Christoffer
It's all pig.
Jag är ju inte ensam om att älska exemplet när äventyrarna närmar sig tornet, smyger sig fram, rekar området och orcherna i dess källare håller på att vakna. SRR var mitt första egna rollspel (inte första jag spelade, men första som var mitt) och det exemplet var och är fortfarande en väldigt stark inspirationskälla för mig. Men det är lite saker som stör mig på det och som inte reglerna i MERP eller Rolemaster lyckas riktigt besvara för mig, finns ju några här som är bevandrade i både MERP och Rolemaster, ex. @Bifur och @EvilSpook , så här kommer tråden som kommer lyfta några exempel från den här porträtteringen över hur ett fantasy roleplaying game går till och fråga, vad fan är det de gör egentligen?
Märk väl, inte alls intresserad av husregler eller så, utan mer intresserad av: såhär tror jag de tänkte och de löser det genom de här reglerna i MERP sid 24, eller se mer i Character Law/Campaign Law, sid x...
Så först ut:
Sällskapet närmar sig tornet och Drogos spelare har sagt att han vill scouta området. Han ombeds slå ett manöverslag och gör det men slår 47. Vi vet att Drogo är av Rang 1 (se exemplet där man räknar xp senare) så för att han ska lyckas med det här slaget så måste han alltså ha en herrans massa bonusar. Det framgår inte riktigt vad för manöver han slår här, vi får väl utgå från en perception och tracking kanske? En statisk manöver, då måste han ha resultat över 75 för delvis lyckat? Anledningen till att vi vet att han lyckas är för att det framgår senare i exemplet där de räknar xp för manövrar. Så fråga 1, vad i helvete är det för manöver som Drogo ska ha slagit här? En tolkning är ju att han inte lyckas, ser inget och exemplet senare är felaktigt, för han ser ju ingenting och misslyckas ju? Ett 76+ borde indikera att någon använt tornruinen nyligen som övernattningsplats.
Andra frågan härifrån är då aktivitetsslaget för orcherna. SL slår det och slår 24 och indikerar för SL att de inte märker av något heller? Man kan ju tolka dessa som att vi bara slår ett slag och hur högt styr lite hur aktiva orcherna är just nu? Bara att aktivtetsslag inte finns som koncept förutom för just encounters men det mappar inte över med manöverslaget som Drogo ska göra, mötessystemet fungerar så att SL slår ett aktivitetsslag och sen slår spelarna ett undvikaslag för att undvika ev. möten eller få mötena att ske på mer gynnsamma villkor för dem.
Så, är det här exempel på att bara låta ett högt/lågt tärningsslag ge en fingervisning och inspiration till SL? Eller finns det något i reglerna någonstans, om än i ett kompendium till Rolemaster, som man kan studera rörande detta.
Det finns flera frågetecken i det här exemplet, men vi kommer till dem. Vi börjar här.
Märk väl, inte alls intresserad av husregler eller så, utan mer intresserad av: såhär tror jag de tänkte och de löser det genom de här reglerna i MERP sid 24, eller se mer i Character Law/Campaign Law, sid x...
Så först ut:
Sällskapet närmar sig tornet och Drogos spelare har sagt att han vill scouta området. Han ombeds slå ett manöverslag och gör det men slår 47. Vi vet att Drogo är av Rang 1 (se exemplet där man räknar xp senare) så för att han ska lyckas med det här slaget så måste han alltså ha en herrans massa bonusar. Det framgår inte riktigt vad för manöver han slår här, vi får väl utgå från en perception och tracking kanske? En statisk manöver, då måste han ha resultat över 75 för delvis lyckat? Anledningen till att vi vet att han lyckas är för att det framgår senare i exemplet där de räknar xp för manövrar. Så fråga 1, vad i helvete är det för manöver som Drogo ska ha slagit här? En tolkning är ju att han inte lyckas, ser inget och exemplet senare är felaktigt, för han ser ju ingenting och misslyckas ju? Ett 76+ borde indikera att någon använt tornruinen nyligen som övernattningsplats.
Andra frågan härifrån är då aktivitetsslaget för orcherna. SL slår det och slår 24 och indikerar för SL att de inte märker av något heller? Man kan ju tolka dessa som att vi bara slår ett slag och hur högt styr lite hur aktiva orcherna är just nu? Bara att aktivtetsslag inte finns som koncept förutom för just encounters men det mappar inte över med manöverslaget som Drogo ska göra, mötessystemet fungerar så att SL slår ett aktivitetsslag och sen slår spelarna ett undvikaslag för att undvika ev. möten eller få mötena att ske på mer gynnsamma villkor för dem.
Så, är det här exempel på att bara låta ett högt/lågt tärningsslag ge en fingervisning och inspiration till SL? Eller finns det något i reglerna någonstans, om än i ett kompendium till Rolemaster, som man kan studera rörande detta.
Det finns flera frågetecken i det här exemplet, men vi kommer till dem. Vi börjar här.