Varför inte Krutvapen i fantasy?

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Helt rätt. Krutvapen är inte allmänt bättre eller sämre.

Och stämning är definitivt ett mycket bra skäl att motivera om man har dem med eller inte. Men för att gå en nivå djupare: Vad är det för stämning de förstör? På vilket sätt?
Det är ingen generell "stämning" som förstörs av krutvapen. Det är snarare en fråga om de passar i världen eller inte.
Skriver man fantasy baserad på vilda västern så har man naturligtvis med krutvapen, för de är en viktig del av "vilda västern".
Skriver man fantasy baserad på Egypten under faraonernas tid så har man lika naturligtvis inte med krutvapen, för det fanns inte krutvapen på den tiden.

Skriver man fantasy i en värld som har uppfunnit tryckpressen, men där ångloket och elektriskt ljus inte har uppfunnits, så kan man ha med eller inte ha med krutvapen beroende på om de hjälper heller hindrar den berättelse man vill skriva. Och även om de existerar i världen så behöver de inte nämnas.

I nutidsfantasy så finns det ju krutvapen i världen, men det innebär ju inte att de behöver förekomma i en viss berättelse. Precis som att det inte behöver nämnas hangarfartyg i berättelsen bara för att det finns sådana i världen.

Och krångligare än så är det inte.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,948
Location
Stockholm
Skriver man fantasy baserad på vilda västern så har man naturligtvis med krutvapen, för de är en viktig del av "vilda västern".
Baserat på alla klassiska indian äventyr där de bara använder spjut o pilar o vi inte ser någon med gevär så är jag inte säker om det stämmer.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Baserat på alla klassiska indian äventyr där de bara använder spjut o pilar o vi inte ser någon med gevär så är jag inte säker om det stämmer.
Jag har ingen aning om vilka "klassiska indian äventyr" du tänker på, men alla vilda västern böcker och filmer jag är bekant med innehåller krutvapen.
Gäller även sånt som utspelar sig lite tidigare än själva vilda västern eran - som t.ex. "Den siste Mohikanen".
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,948
Location
Stockholm
Jag har ingen aning om vilka "klassiska indian äventyr" du tänker på, men alla vilda västern böcker och filmer jag är bekant med innehåller krutvapen.
Gäller även sånt som utspelar sig lite tidigare än själva vilda västern eran - som t.ex. "Den siste Mohikanen".
Yakari o Han som föddes två gånger är de jag kommer på på rak arm.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Yakari o Han som föddes två gånger är de jag kommer på på rak arm.
De är jag inte alls bekant med, utan var tvungen att googla för att se om det var böcker, serier, filmer, eller något annat.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
268
Kommer någon in med skjutvapen i Yakari så kommer ingen reagera. Pga av settingen tillåter det. Svårare att komma in med en magisk trollstav som skjuter eldbollar. Skulle nog säga att finns många klassiska indianäventyr, även seriealbum, som innehåller krutvapen. Men kan inte komma på en som innehåller en trollstav som skjuter eldbollar...

Tycker var kul att höra att Kopparhavet självklart skulle ha kanoner för det är coolt och katapulter är inte coolt. Det hade kunnat bli annorlunda om man hade tyckt att ramma fartyg vore coolare än att skjuta.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,948
Location
Stockholm
Något jag tänkt på är att möjligheten till att DnD inte har skjutvapen är att spelet som grundform bygger på att man går ner i grottor, övergivna slott, och skurk tillhåll, där man rör sig från rum till rum och dödar monster. Om Gygax med andra antog att skjutvapen skulle vara för dödliga - jämfört med den skadan de ansåg armborst skäkta, en svingad yxa, o liknande borde ge - och där med göra saker för enkla för RP:na (baserat av nåra av Gygax kommentarer jag har sett anser han att om spelarna inte är lätt paranoida o RP har det svårt så gör SL inte rätt) så kan det ju vara därför han var så beslutsam om att dessa inte skulle vara med.

Svårare att komma in med en magisk trollstav som skjuter eldbollar. Skulle nog säga att finns många klassiska indianäventyr, även seriealbum, som innehåller krutvapen. Men kan inte komma på en som innehåller en trollstav som skjuter eldbollar...
Förstår inte vad argumentet är? Många fantasy världar skulle det vara svårt att komma in med en magisk trollstav som skjuter eldbollar - ex. Prinsessan Mononoke, Ronja Rövardotter, Bilbo, med mera. Och både Yakari o Han som föddes två gånger serierna har övernaturliga saker i sig, så magi i sig själv skulle inte vara opassande.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,931
Location
Värnhem, Malmö
Något jag tänkt på är att möjligheten till att DnD inte har skjutvapen är att spelet som grundform bygger på att man går ner i grottor, övergivna slott, och skurk tillhåll, där man rör sig från rum till rum och dödar monster. Om Gygax med andra antog att skjutvapen skulle vara för dödliga - jämfört med den skadan de ansåg armborst skäkta, en svingad yxa, o liknande borde ge - och där med göra saker för enkla för RP:na (baserat av nåra av Gygax kommentarer jag har sett anser han att om spelarna inte är lätt paranoida o RP har det svårt så gör SL inte rätt) så kan det ju vara därför han var så beslutsam om att dessa inte skulle vara med.
Medan jag bara tänker på de logistiska utmaningarna med att avfyra ett svartkrutsvapen i en trång grottkorridor. Känns som ett perfekt sätt att tillfälligt tappa både syn och hörsel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,077
Location
Port Kad, The Rim
Något jag tänkt på är att möjligheten till att DnD inte har skjutvapen är att spelet som grundform bygger på att man går ner i grottor, övergivna slott, och skurk tillhåll, där man rör sig från rum till rum och dödar monster. Om Gygax med andra antog att skjutvapen skulle vara för dödliga - jämfört med den skadan de ansåg armborst skäkta, en svingad yxa, o liknande borde ge - och där med göra saker för enkla för RP:na (baserat av nåra av Gygax kommentarer jag har sett anser han att om spelarna inte är lätt paranoida o RP har det svårt så gör SL inte rätt) så kan det ju vara därför han var så beslutsam om att dessa inte skulle vara med.
Svartkrutsskottlossning inomhus fyller snabbt alla utrymmen med tjock, frän rök. Westernfilmer förmedlar inte rätt stämning där.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,948
Location
Stockholm
Medan jag bara tänker på de logistiska utmaningarna med att avfyra ett svartkrutsvapen i en trång grottkorridor. Känns som ett perfekt sätt att tillfälligt tappa både syn och hörsel.
Samma här, o att varje bössa man bär kan bara avfyras en gång per strid.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,190
Springandekulle said:
Tycker var kul att höra att Kopparhavet självklart skulle ha kanoner för det är coolt och katapulter är inte coolt. Det hade kunnat bli annorlunda om man hade tyckt att ramma fartyg vore coolare än att skjuta.
I korsarkrigföring använder man både ram och kanon. Kanonerna sitter i fören på sin galär ellet galiot (i ett kastell om galeas). Rammen är inte till för att skada fartyget utan fungerar som en sorts bordningsplank och förankring inför bordningsstrid.

ingen Age of Sail eller bredsidedueller i Kopparhavet
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Jag tycker det är enkelt.

Alltså ska göras så enkelt som möjligt. Även ett fantasyrollspel. Och då är krutvapen onödiga.

Dessutom, eftersom vi pratar krutvapen så pratar vi strid: närstrid en annan grej en skjutvapenstrid.

Rollspel i modern tid har skjutvapen därför att skjutvapen är mer effektiva, mer rationella, i konflikt. Man kan besegra sin motståndare utan att ens utsätta sig själv för fara. Dagens soldater bekämpar varandra med drönare. Hur roligt vore det att rollspela? Inte så.

Närstrid har en speciell charm - estetik - romantik.. Närstrid har en naturlig roll i just fantasy, eftersom avståndsvapnen är, (relativt) sämre i fantasy.

Fantasy, jämfört med andra genres, har därför den inbyggda fördelen eller charmen, att närstrid är den dominerande formen av konflikt.

Krutvapen förändrar balansen mellan närstrid och avståndsstrid och tar därför bort något som är charmigt i just fantasy.
Det gör fantasy sämre i ett högst väsentligt avseende. Och inte enklare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
ingen Age of Sail eller bredsidedueller i Kopparhavet
Det jag tycker vi gör rätt unikt i Ereb Altor är just detta. Spelet befinner sig teknologiskt i skarven mellan, å ena sidan, transatlantisk handel och man-o-wars, å andra sidan, nordafrikanska kustseglare med tusenåriga anor och krigsgalärer.

Det är inte vaniljfantasyns koggar eller de anakronistiska galleonerna. Men det är inte heller romerska galärer utan renässansens betydligt modernare diton (även om det kanske krävs en nautisk nörd för att se skillnad?).

Och i den här skarven är det ju alldeles självklart att krutvapen har sin plats. Allt annat vore att pissa på vårt designmål! :)

Den här perioden, historiskt, var ju inte speciellt kort. Den sträcker sig från 1300-talet en bra bit in i 1500-talet. Och då har vi ju inte ens pratat om Asien, där krutvapen funnits betydligt längre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,190
Eller Armborst, eller långbågar...

Det är inte krutvapen som ändrar premisserna från närstrid till avståndsstrid.
 
Top