Insåg nu att det kanske inte bara är Word du vill ersätta, utan hela Office-paketet, men ändå.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,201
Location
Rissne
Det går lite emot "inte kostar skjortan" men jag kollade in WordPerfect som jag – i likhet med Corels andra produkter – till min förvåning insåg fortfarande fanns. Jag… undrar vem som betalar 4 000 spänn för en licens för ett officeprogram men inte väljer Microsofts, trots att det faktiskt går att köpa Microsoft Office utan att prenumerera. Det känns som att venndiagrammet "folk som vill betala 4k för en office-svit" och "folk som hatar microsoft" borde vara rätt liten? Eller är det mina förutfattade meningar?

För stt bidra lite till ämnet: Har nån nämnt Zoho och Proton än?

(EDIT: Corel har alltså också WinZip? Appropå program man blir lite förvånad över att de fortfarande finns. Är det Corels grej? Att ha köpt upp en massa gamla program man typ glömt att de finns?)
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
256
Det går lite emot "inte kostar skjortan" men jag kollade in WordPerfect som jag – i likhet med Corels andra produkter – till min förvåning insåg fortfarande fanns. Jag… undrar vem som betalar 4 000 spänn för en licens för ett officeprogram men inte väljer Microsofts, trots att det faktiskt går att köpa Microsoft Office utan att prenumerera. Det känns som att venndiagrammet "folk som vill betala 4k för en office-svit" och "folk som hatar microdoft" borde vara rätt liten? Eller är det mina förutfattade meningar?
I would pay SOMETHING for an office suite that offered something unique and powerful but I don't think that something is 179 USD (and thats on sale)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,302
Det går lite emot "inte kostar skjortan" men jag kollade in WordPerfect som jag – i likhet med Corels andra produkter – till min förvåning insåg fortfarande fanns. Jag… undrar vem som betalar 4 000 spänn för en licens för ett officeprogram men inte väljer Microsofts, trots att det faktiskt går att köpa Microsoft Office utan att prenumerera. Det känns som att venndiagrammet "folk som vill betala 4k för en office-svit" och "folk som hatar microdoft" borde vara rätt liten? Eller är det mina förutfattade meningar?
Jag tror den tilltänkta kundgruppen snarare är "folk som använt Word Perfect sen innan Microsoft Office ens var påtänkt, och inte tänker byta nu"
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,201
Location
Rissne
Jag tror den tilltänkta kundgruppen snarare är "folk som använt Word Perfect sen innan Microsoft Office ens var påtänkt, och inte tänker byta nu"
För all del, men hur stor är den?

I och för sig kanske den inte heller sitter och förväntar sig speciellt stora förändringar, så de kanske kommer undan med att sälja nån licens per år och mest lägga pengar på nån buggfix här och där…
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,346
Location
Helsingborg
Vad använder man textredigeringsprogram till egentligen?

Jag använder Google Doc bara för att få ut text (som kan få kommentarer) så att jag kan sätta det i ett layoutprogram senare. Ett bra tillägg till det är AI-korrektur som finns som tillägg i webbläsare, exempelvis Grammarly.

Visst, det går att göra design i Google Doc (layouten är gjord av mig i GDoc) och andra textredigeringsprogram men det är som att använda hammare för att slå i en skruv.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,201
Location
Rissne
Jag använder Google Doc bara för att få ut text (som kan få kommentarer) så att jag kan sätta det i ett layoutprogram senare.
Samma sak här. Jag gör text som jag märker upp semantiskt* – vilket jag teoretiskt sett kunnat göra i markdown, html eller LaTeX eller whatever men gillar att göra grafiskt så att jag får den direkta visuella feedbacken. Och inte så mycket mer. Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.

Men då är jag nå'n som kan layoutprogram. Jag tänker att om man bara ska göra enklare saker (en och annan rapport eller uppsats) så kan docs/word/whatever funka helt OK även för att producera slutprodukt.


(* jag tänker att du Rickard redan vet men det finns säkert nån som läser som inte gör det: semantisk uppmärkning = man markerar vilken betydelse ett stycke eller en bit text har. Så "det här är en rubrik", eller "det här är ett citat". Det kan återspegla sig i att de får olika utseenden, men det är mer en sekundär effekt; huvudsaken är just att man bäddar in, i dokumentet, mer information om texten än vad texten i sig bär på. Det underlättar bland annat skapandet av innehållsförteckningar och överföring till layoutprogram)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,346
Location
Helsingborg
Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.
Det enda jag saknar från Google Docs (jag gör inte tabeller där utan bara tabuleringar) är att ha mallar för kursiv och fet stil samt kunna göra KAPITÄLER som jag direkt kan importera till ett sättningsprogram. Fast jag tänker typografiskt när jag skriver också. Typ att alla liknande avsnitt ska ha lika många tecken, sätter rubriker som egentligen är andra stilar (exempelvis rubriker som börjar på samma rad som brödtexten) med mera.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,201
Location
Rissne
Det enda jag saknar från Google Docs (jag gör inte tabeller där utan bara tabuleringar) är att ha mallar för kursiv och fet stil
Överlag skulle jag absolut vilja ha möjlighet för semantiska inline-stilar. InDesign och de flesta andra såna program har dem ju, och utan dem är det ett härke att få till allting när man (som jag) vill kunna göra automatisk och smidig import-placering.

DocsFlow hjälper till lite; där kan man skapa en auto-matchning som t.ex. gör att all text med fetstil och gul bakgrund får en viss inline-stil i InDesign, medan fetstil med grön bakgrund får en annan. Man kan också fejka olika semantiska styckemallar genom att ge olika indrag etc. Men det blir rätt fula Google Docs-dokument och är absolut inte lika smidigt som om det funnes riktig möjlighet för att skapa egna semantiska märkningar…

(Man brukade kunna göra egna stilmallar i en urgammal version av Docs, medan de fortfarande hade HTML som backend…)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,120
Samma sak här. Jag gör text som jag märker upp semantiskt* – vilket jag teoretiskt sett kunnat göra i markdown, html eller LaTeX eller whatever men gillar att göra grafiskt så att jag får den direkta visuella feedbacken. Och inte så mycket mer. Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.

Men då är jag nå'n som kan layoutprogram. Jag tänker att om man bara ska göra enklare saker (en och annan rapport eller uppsats) så kan docs/word/whatever funka helt OK även för att producera slutprodukt.


(* jag tänker att du Rickard redan vet men det finns säkert nån som läser som inte gör det: semantisk uppmärkning = man markerar vilken betydelse ett stycke eller en bit text har. Så "det här är en rubrik", eller "det här är ett citat". Det kan återspegla sig i att de får olika utseenden, men det är mer en sekundär effekt; huvudsaken är just att man bäddar in, i dokumentet, mer information om texten än vad texten i sig bär på. Det underlättar bland annat skapandet av innehållsförteckningar och överföring till layoutprogram)
I Ulysses skriver du i Markdown, men till skillnad från andra sådana program jag provat kan du göra stilmallar med CSS. Jag har använt mig av detta i åratal. Tror dock att detta, precis som Pages (som är gratis och helt tillräckligt för mina övriga layoutbehov) bara finns för Mac. Men har du en tillgång till en Mac så är detta bra alternativ.

Ulysses kostar dock en slant varje år. Väl värt pengarna anser jag själv.
 
Top