OSR KRÄL

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
Oj oj oj vad dåligt uppdaterade ni är här. Det har hänt så mycket sen april!
För mycket för att lista allt, men i korthet:
  • Det blir ingen pdf/trycksak. Det blir en hemsida. (åtminstone i första hand) Mycket enklare att knåpa ihop och distribuera. Och uppdatera. Troligtvis kommer den allmänheten tillhanda innan årsslut.
  • Magisystemet har fått nytt innehåll, men samma format.
    • Formeltypen har blivit ett ord och är nu verbet.
    • De andra två orden är adjektiv och substantiv. Typ.
      Några nya formelexempel är "yttra gyllene staty" "tatuera jämn dröm" "rita skydd runt om viskning"
  • Gudsfruktan har fått ett format!
    • Gudarna kan ha ett ~tycke~ för krälaren i en fyragradig skala: avskydd, tolererad, omtyckt, älskad.
    • Gudarnas ~närvaro~ är en mekanisk buff som fås vid andakt (och andakt = be vid altare).
    • Alla gudar har ett ~förbehåll~ som hindrar krälaren från att känna deras närvaro. Det kan tex vara andra gudars positiva tycke eller att du bär vapen av metall.
  • Krälet är personligt.
    • När spelarna skapar krälare slumpar man fram en erfarenhet per färdighet. Det kan tex vara "inbrott" för kallsinne eller "äktenskap" för ära. Sedan får man slå ett färdighetsslag för att se om den erfarenheten är positiv eller negativ, och man får pengar eller förmågor beroende på hur det gått.
    • Sen slumpas erfarenheterna ut på ett rutnät (2t6 -> 6x6 rutnät), och om flera krälare haft erfarenheter från samma plats reder man tillsammans ut vad det är för en plats och hur ens erfarenheter är sammanlänkade.
      Det låter krångligare än vad det är, tro mig. Här är ett exempel:
    • Koordinat 1,3: Krälaren Prins Vetu har erfarenheten "björnjakt" och Rem Foltratt har "sökt frälsning". Hur hänger dessa erfarenheter ihop med en och samma plats?
      Spelbordet funderar: Här är säkert en skog om det finns björn. En helig skog man söker frälsning i? Har Vetu upprört någon med sin björnjakt? Har Foltratt hamnat snett i sökandet efter frälsning?
      Spelarna bestämmer: Till Kung Björns Trädgård kommer många vilsna själar. De önskar skogskungens gunst och bildar församlingar i hopp om att belönas med övermänsklig styrka.
      1. Prins Vetu har dödat en björnvakt i kungens livgarde.
      2. Rem Foltratt var vilsen och sökte styrka i Kung Björns hov, men fann snart att det var en ond sekt och flydde.
      De båda är bannlysta.
    • Ta daa! En plats att kräla! Nu är det bara att lista ut vad som för krälarna dit (igen). Rikedomar? Hämnd? Det finns såklart en tabell för det här.
Steget mellan ovanstående typ av världsbygge och faktiskt kräl med lönndörrar, orkbanditer och magiska svärd är nästa problem för mig att lösa i spelskapandet. Kanske mer tabeller. Kanske uppmaningar till brainstorming i gruppen. Förmodligen en kombination av de båda. Jag vill uppmuntra känslan av ägandeskap på båda sidor spelledarskärmen.
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
kräl.se
här är min hemsida! Här är KRÄL! Det är hål här och var, jag vet. Men jag tror jag behöver lite feedback att ta in eller avvisa helt för att komma vidare i nuläget.
Tankar om allt från form, komplexitet, läsbarhet, "lore"-smulorna, språk - allt är välkommet!
Vad saknas? Vad är det för mycket av?
Spontana känslor! Plus och minus! Hit me!!

Sugen på att spela det?
Rulla upp gubbar och kör din bästa lilldungeon. Mer konkret gameplay är i görningen men ej presentabelt.

Jakob
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Kul regler, blir sugen!

En sak slog mig, vet inte om det är meningen att det ska va såhär:
När man slår 2T4 för att öka på en av grundegenskaperna, så blir det högre ökning på grundegenskapen som motsvarar 4 än den som motsvarar ett. Detta då dubbelresultat (4, 4) bara kan appliceras på ett sätt, och dubbelresultatet för (1, 1) är en lägre ökning.

Ser fram emot mer! Har du funtat på att ge ut en "typisk" dunge/äventyrsplats/etc?
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
Kul regler, blir sugen!

En sak slog mig, vet inte om det är meningen att det ska va såhär:
När man slår 2T4 för att öka på en av grundegenskaperna, så blir det högre ökning på grundegenskapen som motsvarar 4 än den som motsvarar ett. Detta då dubbelresultat (4, 4) bara kan appliceras på ett sätt, och dubbelresultatet för (1, 1) är en lägre ökning.

Ser fram emot mer! Har du funtat på att ge ut en "typisk" dunge/äventyrsplats/etc?
Ang 2t4: Det stämmer! Har inte kollat på vad sannolikheterna där innebär, kändes mest som en kul grej (om än något förvirrande)

Ang typiskt äventyer: Ja! Det blir någon slags rogue-aktiga point-crawls. Tänkte mig några klassiska miljöer som kloak/skog/slott
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Ang 2t4: Det stämmer! Har inte kollat på vad sannolikheterna där innebär, kändes mest som en kul grej (om än något förvirrande)

Ang typiskt äventyer: Ja! Det blir någon slags rogue-aktiga point-crawls. Tänkte mig några klassiska miljöer som kloak/skog/slott
Gött! Ser fram emot det!

Ev kan ju "dubs" få sättas ut hur man vill? Så löser man den saken
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
Vi hade lite bortfall i rollspelsgruppen igår, men två tappra ville speltesta kräl med mig!
Jag har försmidigat karaktärsskapandet lite. Till exempel lade jag till basutrustning (ish) som alternativ till pengar och en utrustninsmeny, så nu kan man få gjort sin krälare på fem, tio minuter och då sitta där med både prylar och en bakgrundshistoria.

Man har ju grundegenskaperna: fyra krälvärden.
Och för varje krälvärde slumpar man fram en erfarenhet kopplat till det krälvärdet.
Sen får man börja rullspela! Man gör grundslaget - t20 mot krälvärdet.
Om slaget lyckas har man en positiv erfarenhet. Annars en negativ.

Positiv erfarenhet=utrustning (eller pengar)
Negativ erfarenhet=förmåga.
Prova själv på kräl.se!

Bing bang bom. Redo för kräl.
Men var ska vi? Jo!

Nu börjar det roliga!
På ett eller annat sätt väljer man ut en erfarenhet vardera från två-tre krälare och börjat spåna utifrån följande antagande:
Krälarna har varit med om sina olika erfarenheter på ungefär samma plats vid ungefär samma tillfälle. Det här länkar samman dem.

För oss blev det en uppfinning och en naturkatastrof.

Vad var det som hände?
Uppfinningen blev bakfyllebefriad alkohol, och naturkatastrofen ett jordskred till följd av uppfinningens lanseringsparty. Den lilla ortens byggnader drabbades hårt av skredet. 11 personer dog. Uppfinnaren förvisades.
Den andre gynnaren skred ner i någon underjordisk håla. Här stötte han på magiska skrifter som han inte visste fanns i hans hemstad. Nyfiket tog han dem till sig, och flydde sedan eftersom han kände att något var efter honom.

Nu har vi en plats att kräla.

Varför vill de återvända?
År senare har de båda träffats och jämfört historier. Något står inte riktigt rätt till. Var det verkligen festen - och alkoholen - som orsakade jordskredet?

Formulera varsin fråga de vill ha svar på.
*kan samhället förlåta mig?
*kan vi återuppbygga staden?

Vad finns det för direkta hot?
*befolkningen. De har inte glömt. De beskyller fortfarande uppfinnaren.
*det något som vaktade de magiska skrifterna. Det har verkligen inte glömt.
*risken för ännu ett jordskred.

Som SL är min uppgift härnäst att konkretisera lite möten. Lite personer, lite fiender, några platser. Vad är sant, vad är skröna?

Det behöver inte vara så avancerat.

Sen är det bara att beskriva scenen då krälarna återvänder till sitt forna hem, och (speciellt såhär i början) ställa öppna frågor och forma äventyret efter spelarnas förväntningar och hittepå.
 
Top