Börja i fel ände

joth1006

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
67
Location
Nyköping
Tänkte dela med mig av den kanske dummaste delen av min skrivprocess, som antagligen (och med rätta) går emot alla tips man kan läsa om skrivande:

bland det första jag gör när jag fått en idé, som jag upplever som tillräckligt kul för att fortsätta på, är nämligen att - beställa omslagsillustrationen.

Väldigt dumdristigt och otåligt, men för mig så hjälper det att kunna ha en väldigt tydlig bild av hur boken kommer se ut. Dessutom så liksom förpliktigar jag mig själv att faktiskt fullfölja vad jag påbörjat.

Hursomhelst, här är omslaget till mitt nästa projekt. Illustrationen är av Per Gradin, layout av gamla kollegan @DeBracy

Screenshot_20241223_071730_Dropbox.jpg
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Det är så DC comics gjorde på 50- och 60-talet. Gör framsidan först, få den att se cool, för det är vad som säljer, och sedan skriver man storyn. Därför de hade så många drömsekvenser och så my ket weird body horror 😂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Jag förstår resonemanget helt och fullt. Har både låtit göra omslagsbild och omslagslayout till mitt Drakar och Demoner-äventyr trots att det inte är klart. Det hjälper att bli peppad på sin egen grej när man hamnat lite i en kreativ svacka tycker jag. En gång layoutade jag ett äventyr samtidigt som jag skrev det. Det var ingen jättebra idé…
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,155
Location
The Culture
Det var så jag skrev alla mina äventyr på 80-talet. Börja med att rita ett omslag och skriv sedan sidorna i nummerordning. Det är säkert inte det bästa sättet, men det fungerar.

(Nu gör jag omslaget sist istället.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Jag tycker att det här är motsatsen till dumt! Heja dig!

För en bild säger ksnske inte alltid mer än tusen ord, men blir en väldigt konkret idé av känslan och tematiken. Senare designval kan då ställas mot frågan ”Ja, men passar det med bilden?” Det (tycker jag) ger dig möjligheten att få fram en fin ”röd tråd” genom projektet!

Och så var det ju en rudkigt ball bild!
 

joth1006

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
67
Location
Nyköping
Jag tycker att det här är motsatsen till dumt! Heja dig!

För en bild säger ksnske inte alltid mer än tusen ord, men blir en väldigt konkret idé av känslan och tematiken. Senare designval kan då ställas mot frågan ”Ja, men passar det med bilden?” Det (tycker jag) ger dig möjligheten att få fram en fin ”röd tråd” genom projektet!

Och så var det ju en rudkigt ball bild!
Det är en annan grej ja, att ha en <i>vibe</i> som man sen kan förhålla sig till.

Och ja, är mycket nöjd med bilden - har anlitat Per ett par gånger förut och han är enormt lyhörd och lätt att samarbeta med!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,263
Location
Rissne
Fel och fel… Finns det något jag lärt mig av 20 eller så år på det här forumet så är det nog att inte moralisera över folks sätt att göra saker. Funkar det så funkar det! Och om att se ett omslag ger dig det du behöver för att komma igång och det blir en fungerande kreativ process så är det ju inte alls "fel ände".

Jag vill också understryka att jag inte ens tycker att det behöver bli en färdig produkt för att vara en fungerande kreativ process. Det är ju roligare för oss andra såklart, men jag har nog landat i att jag tycker att själva det kreativa arbetet är det jag tycker är viktigast. Den färdiga produkten är egentligen mest en bonus – och för mig personligen, absolut en morot. Men jag vill överlag sänka trösklarna för vad som räknas som lyckat skapande, och att fler ska känna att deras skapande är liksom "giltigt".

Jag tycker också att det är skitbra att du anlitar en riktig illustratör. I dessa tider är det absolut bättre att beställa en bild för mycket än en för lite. I värsta fall kan ju kanske bilden användas till något annat, men oavsett vilket så har ju ännu en medmänniska fått tillfälle att vara kreativ och dessutom få pengar för det. Och det ser jag som en vinst – återigen, oavsett vad det blir i slutänden.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,792
Location
Göteborg
Jag gör också framsidan tidigt i processen. Om jag går vilse under projektets gång kan jag falla tillbaka på illustrationen som rättesnöre. Odd Soot skrev jag och layoutade parallellt direkt i Indesign. Det fungerade, men blev ibland ganska osmidigt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Vi har väl hela rollspel som skapats inspirerade av konst/bilder som redan fanns?
Svärdets Sång
Väsen
Tales from osv
Hur märkligt det än låter fattade jag inte att Väsen var Egerkrans väsen till en bit in i processen. Jättekonstigt. Projektet gick under namnet Trollchock och den enda bilden i den tvåsidiga pitchen jag utgick från var en bild på ett Sherlock Holmes gäng eller hjältar från någon liknande tv-serie (minns inte vilken). Sen fattade jag ju i diskussionerna med Ligan men då var rätt mycket skrivet/ planerat, som jag minns det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Fantastisk arbetstitel! Udda designprocess. Ville du ändra saker när bilderna dök upp eller klickade allting någorlunda?
Minns faktiskt inte, mer än att jag blev väldigt glad när jag väl fattade. Hade två ex av boken, så den var välläst… Säkert så att Ligan sa det direkt från början men att jag inte förstod. Kan vara lite disträ ibland… Men minns som sagt inte alla turer.
 
Top