NYHET "Drakar och demoner" föreslås in i kulturkanon

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,057
Jag har inget emot prisutdelningar och anser absolut att man kan tävla i konst. Ser inga som helst problem med det.

Vad jag inte gillar är när ett lands regering till följd av en politisk process sätter sig ner och bestämmer vilken kultur som skapas i ett land som är viktig och representativ för landets kultur (det som ingår i kanon) och vilken kultur som utövas som är mindre viktig eller relevant. Det bygger på en oerhört auktoritär och djupt obehaglig kultursyn.

Hela idén om en kulturkanon kommer direkt från SD, och vi vet ju vad SD kommer ifrån och vad deras syn på kultur är.
Enligt mig en enorm skillnad på det och på att dela ut priser eller arrangera tävlingar.

Dessutom kan det få djupt destruktiva effekter på en framtida kulturpolitik, där exempelvis kulturstöd delas ut enklare till kultur som ingår i kanon än det som hamnar utanför. Det är alltid skäl att vara skeptisk när politiker tar sig an uppdraget att dela in kultur i vad som är bra och dåligt, eller när de anlitar "experter" att göra det åt dem. Och oavsett hur man vrider och vänder på det så är det vad som görs här.
Men jag tycker att frågan om vi ska ha en kulturkanon är frånkopplad om Drakar och Demoner ska vara del i en kulturkanon som finns vare sig vi vill det eller inte. Det här med Oscarsgalan var bara ett exempel, det finns massor av saker som jag ideologiskt är emot men ändå är en del av. Jag är ingen renlevnadsivrare.

Sen har jag inget alls emot om folk tycker tvärtom i detta, jag har bara pratat om vad jag personligen känner.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,727
Location
Nirvana
Dessutom kan det få djupt destruktiva effekter på en framtida kulturpolitik, där exempelvis kulturstöd delas ut enklare till kultur som ingår i kanon än det som hamnar utanför. Det är alltid skäl att vara skeptisk när politiker tar sig an uppdraget att dela in kultur i vad som är bra och dåligt, eller när de anlitar "experter" att göra det åt dem. Och oavsett hur man vrider och vänder på det så är det vad som görs här.
Kopplingen mellan kulturstöd och kulturkanon är intressant. I någon mening är de projekt som får stöd i form av statliga eller privata medel kanon; de upplevs som viktiga och därför värda att belöna. Vilka kulturprojekt som verkligen är värdefulla bortom det rent kommersiella är inte självklart och en fråga om tolkningar. Vem eller vilka som ska göra dessa tolkningar blir oundvikligen en politisk (och ofta partipolitisk) fråga.

Eftersom jag själv i olika roller har jobbat i kulturbranschen i många år vet jag hur godtyckligt utdelandet av pengar kan vara. Strategiskt ifyllande av blanketter, specifik dokumentation (vissa handlingar behöver finnas med även om det inte står i instruktionerna) och personliga kontakter med beslutsfattare är ofta avgörande. Det är väldigt svårt för dem som inte behärskar rätt fraser eller har rätt kontaktnät att beviljas större summor i stöd. Maktutövandet, som i sig fungerar som en outtalad (och i praktiken ofta auktoritär) kanon, är påtagligt för alla som är beroende av det.

SD:s representanter är i de flesta fall nya på den här spelplanen och tar sig därför ofta an spelet klumpigt och okunnigt. De är sällan eller aldrig experter på kulturpolitik. Men det betyder inte att den nuvarande formen för kulturstöd och andra typer av stöd är självklart. De i praktiken kanoniserande beslut som fattas är, påstår jag, inte alls självklara. Är det något vi kan lära av det förflutna så är det att preferenser och dominansförhållanden förändras över tid. Om tio år kommer kulturens spelplan förmodligen att se ut på ett helt annat sätt.

Jag vill också tillägga att jag själv aldrig har varit partipolitiskt aktiv. I vissa frågor (exempelvis när det gäller klass, fördelningspolitik och välfärd) är jag vänster och i andra inte alls (exempelvis uppfattar jag identitetspolitik som ett nyliberalt spel om målgrupper). Personligen tror jag att intersektionella perspektiv är en direkt produkt av blankettväldets fyrkantighet - de som söker får fler rutor att kryssa i eller fler keywords att använda sig av. Ett projekt som har ett enda tema - en enda maktkategori för att nu använda sig av det kanoniserade språkbruket - är rimligen inte nödvändigtvis sämre eller värt mindre stöd.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,743
Vad jag inte gillar är när ett lands regering till följd av en politisk process sätter sig ner och bestämmer vilken kultur som skapas i ett land som är viktig och representativ för landets kultur
Jag är ingen fan av det heller - det handlar om att dra en gräns mellan "riktig" kultur och annan, och mycket som vi sysslar med hamnar definitivt på sidan degenererad kultur som samhället helst ska motverka eller åtminstone agera som att det inte finns.

Men just därför är det hemskt kul att DoD rekommenderas - det kommer förstås inte in, men det är en bra protesthandling.

(Fast man ska inte underskatta värdet att hamna utanför - den offentligt stödda kulturen lever bara på bidrag, medan fankulturen är vital och klarar sig på att publiken vill betala för den. Sverige har en livaktig spelindustri och en patetisk filmindustri, och det är inte en tillfällighet - filmen stöds jättemycket och får då ideologiska krav på sig som är viktigare än att göra saker folk vill se. Det är knappast konstigt att man levererar annorlunda om man behöver göra publiken nöjd snarare än kulturbyråkraterna.)
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,743
Personligen tror jag att intersektionella perspektiv är en direkt produkt av blankettväldet - de som söker får fler rutor att kryssa i eller fler keywords att använda sig av.
Cryptonomicon:
Since most hackers are white males, their companies are disaster areas when it comes to diversity, and it follows that all of the diversity must be concentrated in the one or two employees who are not hackers. In the part of a federal equal-opportunity form where Randy would simply check a box labeled CAUCASIAN, Kia would have to attach multiple sheets on which her family tree would be ramified backwards through time ten or twelve generations until reaching ancestors who could actually be pegged to one specific ethnic group without glossing anything over, and those ethnic groups would be intimidatingly hip ones -- not Swedes, let's say, but Lapps, and not Chinese but Hakka, and not Spanish but Basque. Instead of doing this, on her job app for Epiphyte she simply checked "other" and then wrote in TRANS-ETHNIC. In fact, Kia is trans- just about every system of human categorization, and what she isn't trans- she is post-.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Men det betyder inte att den nuvarande formen för kulturstöd och andra typer av stöd är självklart.
Absolut, men jag tror inte vi löser dagens kulturpolitiska problem med att föra en ännu sämre kulturpolitik.
Det finns massor av legitim kritik mot hur saker ser ut idag och har sett ut historiskt, en regeringsbestämd nationalistisk "kulturkanon" varken bemöter, löser eller förbättrar några av dessa.

Men just därför är det hemskt kul att DoD rekommenderas - det kommer förstås inte in, men det är en bra protesthandling.
Ser det som varken eller, tror mycket väl att det kan komma in, ser inte vad som skulle vara protesthandlingen i det.

Fast man ska inte underskatta värdet att hamna utanför - den offentligt stödda kulturen lever bara på bidrag, medan fankulturen är vital och klarar sig på att publiken vill betala för den.
Detta är rakt av inte sant.
Svensk fankultur har fått oerhörda mängder offentligt stöd. Hela strukturen med föreningsliv och studieförbund är en del av kulturpolitiken. Kommunala musikskolor och tillgång till fritidsgårdar och replokaler skapade det svenska musikundret, spelkulturen bygger helt och hållet på att det offentliga har bidragit både med direkta medel (hur många spel har inte köpts för föreningspengar från Sverok?) samt platser att mötas på (lokaler, konvent etc, tror du GothCon hade existerat om inte kommunen hade lånat ut Hvidfeldska varje påsk i typ 40 år eller vad det är?).
Vi hade inte haft skuggan den av "vitala fankultur" vi har idag om inte vi bedrivit en kulturpolitik i decennier i det här landet som byggt på offentliga medel. Det gäller svensk spelkultur, musikkultur, idrottskultur och oerhört mycket mer.

Jag vet inte vad de "ideologiska kraven" på filmer som Bäck, Sunes Sommar, Kopps, Smala Sussie, Tomten är far till alla barnen eller UFO Sweden var, men det produceras mängder med film i Sverige som publiken älskar, jättemycket av även det mest kommersiellt populära finansieras till stor del av offentliga medel. Samma sak gäller för Kanadensisk, Fransk, Tysk, Irländsk, Spansk mm film, både bra och dålig. Det är verkligen nästan bara storbolagen i Hollywood som är helt självfinansierande när det kommer till filmproduktion.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,743
Då ska jag inte besvara @adrian_of_arcane_lore, men i stället ställa frågan vad skillnaden blir om DoD är i kulturkanon eller ej. Jag har svårt att tro att det händer något mer spännande än att möjligen vissa skolbibliotek hellre tar in spelet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,151
Location
The Culture
Då ska jag inte besvara @adrian_of_arcane_lore, men i stället ställa frågan vad skillnaden blir om DoD är i kulturkanon eller ej. Jag har svårt att tro att det händer något mer spännande än att möjligen vissa skolbibliotek hellre tar in spelet.
Det man kan hoppas på är väl att någon tittar på listan över viktig svensk kultur, ser namnet Drakar och Demoner, tycker att det låter spännande och vill testa det.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,931
Location
Värnhem, Malmö
Jag undrar om jag inte tycker Mutant är mer typiskt svensk, passar bättre för svensk kultur och är mer lämpat för något sånt här än DoD egentligen. Störst betyder ju inte nödvändigtvis bäst liksom.
Som @Gabrielle de Bourg nämner ovan ingår även Mutant i förslaget, liksom Kult, Eon och Nordiska väsen.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,727
Location
Nirvana
Det man kan hoppas på är väl att någon tittar på listan över viktig svensk kultur, ser namnet Drakar och Demoner, tycker att det låter spännande och vill testa det.
Tror du att det är många som kommer att hitta rollspel (eller mer specifikt bara Drakar och Demoner) den vägen?
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,721
Location
Huddinge
Min första tanke när jag såg det här var samma som många andra.
Även om jag är emot kulturkanon så ska vi ha en ska så klart svensk rollspel vara med på ett eller annat sätt.

Men sedan började jag fundera mer, och för mig är rollspel mer av en deltagarkonstform, och då blir det så mycket konstigare att se det som en del av kulturkanon.
Liksom de Drakar och demoner omgångar jag haft i mitt liv är helt annorlunda än de som ni haft, och även om vi utgått ifrån samma bok, har kulturen som vi skapat med våra spelgrupper vara våra egna skapelser som skiljt sig ifrån varandras

Så att säga att DoD är en del av en etablerad kulturkanon minskar spelet och med det hela vår hobby till att bli en del av den åskådarkonstform som resten av kanon består av.
Det får mig att känna att det är de fysiska böckerna som är kulturen och jag tycker verkligen inte att så är fallet.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,727
Location
Nirvana
Vad är huvud taget poängen med att göra Drakar och Demoner till en del av kulturkanon? Vad betyder det? Att fler bibliotek köper in spelet? Eller är tanken att skolorna ska engagera sig mer i rollspel eftersom det kan vara en social verksamhet för unga? Fler studiecirklar och föreningar? Behövs det en kanoniserad status för det?

Jag uppfattar hela tilltaget som ganska förvirrande och får intrycket att detta projekt är präglat av partipolitiska stridigheter som gör riktningen högst oklar. Om Drakar och Demoner kan ingå i en nationell kulturkanon kanske även en gräsklippare eller en stryktipskupong från 1982 kan göra det? Det är ju väldigt många mänskliga artefakter som kan betraktas som både kultur och konst. Inramningen avgör.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,788
Location
Göteborg
Klippo Självgångare!
Given kulturkanon!
Jag äger faktiskt en Klippo från 1982! Den är helt makalös. Ett terrängfordon som även klarar att klippa en långhårig äng utan problem. Liksom DoD är motorn importerad och behöver lite fixande för att fungera bra. Den är också lite trögstartad, precis som tidiga BRP-varianter.

Oavsett kulturkanon eller inte, så rekommenderar jag alla att göra en egen lista. Sen kan alla sjunga kanon om sina listor. Mycket roligare!
 
Top