SLP-splatbooks

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,059
Location
Uppsala
Brukar oftast predika mot splatbooks av olika slag för att jag upplever att de brukar förkovra sig i detaljer som inte hjälper mig i spel och oftast räcker det mer än väl med bara en grundbok/-box. Visst kan det vara roligt att läsa specialregler för fältslag eller ökenöverlevnad, för att jag gillar regler överhuvudtaget, men det är sällan det verkligen berikar spelandet.

Men nu under ledigheten, när jag petar med att preppa Dark Sun, inser jag att det finns en väldigt nischad typ av splatbook som är riktigt amazing: SLP-splatbooks. Så nu blev jag nyfiken på om det finns sådana som jag missat?

De som sticker ut mest är nog Personnel Files, till Transhuman Space, och Faces of Sigil, till AD&D Planescape. Båda gör ett fantastiskt jobb med att måla upp spelvärlden genom individer som lever och verkar i den.

IMG_5985.jpg
The Us—ett superintelligent kollektiv av Cranium Rats, i Faces of Sigil.

IMG_5986.jpg
Exempel på AI-karaktärer för lite olika ändamål. Som moderna drönare fast lite tillspexade. Från Personnel Files.

Andra exempel är arketyper, som kan funka helt okej i vissa spel (som exempelvis All Flesh Must Be Eaten), men som lätt blir ganska platta och intetsägande för att de saknar förankring i spelvärlden på samma sätt som en mer "komplett" SLP.

IMG_5987.jpg
32 sidor med endast arketyper; Book of Archetypes, till AFMBE.

Helt ärligt tror jag det här ypperligt karaktärsfokuserade sättet att beskriva spelvärld ger mig mer än något annat. Personer som lever i världen, deras relationer och besvär. Bra generatorer kan ge liknande saker. Lifepaths, eller byskapandet i Dogs in the Vineyard. Sånt som också ofta bygger på karaktärer och relationer.

Finns det mer av detta i den analoga etern?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,548
Location
Helsingborg
Båda gör ett fantastiskt jobb med att måla upp spelvärlden genom individer som lever och verkar i den.
Det är ett intressant drag som jag velat leka mer med, framförallt genom att visa upp världen genom dess undantag. Drakonit-honan som flytt födslokamrarna, konstnärsdvärgen som startat en ny religion, adels-goblinen som fått ett vision, etc. Jag syftar till att bygga världen via breakdowns - en term jag fått från boken Kreativ analys.

kvalitativAnalys_settingCreation.jpg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,902
Masa till World of Darkness. Children of the Inquisition och Night Horrors: Immortal Sinners är särskilt bra.
 
Top