Känns lite RAW på den. Missförstå mig rätt, DnD3 kollapsar vid högre nivåer men man kan 'enkelt' undgå några av problemen om man justerar lite hur monster och sådant fungerar; typ vilka resurser de har osv. T.ex så skulle jag låta jättarna ha något svar mot sådant mer än att dö under ton massiva stenbumlingar. I slutändan handlar det om att ha kul. Att lägga till eller ta bort på marginalen borde inte uppfattas att vanhelga DnD och spelarna. Tillika uppkomsten av homebrew för att lappa över brister i systemet.Jag minns i vår nämnda D&D3-kampanj där vi vid grad 16 blev attackerade av en grupp jättar som började slunga klippblock mot oss från bergssidan en liten bit bort. En Earthquake senare var alla jättarna begravda under flera ton sten utan att någon behövde slå en enda tärning.
I övrigt, jag har DMat en high-level sandbox kampanj som var helt bruten. Det enda som funkade som oftast var att buffa monster och andra hostila. Att lägga till fler förmågor, föremål, och spela lite elakare bevarade känslan att det fanns fler utmaningar till viss mån. Trycket låg också mer på karaktärsdrivna narrativ och existentiella frågor än just strider. Vilket påminner mig om varför Mage: The Awakening är ett mer kompetent system för high-level karaktärer.