Svenska rollspel inspirerade av andra svenska rollspel

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Talar vi främst om mekaniken här eller även tematik, setting och visuella aspekter?

Annars tänker jag att man kan ställa upp nåt i stil med:
Drakar och demoner (Äventyrsspel) - Setting -> Svavelvinter
- Setting -> Kopparhavets hjältar
- Konst -> Svärdets sång
- Omslag -> Spelet om Morwhayle
- Regler -> Järn*/Hjältarnas tid / Troubleshooters
- Koncept (regler?) -> Draksaga
- Regler/koncept -> ROLLSPEL

*Järn är ju inte direkt ett riff på DoD:s setting och det är en ganska grundlig omarbetning av BRP, men jag har svårt att tro att Krille skulle valt att göra ett BRP-derivat om det inte vore för att det blivit så framträdande i Sverige pga DoD.

Problemet med ett sånt schema är ju att förhållandena ofta är rätt komplicerade. T.ex. är väl Draksaga snarast ett Saga-hack med DoD-tema, så influenserna kommer från olika håll.
Sen kan ju en massa korsbefruktningen ske mellan grenar som utgår från samma material. Argond i Svavelvinter får väl anses härstamma från Ereb Altor, men världen har bearbetats genom konfluxenromanerna och utgår hursomhelst endast från delarna av EA som Granström var inblandad i. Det finns nog en del Argond i Athos uppblandat med Ereb Altor, och hopkoket lär väl fortsätta nu med Astrolabs Ereb.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
OKULT och Kuf är båda svar på KULT DL. Skulle jag själv rita någon sorts familjeträd skulle de hamna därunder. Utan KULT DL skulle inget av dem funnits.

Sedan bygger OKULT regelmässigt på Itras By om man kisar lite.

Kuf är ett hafsverk baserat på Knave, bara för att det låg nära till hands när jag ville kasta ihop ett spel lite hastigt för det visuella skämtet att KUF ser ut att heta KULF om man läser oförsiktigt ... Att det ens är spelbart är rena slumpen, och det var absolut inte avsikten.
Det är ju ändå en rätt intressant grej där, att du just väljer att bygga vidare på icke-svenska system.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min poäng med den här tråden är lite att fundera kring det här med en "svensk designtradition", något som ofta lyfts angående rollspel. Om en sådan finns upplever jag att den inte i särskilt hög grad handlar om att man bygger vidare på andra svenska regelsystem – snarare tycks den bestå i att man är öppen för influenser utifrån och gärna bygger egna system baserade på dessa, men däremot inte i särdeles hög grad låter sig inspireras av inhemska regler (med vissa undantag).

Quadrante

Grisbonde
Om det är systemet man gillar att göra så vill man ju gärna göra så mycket man kan själv. Är det spelande som är fokus är det nog lättare att ta ett man vet redan fungerar.

ceruleanfive

Bläckfisk
Min poäng med den här tråden är lite att fundera kring det här med en "svensk designtradition", något som ofta lyfts angående rollspel. Om en sådan finns upplever jag att den inte i särskilt hög grad handlar om att man bygger vidare på andra svenska regelsystem – snarare tycks den bestå i att man är öppen för influenser utifrån och gärna bygger egna system baserade på dessa, men däremot inte i särdeles hög grad låter sig inspireras av inhemska regler (med vissa undantag).
En potentiell förklaring skulle ju kunna vara att det inte finns särskilt många prominenta svenska spel att inspireras?

luddwig

Lawful evil
En potentiell förklaring skulle ju kunna vara att det inte finns särskilt många prominenta svenska spel att inspireras?
Och än färre regelsystem eftersom de två största svenska rollspelsutgivarna, Äventyrsspel på sin tid och numera Fria Ligan, använder samma regelgrund i de flesta av sina spel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är ju ändå en rätt intressant grej där, att du just väljer att bygga vidare på icke-svenska system.
Värre blir det med The Daughters of Verona som aldrig släppts på svenska och är baserat på det danska spelet Montsegur 1244.

Jag inbillar mig själv att mina spel bygger vidare på sådant jag spelat och gillar.

Ökenros står på The Shadow of Yesterdays regler, och de brukar jag väl nämna som ett av de bättre spelen för drama.

Medan världen går under kommer ur finska spelet Zombie Cinema, men vid det här laget måste man kisa ordentligt för att se det.

Genesis

Ni dés ni maître
För min del finns det inte särskilt många svenska spel att inspireras av. Bläckfiskarna har väl skrivit ett par (Fornsaga, Gudasaga, Thespian är väl svenska?), @wilper har ju Medan världen går under, vi har Den yttersta domen, Gastkammaren och Glöd och trauma, som jag kommer på. Vet att @Murmelgnu inspirerades av DYD när han skapade Gastkammaren, och jag har inspirerats en del av Gastkammaren för saker som jag jobbar på nu.