entomophobiac
Pistoler & Mord
Brukar oftast predika mot splatbooks av olika slag för att jag upplever att de brukar förkovra sig i detaljer som inte hjälper mig i spel och oftast räcker det mer än väl med bara en grundbok/-box. Visst kan det vara roligt att läsa specialregler för fältslag eller ökenöverlevnad, för att jag gillar regler överhuvudtaget, men det är sällan det verkligen berikar spelandet.
Men nu under ledigheten, när jag petar med att preppa Dark Sun, inser jag att det finns en väldigt nischad typ av splatbook som är riktigt amazing: SLP-splatbooks. Så nu blev jag nyfiken på om det finns sådana som jag missat?
De som sticker ut mest är nog Personnel Files, till Transhuman Space, och Faces of Sigil, till AD&D Planescape. Båda gör ett fantastiskt jobb med att måla upp spelvärlden genom individer som lever och verkar i den.
The Us—ett superintelligent kollektiv av Cranium Rats, i Faces of Sigil.
Exempel på AI-karaktärer för lite olika ändamål. Som moderna drönare fast lite tillspexade. Från Personnel Files.
Andra exempel är arketyper, som kan funka helt okej i vissa spel (som exempelvis All Flesh Must Be Eaten), men som lätt blir ganska platta och intetsägande för att de saknar förankring i spelvärlden på samma sätt som en mer "komplett" SLP.
32 sidor med endast arketyper; Book of Archetypes, till AFMBE.
Helt ärligt tror jag det här ypperligt karaktärsfokuserade sättet att beskriva spelvärld ger mig mer än något annat. Personer som lever i världen, deras relationer och besvär. Bra generatorer kan ge liknande saker. Lifepaths, eller byskapandet i Dogs in the Vineyard. Sånt som också ofta bygger på karaktärer och relationer.
Finns det mer av detta i den analoga etern?
Men nu under ledigheten, när jag petar med att preppa Dark Sun, inser jag att det finns en väldigt nischad typ av splatbook som är riktigt amazing: SLP-splatbooks. Så nu blev jag nyfiken på om det finns sådana som jag missat?
De som sticker ut mest är nog Personnel Files, till Transhuman Space, och Faces of Sigil, till AD&D Planescape. Båda gör ett fantastiskt jobb med att måla upp spelvärlden genom individer som lever och verkar i den.
The Us—ett superintelligent kollektiv av Cranium Rats, i Faces of Sigil.
Exempel på AI-karaktärer för lite olika ändamål. Som moderna drönare fast lite tillspexade. Från Personnel Files.
Andra exempel är arketyper, som kan funka helt okej i vissa spel (som exempelvis All Flesh Must Be Eaten), men som lätt blir ganska platta och intetsägande för att de saknar förankring i spelvärlden på samma sätt som en mer "komplett" SLP.
32 sidor med endast arketyper; Book of Archetypes, till AFMBE.
Helt ärligt tror jag det här ypperligt karaktärsfokuserade sättet att beskriva spelvärld ger mig mer än något annat. Personer som lever i världen, deras relationer och besvär. Bra generatorer kan ge liknande saker. Lifepaths, eller byskapandet i Dogs in the Vineyard. Sånt som också ofta bygger på karaktärer och relationer.
Finns det mer av detta i den analoga etern?