Svenska rollspel inspirerade av andra svenska rollspel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Jag funderade lite på i vilken mån svenska rollspel har någon form av "inspirationsträd" – det vill säga, någon uppställning av vilka spel som påverkat vilka. Ibland känns det nämligen som att svenska rollspel sällan hämtar signifikant inspiration från andra svenska rollspel, utan snarare från utländska dito, särskilt i fråga om regelmekaniker. Stämmer det intrycket, eller är jag ute och cyklar?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Alla svenska rollspel efter KULT är i dialog med KULT eller ett steg bort från KULT. KULT är spelet som går till de svenska ställena och bor där.
Hur menar du? Kults regelsystem skulle jag inte säga är vidare inflytelserikt (av goda skäl), så tänker du på spelvärld och/eller stämning?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Hur menar du? Kults regelsystem skulle jag inte säga är vidare inflytelserikt (av goda skäl), så tänker du på spelvärld och/eller stämning?
Ja, nej reglerna är skräp. Jag tänker på att de går kulturellt och politiskt till ställen i spelet som är typiskt svenska.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Ja, nej reglerna är skräp. Jag tänker på att de går kulturellt och politiskt till ställen i spelet som är typiskt svenska.
Men i vilken mån är det något specifik Kult påverkat, och i vilken mån är det en del av den allmänna tidsandan där rollspel i början av nittiotalet allmänt började utforska mörkare och mer vuxna teman?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Men i vilken mån är det något specifik Kult påverkat, och i vilken mån är det en del av den allmänna tidsandan där rollspel i början av nittiotalet allmänt började utforska mörkare och mer vuxna teman?
Jag vet inte om något annat spel hade gjort det utifrån tidsandan om inte KULT gjorde det. Men det var KULT som faktiskt gjorde det.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Jag vet inte om något annat spel hade gjort det utifrån tidsandan om inte KULT gjorde det. Men det var KULT som faktiskt gjorde det.
Jag tänker internationellt här – World of Darkness var till exempel inte influerade av Kult, åtminstone inte till en början. Jag tror det är en förenklad historieskrivning att placera Kult som ensamt ansvarigt för detta skifte – samma sak händer ju i andra länder vid samma tid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Jag tänker internationellt här – World of Darkness var till exempel inte influerade av Kult, åtminstone inte till en början. Jag tror det är en förenklad historieskrivning att placera Kult som ensamt ansvarigt för detta skifte – samma sak händer ju i andra länder vid samma tid.
Men World of Darkness är distinkt amerikanskt. KULT är svenskt precis på samma sätt som WFRP är brittiskt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Men World of Darkness är distinkt amerikanskt. KULT är svenskt precis på samma sätt som WFRP är brittiskt.
Jo, men det jag menar är att det är ett rätt brett påstående att mena att Kult påverkat – eller tvingat fram ett förhållningssätt – hos alla efterkommande svenska spel, och jag är inte riktigt hundra på hur du menar med det. Jag har svårt att se att till exempel Western (version 3-4), Vindsjäl eller Drakar och Demoner 6 specifikt befinner sig i en konversation med Kult.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Jo, men det jag menar är att det är ett rätt brett påstående att mena att Kult påverkat – eller tvingat fram ett förhållningssätt – hos alla efterkommande svenska spel, och jag är inte riktigt hundra på hur du menar med det. Jag har svårt att se att till exempel Western (version 3-4), Vindsjäl eller Drakar och Demoner 6 specifikt befinner sig i en konversation med Kult.
Jag tänker att både Drakar & Demoner och Western är avståndstaganden från KULTs nya riktning och eftersträvar en äldre tradition. Vindsjäl är absolut i diskussionen genom sina politiska avsteg från mainstream rollspel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Då kan man i så fall säga att Khelatar introducerar ”spelet är en värld, inte regler att skapa världar med”. Typ att den introducerar culture gaming, men inte spelvärldar (Vilket Mutant och Sagan om ringen gör). …?!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att både Drakar & Demoner och Western är avståndstaganden från KULTs nya riktning och eftersträvar en äldre tradition. Vindsjäl är absolut i diskussionen genom sina politiska avsteg från mainstream rollspel.
Då har du mer eller mindre placerat Kult som den mest centrala pelare i svenskt rollspel, på ett sätt där det inte går att argumentera mot att alla spel skulle vara influerade av det. Avviker spelet på något vis från mainstream-rollspel? Då var det Kult som knuffade det ditåt! Avviker spelet inte? Då är det att definiera det som ett avståndstagande från Kult! Man skulle kunna säga precis samma sak om till exempel Drakar och Demoner, att alla svenska rollspel egentligen bara bygger på huruvida man tar avstånd från eller avstamp i Drakar och Demoner. Men om man inte till att börja med accepterar Kults centralitet blir tesen svårare att upprätthålla – dina bevis bygger så att säga på att man redan gör det.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker väl på mer konkreta regel- eller spelvärldskopplingar. Till exempel upplever jag att Fria Ligans År Noll-system mer har sina rötter i FATE och Powered by the Apocalypse än något svenskt regelsystem (om man undantar dess "föregångarsystem", typ Version Noll och Svavelvinter).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Jag tänker väl på mer konkreta regel- eller spelvärldskopplingar. Till exempel upplever jag att Fria Ligans År Noll-system mer har sina rötter i FATE och Powered by the Apocalypse än något svenskt regelsystem (om man undantar dess "föregångarsystem", typ Version Noll och Svavelvinter).
Ja, och Svavelvinter är tydligt FATE inspirerat
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Eon vet jag till exempel inte är vidare inspirerat av svenska spel, åtminstone inte till att börja med. Carl-Johan Ström spelade mer eller mindre inte svenska spel, utan reglerna bygger avsevärt mer på HârnMaster och RuneQuest. Även Eon 4, där regelsystemet byggdes om, tycks mer inspirerat av ett annat utländskt system – West End Games d6-system, med inslag av till exempel The Shadow of Yesterday/Solar System. Även i arbetet med Eon 5 kan jag inte minnas att vi sneglade så mycket på svenska system. Och vi kände aldrig att vi behövde förhålla oss till Kult åt det ena eller andra hållet, även om det ges ut av samma företag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,110
Location
Nordnordost
Alla svenska rollspel efter KULT är i dialog med KULT eller ett steg bort från KULT. KULT är spelet som går till de svenska ställena och bor där.
OKULT och Kuf är båda svar på KULT DL. Skulle jag själv rita någon sorts familjeträd skulle de hamna därunder. Utan KULT DL skulle inget av dem funnits.

Sedan bygger OKULT regelmässigt på Itras By om man kisar lite.

Kuf är ett hafsverk baserat på Knave, bara för att det låg nära till hands när jag ville kasta ihop ett spel lite hastigt för det visuella skämtet att KUF ser ut att heta KULF om man läser oförsiktigt ... Att det ens är spelbart är rena slumpen, och det var absolut inte avsikten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
Stämmer det intrycket, eller är jag ute och cyklar?
Jag tror att det stämmer rätt bra. Jag ser heller inget konstigt med att en stor del av influenserna kommer från utländska rollspel. Det finns trots allt oerhört många fler utländska än inhemska rollspel att inspireras av. Dessutom, om planen är att ge ut något kommersiellt, kan det vara en nackdel att hämta alltför mycket inspiration hos något som redan finns på marknaden. Samtidigt finns det svenska spel med uppenbara influenser från andra svenska spel. @wilper har redan nämnt sina skapelser OKULT och Kuf men hans Cyber M/77 har också en tydlig svensk inspirationskälla, nämligen nya/svarta Mutant. Det ambitiösa projektet Zanguina som sedermera verkar ha dött - eventuellt genom självmord - var så som jag uppfattat det kraftigt inspirerat av Eon I-III. Jag tror även att Vindsjäl inspirerades av År Noll-motorn. Det var åtminstone den känsla jag fick när jag testade Vindsjäl för ett antal år sedan. @ceruleanfive kanske kan rycka in och förtydliga här?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,083
Location
Port Kad, The Rim
Alla svenska rollspel efter KULT är i dialog med KULT eller ett steg bort från KULT. KULT är spelet som går till de svenska ställena och bor där.
Jag har avstått från att läsa Kult så det där gäller inte för mina verk.

Jag är snarare i dialog med Traveller, det rollspel som spelat (ha!) störst roll under mina tidiga år som spelmakare (dvs 1979-89).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
Jag tror även att Vindsjäl inspirerades av År Noll-motorn. Det var åtminstone den känsla jag fick när jag testade Vindsjäl för ett antal år sedan. @ceruleanfive kanske kan rycka in och förtydliga här?
Den största inspirationskällan för mekaniken var Blades in the Dark (men de har ju lite lika regelsystem på sina sätt). Men jag vill minnas att jag sneglade lite på Svärdets sång för hur det jobbade med äventyrsplatser och resor. Och så har jag ju blivit inspirerad av hur Mörk Borg presenterar information.

Till andra spel har jag bland annat lånat detaljer från svenska spel som Se och göra i Aliatra, Travellers on a Red Road, Blood Feud, The Game of Voices, Cy_BORG, med flera. Omslaget på Heroes of Cerulea är delvis influerat av Skjut dom i huvudets. Och Thespian var delvis influerat av Daughters of Verona, om så än bara av min bild av spelet efter att ha hört andra spela det i samma rum. Sen är ju ROLLSPEL en retroklon på främst DoD’87.
 
Top