"Jag kan ta 'ren jäveln!"

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,346
Location
Ereb Altor
I mitt exempel hade vi ju precis det, exakt samma. Men det är antagligen vår syn på vad sim är/om det är något som styr den diffen. :)
Typ. I ditt fall måste man dock på nått sätt definierar RP som "rookie" vs "expert" och var gränsen mellan dessa går vilket för mig känns mer ointuitivt än att hantera allt på samma skala. Men jag fattar vad du menar och visst kan man göra så. Min kommenter om sim-spel var inte riktat mot ditt exempel utan mer en generell kommentar att vi redan har väl fungerande spel som hanterar skillnaden mellan nybörjare och erfaren.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,406
Location
Umeå
Då tänker ni/du att samma värde ger olika kvaliteter.
Mja. Tänker mer att ett system skulle kunna grunda sig i att vi alltid slår 50/50 men vad som särskiljer en mästare gör en novis är det situationella, när slår vi tärning lag för vad. Tex. Till skillnad från @Mogger ser jag ju det som precis lika mycket att vi tar avstamp i en verklighet vi försöker återspela som något annat. En lönnmördarelev nu en slumrande stadsvakt kontra en mästare mot samma? Osv. Men det är en extremt annan diskussion och jag tror ingen är intresserad av min syn på/icke syn på simulering. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,767
Location
Göteborg
Mja. Tänker mer att ett system skulle kunna grunda sig i att vi alltid slår 50/50 men vad som särskiljer en mästare gör en novis är det situationella, när slår vi tärning lag för vad.
Så kör jag i Plommonkrönikan. Du slår alltid 1T6, och 1-3 är alltid sämre än väntat och 4-6 bättre, men vad som är väntat och vad resultatet blir beror på den faktiska situationen. Då kan man ta hänsyn till allt möjligt. Utövarens skicklighet, erfarenhet med just den här sortens situation (jag är skitbra på att köra bil men har aldrig kört en med manuell växellåda förr), väder, humör, förberedelser, etc, utan några specialregler. Funkar väldigt bra och spar en massa krångel med siffervärden på rollpersonerna. Ibland kan en sexa innebära att man lyckas enkelt och imponerande, och ibland att man inte dör utan kommer undan med rejäla skador, eftersom ”oskadd” aldrig var ett rimligt resultat i situationen.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,022
Location
Värnhem, Malmö
Den sortens resolution låter en del som den jag setts beskrivas som den huvudsakliga inom fritt Kriegsspiel, Braunstein och liknande spelvarianter. FKR, som tar fasta på detta, har ju varit en rörelse inom rollspel en handfull år nu.
 
Top